Booking.com wil Passie-platform mogelijk uitbreiden met duurzame reizen

Booking.com wil Passie-platform mogelijk uitbreiden met duurzame reizen
  • Online
  • 6 jun 2016 @ 10:03
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekOnline

Veel reizigers zijn niet bekend met duurzaam reizen, zo blijkt uit onderzoek van Booking.com. Het Sustainable Travel Report laat zien dat veel accommodaties tegenwoordig over duurzaamheidsinitiatieven beschikken en meer reizigers in een duurzaam verblijf zouden willen verblijven, maar dat er grote onduidelijkheid bestaat rondom duurzaam reizen. Het rapport toont ook aan dat 38 procent van de online reserveringssites een belangrijke rol kunnen spelen in het scheppen van meer helderheid over duurzaam reizen.

Net iets minder dan twee derde van de reizigers liet weten nooit in een eco-vriendelijke accommodatie te hebben verbleven of zich hier niet bewust van te zijn geweest. Van diegenen die niet van plan zijn het komende jaar in een duurzame accommodatie te verblijven, zei 39 procent niet eens te weten dat duurzame accommodaties bestaan. Ook heerst er veel verwarring over wat duurzaam reizen nou eigenlijk inhoudt.

* Meer dan de helft beschouwt een verblijf in een eco-vriendelijke accommodatie als duurzaam reizen.
* 32 procent beschouwt het beperken van de CO2-uitstoot voor vliegreizen als duurzaam reizen.
* Verblijven in een natuurreservaat of een nationaal park wordt door 22 procent als een vorm van duurzaam reizen gezien.
* Kamperen wordt door 16 procent als duurzaam reizen gezien en 14 procent interpreteert dit als interactie met lokale dieren.
* Onbaatzuchtige activiteiten worden ook als duurzaam reizen beschouwd. Zo vindt meer dan een derde het kopen van lokaal eten duurzaam en 14 procent het helpen van de lokale gemeenschap door middel van vrijwilligerswerk.
* 12 procent ziet het verblijven bij de inheemse bevolking om de cultuur te leren kennen als een vorm van duurzaam reizen.

Verder toon het rapport aan dat de term ‘duurzame accommodatie’ voor de nodige scepsis zorgt. Deelnemers die lieten weten het komende jaar geen duurzaam verblijf te boeken, doen dit omdat het te duur (22 procent) of minder luxueus zou zijn (10 procent). Daarnaast twijfelt 13 procent van de ondervraagden of de accommodaties echt ‘eco’ zijn.

Het nieuwe duurzaam reizen
Duurzame accommodaties zijn accommodaties met eco-vriendelijke activiteiten of bestemmingen, maar ook waar dieren goed worden behandeld en bestemmingen met initiatieven om de lokale gemeenschap te helpen. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat veel accommodaties tegenwoordig over duurzaamheidsinitiatieven beschikken.
* Een kwart van de ondervraagde accommodaties heeft initiatieven om het milieu te beschermen en bij de grotere accommodaties is dit zelfs 33 procent.
* Bijna één op de vijf accommodaties ondersteunt de lokale gemeenschap.
* Meer dan de helft volgt de officiële duurzaamheidscriteria van erkende duurzaamheidsorganisatie, zoals de Global Sustainable Tourism Council.

Het onderzoek laat zien dat er onder de reizigers wel een duidelijke behoefte is naar duurzaam reizen. Tweederde liet weten eerder voor een accommodatie te kiezen als zij wisten dat deze eco-vriendelijk was. ‘Duurzame accommodatie betekent niet langer slechte verlichting, een lage waterdruk en geen airconditioning’, zegt Gillian Tans, Chief Executive Officer bij Booking.com. ‘Gasten realiseren zich niet dat een duurzaam verblijf ook kan betekenen dat ze in een bed slapen met lakens van biologisch katoen die worden gewassen met water dat verhit wordt met de duurzame energie die door de accommodatie zelf is gegenereerd. Of dat zij als duurzame reiziger de lokale economie ondersteunen wanneer zij een maaltijd eten die bereid is met lokale ingrediënten.’

De onduidelijkheid rondom duurzaam reizen komt voor een deel door de slechte zichtbaarheid van duurzame accommodaties. Veel reizigers weten de duurzame accommodaties simpelweg niet te vinden. Daarbij tonen de bevindingen een duidelijke consensus dat er meer gedaan moet worden voor duurzaam reizen. Als het gaat om het vinden van een oplossing voor dit probleem blijken er veel overlappende ideeën te zijn.
* 41 procent van de respondenten zijn voor het aanbieden van economische drijfveren, zoals belastingvoordeel voor duurzame toeristen.
* Hetzelfde percentage is voor het instellen van een internationale standaard voor duurzame accommodaties.
* Online reserveringssites kunnen ook een belangrijke rol spelen in het scheppen van meer helderheid over duurzaam reizen. 38 procent van de deelnemers verwacht van dergelijke sites dat zij het makkelijker maken om eco-vriendelijke accommodaties en transportmogelijkheden te begrijpen en te vergelijken.

Nu meer reizigers een duurzaam verblijf willen ervaren, bekijkt Booking.com de mogelijkheden om het populaire Zoeken op Passie-platform uit te breiden met eco-vriendelijke activiteiten en bestemmingen. Zodoende kan het zoeken naar de beste bestemming voor een specifiek, eco-vriendelijk initiatief makkelijker gemaakt worden. Gilian Tans licht toe: ‘Hoe meer duidelijkheid, begrip en zichtbaarheid er rondom duurzaam reizen is, des te beter. Op die manier kunnen reizigers een weloverwogen keuze kunnen maken over hun accommodatie.’

De data is vergaard in 10 markten, met 1000 deelnemers in elke markt. Deelnemers moesten 18 jaar of ouder zijn, en ten minste één keer gereisd hebben in 2015 en van plan zijn ten minste één keer op reis te gaan in 2016. Alle deelnemers moesten op zijn minst deel uitmaken van het besluitvormingsproces bij het plannen van het gros van de reizen. De data is vergaard door Booking.com in maart 2016 met behulp van een internationale panel-provider. Het onderzoek is uitgevoerd door Booking.com in januari en februari 2016 in 20 landen onder 5.761 partners.

 

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken