Sociale media hoofdbron van online nieuws

Sociale media hoofdbron van online nieuws
  • Online
  • 15 jun 2016 @ 18:27
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Sociale media zijn wereldwijd de belangrijkste online bron van nieuws. Meer dan de helft van de internetgebruikers haalt hun nieuws van netwerken zoals Facebook en Twitter. Dat concludeert de denktank Reuters Institute for the Study of Journalism op basis van een onderzoek dat werd uitgevoerd in 26 landen in Zuid-Amerika, Europa, Azië en Noord-Amerika.

Vooral Facebook speelt een grote rol als nieuwsbron, 44 procent van de respondenten zegt de dienst te gebruiken als nieuwsbron, gevolgd door YouTube (19 procent) en Twitter (10 procent).

In Nederland liggen die cijfers iets lager dan gemiddeld. Facebook wordt in Nederland door 36 van de Facebookgebruikes als primaire nieuwsbron gezien, YouTube (11 procent) en Twitter 8 procent). Berichtenservice WhatsApp is in Nederland de nummer twee en stijgt YouTube naar de kroon met 14 procent.

Nederlanders gebruiken online bronnen verreweg het vaakst voor hun nieuws; 81 procent leest wekelijks online nieuws. Wanneer alleen naar sociale media wordt gekeken ligt dat aandeel op 47 procent. Televisie volgt online op de voet met een wekelijks bereik van 76 procent.

Lees hier de onderzoeksresultaten. 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken