Met besloten buurtapp bouwen buren aan betere buurten

Met besloten buurtapp bouwen buren aan betere buurten
  • Online
  • 16 feb 2016 @ 16:46
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

De besloten, gratis buurtapp Nextdoor is vanaf vandaag beschikbaar in heel Nederland. De startup uit Silicon Valley koos Nederland als eerste land voor internationale uitbreiding. Op Nextdoor leggen buren snel en gemakkelijk contact met elkaar over alles wat er in de buurt gebeurt. Na een succesvolle pilotperiode bouwen nu 93 buurten in verschillende steden en dorpen aan een betere buurt.

Gemiddeld gaan er 200 gesprekken per dag op Nextdoor over gezellige activiteiten zoals het organiseren van een buurtborrel, over nuttige zaken zoals het lenen van een boor of het verkopen van een kinderfietsje, en over waarschuwingen bij noodgevallen of overlast.

Op de buurtkaart zien buren precies hoe de buurt eruit ziet en wie waar woont. Het platform is zo ingericht dat buren op een betrouwbare manier informatie kunnen uitwisselen. Alle leden worden geverifieerd en buren kunnen zich alleen aanmelden met een echte naam. Zo kan iedereen erop vertrouwen in een veilige omgeving met elkaar te praten. Alle informatie die gedeeld wordt op Nextdoor is beschermd en voor niemand buiten de buurt toegankelijk. Ook kan informatie niet worden gevonden door Google of andere zoekmachines.

Buren halen meer uit hun buurt met Nextdoor
Jasper Hooijkaas, buurtoprichter van Nextdoor in Capelle aan den IJssel:  ‘Er zijn in korte tijd al zoveel buurtinitiatieven ontstaan op Nextdoor. Zo hebben we de app al gebruikt om een straatschoonmaakactie op Nieuwjaarsdag te organiseren en een aantal buren hebben elkaar gevonden om samen de straatverlichting op een privéterreintje te vervangen. Nextdoor vervult voor ons de missing link in onderlinge buurtcommunicatie.’

Bewezen technologie
Vier jaar geleden startte Nextdoor in Amerika en inmiddels zijn daar meer dan de helft van alle buurten daar, ruim 92.000 buurten, actief op Nextdoor. De app is er populair om bijvoorbeeld weggelopen huisdieren terug te vinden, samen een buurttuin te onderhouden en om samen met lokale politie criminaliteit te verminderen.
Nextdoor is niet alleen voor online communicatie, maar draagt ook bij aan meer contact op straat of in de supermarkt. Dat is belangrijk, want in buurten waar mensen veel met elkaar praten gebeuren mooie dingen. Zo ontstond er via Nextdoor in Tilburg een inzamelingsactie voor de Voedselbank, waardoor met Oud en Nieuw 54 gezinnen blij gemaakt werden.

Nederland eerste stap naar het buitenland
Nextdoor breidt als eerste uit naar Nederland, omdat het een van de meest sociaal betrokken landen ter wereld is en Nederlanders nieuwe technologie snel omarmen. Neelie Kroes, Ambassadeur Dutch StartupDelta over de komst van Nextdoor: ‘Het is geweldig om te zien dat zo’n mooie speler uit Silicon Valley juist Nederland kiest als eerste stap naar het buitenland. En met reden, Nederlanders staan open voor nieuwe technologie, wij spreken onze talen en bovendien zijn wij wereldkampioen sociaal-netwerken. Wij vormen daarmee een uitstekend testbed voor internationale bedrijven die willen uitbreiden naar Europa.’

De app is beschikbaar in de App store en de Google Play Store, of op het web via www.nextdoor.nl. Als Nextdoor al beschikbaar is in de buurt kunnen nieuwe leden zich direct aanmelden. Als de buurt nog niet is opgericht, nodigt Nextdoor sociaal actieve buren uit zich aan te melden en Nextdoor in de buurt op te zetten. 

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken