Fietsersbond en Vodafone ontwikkelen Smart Jacket

Fietsersbond en Vodafone ontwikkelen Smart Jacket
  • Online
  • 9 mrt 2016 @ 11:15
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Innovatie

Van de jongeren geeft 60 procent aan dat zij hun mobiele telefoon op de fiets gebruiken, zo blijkt uit onderzoek van GfK, Vodafone en de Fietsersbond. Deze resultaten zijn aanleiding voor Vodafone en de Fietsersbond om de Smart Jacket te ontwikkelen. Fietsers doen in de mouw van deze jas hun smartphone. Op die manier bellen ze niet en kunnen zij tegelijkertijd door de stad navigeren.

Vodafone ontwikkelt, met steun van de Fietsersbond, de Smart Jacket. De Smart Jacket laat zien hoe mobiele technologie een positief effect kan hebben op onze mobiliteit en verkeersveiligheid. De innovatieve jas is een concept waarmee je door middel van een ingebouwde Raspberry Pi, zonder op je smartphone te kijken, probleemloos kan navigeren door de stad. Door de ingebouwde LEDs ziet de fietser op de mouw van de jas welke richting hij op moet, en andere verkeersdeelnemers zien op de rug van de jas een pijl naar rechts of links. Zelfs als de fietser het dank-gebaar maakt met de hand, komt er een THANKS en smiley op de jas J.

Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond: ‘De smartphone is voor een steeds groter deel van de bevolking een onderdeel geworden van hun alledaagse fietsgewoontes. Bijna tweederde van de Nederlanders gebruikt hun mobiele telefoon tijdens het fietsen om even te bellen. Iets minder dan de helft tikt al fietsend een WhatsAppje. Verstandig is het niet, maar een verbod is moeilijk te handhaven. Een interessante vraag is hoe je het veiliger kunt maken. De Fietsersbond wil graag meewerken om dit via technologie mogelijk te maken.’

Sabine van Loon, head of consumer services bij Vodafone: ‘Op het gebied van mobiliteit hebben wij de afgelopen tijd al een aantal innovaties laten zien, zoals de ov chipkaart op je telefoon met Smart OV, de slimme fiets van VanMoof en de realtime fileinformatie voor TomTom. We kijken als bedrijf continu naar de manieren waarop mobiele technologie op een positieve manier bijdraagt aan de samenleving, dus ook op de fiets. Met onze innovaties willen we in de toekomst nog meer slimmigheden in het verkeer introduceren.’ 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken