Twitter in 2015: een plek voor sociale cohesie

Twitter in 2015: een plek voor sociale cohesie
  • Online
  • 7 dec 2015 @ 10:23
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekTrends

In de laatste maand van het jaar brengt Twitter 2015 in kaart. Welke onderwerpen waren het meest trending, welke hashtags vielen op en welke maatschappelijke ontwikkelingen trokken de aandacht? Ook in 2015 was Twitter een weerspiegeling van de belangrijkste gebeurtenissen en evenementen wereldwijd. Het was het jaar van #PrayForParis, #JeSuisCharlie en #BlackLivesMatter. Meer dan ooit zochten Twitteraars over de hele wereld steun bij elkaar en lieten zij massaal van zich horen tijdens impactvolle gebeurtenissen.

Het jaar 2015 op Twitter kenmerkt zich door een relatief grote hoeveelheid wereldwijde maatschappelijke trends. In de lijst met de meest trending onderwerpen wereldwijd (categorie: nieuws) treffen we #PrayForParis en #JeSuisCharlie naar aanleiding van de terroristische aanslagen in Parijs. Daarnaast leidde de gebeurtenissen in Ferguson tot één van de grootste online sociale bewegingen tot nu toe; de hashtag #BlackLivesMatter is dit jaar meer dan 9 miljoen keer getweet. Meer recentelijk spraken Twitteraars over de hele wereld hun steun uit voor de vluchtelingen in Europa met de hashtag #RefugeesWelcome.

Sociale cohesie
Naast crisissituaties waren er ook andere aanleidingen die zorgden voor sociale cohesie op het platform. Zo ontketende het referendum met betrekking tot het homohuwelijk in Ierland het wereldwijde #HomeToVote, waarbij expats lieten zien dat zij massaal terugreisden naar hun thuisland om hun stem te kunnen geven. Ook leidde de uitspraak van het Hooggerechtshof in de Verenigde Staten met betrekking tot de legalisering van het homohuwelijk wereldwijd tot het statement #LoveWins. Het meest recente voorbeeld zagen we in België toen Twitteraars in tijden van terreurdreiging zich in groten getale verenigden én vermaakten met #BrusselsLockDown.

Wereldwijde maatschappelijke trends 2015
#JeSuisParis
#PrayForParis
#BlackLivesMatter
#HomeToVote
#LoveWins
#RefugeesWelcome
#IStandWithAhmed
#BrusselsLockDown

Top 10 trends wereldwijd (categorie: nieuws)
1. #Jobs
2. #Quran
3. #ISIS
4. #PrayForParis
5. #LoveWins
6. #CharlieHebdo
7. #JeSuisCharlie
8. #BlackLivesMatter
9. #地震
10. #SandraBland

Nationale trends 2015
Net als vorig jaar was de hashtag #vacature het vaakst trending op Twitter in Nederland. Uitzendbureaus, recruiters en bedrijven deelden massaal beschikbare posities; hiermee groeide het netwerk verder uit tot een belangrijke bron voor werkzoekenden en werkgevers. Twee opvallende trends debuteren dit jaar in de top tien: #drones en #wielrennen. Doordat drones tegenwoordig eenvoudig voor consumenten zijn te verkrijgen, is het delen van dronevideo’s en -foto’s populairder dan ooit. Ook waren de onbemande vliegtuigjes regelmatig onderwerp van discussies over veiligheid en privacy. De start van de Tour de France in Utrecht is aan weinig Nederlanders dit jaar voorbijgegaan. Ook de akelige val van Tom Dumoulin in de Tour en zijn latere succes in de ronde van Spanje waren vaak onderwerp van gesprek.

#pgbalarm
Eveneens nieuwkomer in de lijst met meest trending topics van het jaar is #pgbalarm. Wat de oppositie in 2015 niet lukte, wist Twitter wel te bereiken: de problemen rond het persoonsgebonden budget (pgb) aan de kaak stellen. Via de hashtag #pgbalarm kregen gedupeerden de kwestie in de Tweede Kamer terug op de agenda. Alsnog volgde het Kamerdebat over de problemen bij de Sociale Verzekeringsbank.

Top trends Nederland
1. #vacature
2. #voetbal
3. #ZZP
4. #pgbalarm
5. #Drone
6. #wielrennen
7. #PVV
8. #JeSuisCharlie
9. #EU
10. #ISIS

Twitter heeft 320 miljoen maandelijks actieve gebruikers en kent meer dan 500 miljoen unieke ‘logged-out’ websitebezoeken per maand. Elke dag worden er 500 miljoen Tweets verstuurd en Tweets op pagina’s van derden worden maandelijks door ruim 1 miljard mensen bekeken.


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken