Twee op de drie online verkopers laat kansen liggen

Twee op de drie online verkopers laat kansen liggen
  • Online
  • 10 mrt 2016 @ 14:20
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekWebwinkel

Twee op de drie kleinere online verkopers heeft geen eigen webshop en laat daarom grote kansen liggen. Dit blijkt uit een onderzoek van forsa, in opdracht van Strato, onder kleine online verkopers (omzet tot maximaal 1 miljoen euro).Verder stelt 40 procent van de ondervraagden dat een eigen online shop een essentiële factor is in het opbouwen van een goede klantrelatie. Wie producten of diensten via verschillende online kanalen verkoopt, heeft in een eigen webshop verreweg het grootste aantal terugkerende klanten.

Online verkopers laten ook kansen liggen bij het integreren van externe verkoopkanalen. Slechts weinig verkopers gebruiken de koppelingen voor online marktplaatsen die in veel webshops zijn ingebouwd, hoewel meer dan de helft van de online verkopers met een eigen webshop óók producten aanbiedt via marktplaatsen als eBay, Amazon en Google Shopping. Ook bij Strato maakt slechts 18 procent van de verkopers gebruik van deze koppelingen.

Onnodige kosten
‘Het is verstandig om niet alleen op online marktplaatsen je producten te verkopen, maar ook in je eigen webshop. Dat schept een sterkere klantenbinding’, stelt dr. Christian Böing, CEO van Strato. ‘Wie zijn vaste klanten via een marktplaats laat kopen, betaalt bovendien hoge tarieven. Wees dus slim en gebruik marktplaatsen vooral om nieuwe klanten te werven, om die vervolgens naar je eigen webshop te lokken. Dit kunnen online verkopers het beste doen met webshops waar ze meerdere platformen eenvoudig aan kunnen koppelen.’

Technische en juridische struikelblokken
Het configureren van de eigen webshop is niet altijd even makkelijk. Er zijn drie grote struikelblokken: een gebrek aan technische kennis, te weinig kennis over juridische aspecten van e-commerce en het risico op veiligheidsproblemen. Daarom zoekt de helft van de kleine online verkopers hulp bij het configureren van de webshop. Een kwart van hen schakelt zelfs een zelfstandige webshopexpert in. ‘Moderne SaaS-oplossingen (Software-as-a-Service) maken het aanzienlijk eenvoudiger voor online verkopers. Deze oplossingen zijn vaak de beste manier om zelf een webshop te bouwen’, stelt Böing.

Shop-domein
Het onderzoek vroeg online verkopers ook naar hun mening over het nieuwe .shop-domein. Van de ondervraagden toont 43 procent interesse, ongeacht waar ze hun producten verkopen. Van de verkopers die al een eigen webshop hebben, overweegt zelfs de helft een .shop-domein te registreren. De meeste geïnteresseerden laten hun beslissing afhangen van de prijs. De domeinextensie .shop wordt waarschijnlijk nog dit jaar ingevoerd, als een van de circa 500 nieuwe topleveldomeinen.

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken