Saoedi-Arabië is koning mobile

Saoedi-Arabië is koning mobile
  • Online
  • 29 feb 2016 @ 13:48
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • MobileOnderzoek

Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona heeft Adobe de nieuwste Adobe Digital Index gepubliceerd, met een overzicht van de meest mobiele landen van 2015. In 2015 kwam 37% van het totaal aantal websitebezoeken vanaf mobiele devices. Dit is een groei van 18% ten opzichte van 2014. In Nederland kwam 38,51% van alle websitebezoeken vanaf een mobiel device.

In Frankrijk was dit 34% en in Duitsland 32%. De minst mobiele landen zijn onder andere Tsjechië met slechts 22% en Brazilië met 28%. Saoedi-Arabië is volgens de ADI het meest mobiele land wereldwijd; 62% van de websitebezoeken was afkomstig van mobiele devices. Het is het enige land ter wereld waar mobiel verantwoordelijk was voor meer dan 50% van het totaal aantal bezoeken. Dit betekende voor Saoedi-Arabië een significante groei van 16% in mobiele bezoeken.


De top vijf van meest mobiele landen is:
1. Saoedi-Arabië: 62%
2. Ierland: 49%
3. De Filipijnen: 47%
4. Japan: 47%
5. Verenigd Koninkrijk: 44%

De Adobe Digital Index toont een wereldwijd verband tussen de groei in het gebruik van smartphones en een vermindering in het gebruik van tablets. In het merendeel van de landen was er in 2015 er een afname in het gebruik van tablets. De gemiddelde afname was 7%. India kende de grootste afname in tabletgebruik: er kwam 37% minder websitebezoeken vanaf een tablet ten opzichte van 2014.

De landen met de meest significante groei van websitebezoeken via smartphones, waren Slowakije (69%), België (66%), Tsjechië (65%) en China (65%). ‘Er was een periode waarin er meer gebrowset werd op tablets dan op smartphones en de verwachting was dat dit verschil alleen maar groter zou worden’, zegt Tamara Gaffney, principal analyst bij Adobe Digital Index. ‘Sindsdien is het browsen op tablets echter significant verminderd en we denken dat dit komt doordat schermen van smartphones groter worden. Consumenten kopen nu niet meer een smartphone en een tablet, maar kiezen voor een ‘phablet’. Ze gebruiken alleen dit device, met een groter scherm, voor het browsen op internet.’

De data over 2015 zijn volgens Gaffney een wake up call voor organisaties in Europa. Ze moeten van mobiel een strategische prioriteit maken en moeten  de veranderingen in de gewoonten van mobiele consumptie volgen. Deze veranderingen worden voortgedreven door de opkomst van steeds betere devices.’ 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken