Nederlanders gebruiken nog massaal e-mailadressen van 'dode' providers
- Online
- 4 jul 2016 @ 10:33
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - E-mailmarketing
- 4 jul 2016 @ 10:33
- Redactie Online
8 procent van de Nederlandse huishoudens gebruikt nog het e-mailadres van zijn provider. Hierbij zitten ook adressen van merken die (allang) niet meer bestaan, zoals Het Net, Planet, @Home en Casema. Voor deze groep is het een extra drempel om over te stappen naar een andere internetprovider. Dat blijkt uit inventarisatie van Breedbandwinkel.nl. Het bedrijf roept op tot een aanpassing van de Overstapservice voor internet, waarbij de nieuwe provider het oude e-mailadres behoudt en de e-mail voor een bepaalde periode wordt doorgestuurd.
De huishoudens die oude mailadressen aanhouden, stappen niet zo gemakkelijk over. Dan moeten ze namelijk overal hun e-mailadressen aanpassen, bij webwinkels en andere commerciële bedrijven, maar ook bij overheidsdiensten. Daar hebben mensen die generieke e-mailadressen Gmail en Hotmail gebruiken geen last van. 'In België is er sinds 2010 een regeling waarbij consumenten bij een overstap naar een andere provider hun e-mailadres nog een half jaar kunnen gebruiken”, zegt Peter van Wezel, directeur van Breedbandwinkel.nl. 'In Nederland zou dit ook moeten, want het gaat om een groot aantal huishoudens.'
Opvallende adressen
De e-maildomeinen die veel van deze huishoudens nog als primair adres gebruiken, lezen als een geschiedenisboek van het internet. Zonnet.nl, Planet.nl, Quicknet.nl en zelfs Tiscali.nl. “Dat laatste bedrijf nam in 2000 het roemruchte World Online over”, zegt Van Wezel, ceo van Breedbandwinkel. “Vervolgens werd het in 2007 zelf overgenomen door KPN, dat het omdoopte tot Telfort.” Dat lot ondergingen de meeste verdwenen internetmerken: ze werden gekocht door telecomgiganten als KPN, Ziggo en Tele2.
Outlook koploper
Uit inventarisatie van Breedbandwinkel blijkt dat Outlook (onder andere Hotmail) met ruim 46 procent het populairste e-mailadres is, gevolgd door Gmail (33 procent) en Apple (1 procent). Bijna 10 procent van de mensen gebruikt eigen domeinen en werkmail als zijn primaire e-mailadres.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- dode providers
- Het Net
- 8 procent
- Breedbandwinkel
- Planet
- Peter van Wezel
- @Home en Casema
- emaildomeinen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing