iDeal, PayPal en creditcards populair bij online aankopen

iDeal, PayPal en creditcards populair bij online aankopen
  • Online
  • 18 apr 2016 @ 11:15
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerceM-commerceOnline betalen

iDeal is het meest gebruikte betaalmiddel bij online shoppen en ziet haar aandeel ten opzichte van 2014 stijgen naar 56 procent. Ook het gebruik van creditcards en PayPal neemt toe. De toename in het gebruik van deze betaalmiddelen gaat ten koste van meer traditionele betaalwijzen zoals machtiging en acceptgiro. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDeal en Thuiswinkel.org.

  • Van de ruim 142 miljoen online aankopen die Nederlanders in 2015 deden, zijn er 80 miljoen afgerekend met iDeal. Dit is een groei van 22 procent ten opzichte van 2014 (66 miljoen). Het marktaandeel van iDeal stijgt hiermee van 54% in 2014 naar 56% in 2015.
  • In 2014 werden 13 miljoen online aankopen via creditcards betaald, in 2015 zijn dit er bijna 17 miljoen (+24%). De creditcard neemt hiermee 12% van alle online aankopen voor zijn rekening. PayPal is met 7 miljoen aankopen nog een kleinere speler, maar dit aantal is relatief hard gegroeid (+34%).
  • De toename van het belang van iDeal, creditcards en PayPal gaat vooral ten koste van de meer traditionele betaalmiddelen, zoals (papieren) machtiging en acceptgiro. Zij leveren qua marktaandeel in.

Pilot met QR-codes
Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland, verwacht dat traditionele betaalmethoden zoals acceptgiro en overboeken het steeds meer afleggen tegenover echte online betaalmiddelen: ‘We zijn een pilot gestart om te onderzoeken of iDeal kan worden uitgebreid met QR-codes. Hiermee kunnen ondernemers hun klanten onder andere veilig en makkelijk achteraf laten betalen op het moment van afhalen of bezorgen. Daarnaast kunnen klanten sinds kort met hetzelfde online gemak als iDeal, veilig en vertrouwd een incassomachtiging via internetbankieren afgeven.’

Online aankopen steeds vaker met smartphone

Hoewel nog steeds ruim driekwart van de online aankopen via een desk- of laptop plaatsvindt, groeit het aantal aankopen via de smartphone fors. In 2014 gebruikten Nederlanders bij 5,8 miljoen online aankopen hun smartphone. In 2015 is dit aantal toegenomen tot 8,9 miljoen, een stijging van 53%. Hiermee neemt het aantal online aankopen via smartphones harder toe dan de totale markt (+17%) en gaat inmiddels 6% van alle online aankopen via onze telefoons.

Daarnaast nemen de aankoopbedragen via de smartphone ook toe (+13%). Gemiddeld koopt de Nederlandse consument voor 54 euro per keer met zijn mobiel. Dezelfde trend is te zien bij aankopen via de tablet. Hier ligt het gemiddelde bedrag op 96 euro, een stijging van 14% ten opzichte van 2014. Nog steeds geldt dat de Nederlander voor duurdere aankopen eerder de desk- of laptop gebruikt. Hierbij ligt het gemiddelde bedrag namelijk op 126 euro. Dit bedrag ligt overigens wel 2% lager dan in het voorgaande jaar.

Tegen de verwachting in is het thuisgebruik van smartphones bij online aankopen toegenomen. Waar in het vierde kwartaal van 2014 76% aangaf dat de laatste mobiele aankoop via de smartphone thuis is gedaan, is dit in het vierde kwartaal van 2015 toegenomen tot 81%. Voor aankopen via tablets is het nog minder gebruikelijk om dit buitenshuis te doen; 95% geeft aan zijn laatste aankoop met de tablet vanaf zijn thuislocatie te hebben gedaan.

Creditcard en PayPal groot binnen media & entertainment
Het marktsegment media & entertainment is het grootst in aantal online aankopen. Dit segment bevat onder andere muziek- en videodownloads, games (en computers), maar ook betaalde apps. In 2015 betreft dit 32,7 miljoen aankopen. Hoewel het aandeel iDeal binnen deze categorie lager is dan op totaalniveau, neemt ook hier het belang van iDeal toe (van 40% in 2014 naar 42% in 2015). Binnen deze categorie worden ook relatief veel aankopen via creditcards (19%) en PayPal (8%) gedaan.

iDeal groot binnen food/nearfood
Eén van de hardst groeiende online markten in 2015 is die van food/nearfood, waar de dagelijkse boodschappen onder vallen. Het aantal online aankopen binnen deze markt steeg afgelopen jaar met 34%. Dat is onder andere het gevolg van verschillende supermarkten die het online speelveld betraden en van de opkomst van maaltijdboxen.

Qua betaalwijzen wijkt dit segment af van de totaalmarkt. Naast betalen met iDeal (53%) wordt binnen dit segment ook veel gepind bij het bezorgen en afhalen. In totaal wordt 19% van de online foodaankopen met pin betaald, terwijl deze betaalwijze over alle markten heen slechts 3% van de online aankopen voor haar rekening neemt. Hier is de invloed van pick-up points duidelijk terug te zien.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken