'Nieuwe Rembrandt' gemaakt op basis van data

'Nieuwe Rembrandt' gemaakt op basis van data
  • Online
  • 6 apr 2016 @ 12:15
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Digital design

In Amsterdam is deze week een 'nieuwe Rembrandt' onthuld, genaamd The Next Rembrandt. Het schilderij lijkt in eerste instantie van de meester zelf, maar in werkelijkheid gaat het om een 3D-geprint kunstwerk. Voor de print zijn data gebruikt van Rembrandt.

Het model van de 3D-print is gemaakt met behulp van algoritmes en gezichtsherkenningen. Het schilderij bestaat uit 148 miljoen pixels, die bij elkaar zijn gebracht aan de hand van 168.263 schilderijonderdelen uit alle 346 schilderijen van Rembrandt.

Een team van datawetenschappers, ontwikkelaars, technici en Rembrandt-experts is achttien maanden bezig geweest om de 'nieuwe Rembrandt' te creëren. Het resultaat is een portret van een man met een witte kraag en een hoed, geheel in de stijl van Rembrandt van Rijn.



Samenwerking
Het project is een samenwerking tussen ING, reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam, Microsoft en adviseurs van de Technische Universiteit Delft, Het Mauritshuis en Museum Het Rembrandthuis.   

The Next Rembrandt hangt voorlopig in een galerie. Waar het werk uiteindelijk tentoongesteld wordt, is nog niet bekend.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken