Nederlanders gebruiken nog massaal e-mailadressen van 'dode' providers

Nederlanders gebruiken nog massaal e-mailadressen van 'dode' providers
  • Online
  • 4 jul 2016 @ 10:33
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-mailmarketing

8 procent van de Nederlandse huishoudens gebruikt nog het e-mailadres van zijn provider. Hierbij zitten ook adressen van merken die (allang) niet meer bestaan, zoals Het Net, Planet, @Home en Casema. Voor deze groep is het een extra drempel om over te stappen naar een andere internetprovider. Dat blijkt uit inventarisatie van Breedbandwinkel.nl. Het bedrijf roept op tot een aanpassing van de Overstapservice voor internet, waarbij de nieuwe provider het oude e-mailadres behoudt en de e-mail voor een bepaalde periode wordt doorgestuurd.

De huishoudens die oude mailadressen aanhouden, stappen niet zo gemakkelijk over. Dan moeten ze namelijk overal hun e-mailadressen aanpassen, bij webwinkels en andere commerciële bedrijven, maar ook bij overheidsdiensten. Daar hebben mensen die generieke e-mailadressen Gmail en Hotmail gebruiken geen last van. 'In België is er sinds 2010 een regeling waarbij consumenten bij een overstap naar een andere provider hun e-mailadres nog een half jaar kunnen gebruiken”, zegt Peter van Wezel, directeur van Breedbandwinkel.nl. 'In Nederland zou dit ook moeten, want het gaat om een groot aantal huishoudens.' 

Opvallende adressen
De e-maildomeinen die veel van deze huishoudens nog als primair adres gebruiken, lezen als een geschiedenisboek van het internet. Zonnet.nl, Planet.nl, Quicknet.nl en zelfs Tiscali.nl. “Dat laatste bedrijf nam in 2000 het roemruchte World Online over”, zegt Van Wezel, ceo van Breedbandwinkel. “Vervolgens werd het in 2007 zelf overgenomen door KPN, dat het omdoopte tot Telfort.” Dat lot ondergingen de meeste verdwenen internetmerken: ze werden gekocht door telecomgiganten als KPN, Ziggo en  Tele2.

Outlook koploper
Uit inventarisatie van Breedbandwinkel blijkt dat Outlook (onder andere Hotmail) met ruim 46 procent het populairste e-mailadres is, gevolgd door Gmail (33 procent) en Apple (1 procent). Bijna 10 procent van de mensen gebruikt eigen domeinen en werkmail als zijn primaire e-mailadres.

 
     

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken