Bol.com leidt nieuwe Twinkle100

Bol.com leidt nieuwe Twinkle100
  • Online
  • 22 sep 2016 @ 13:16
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalE-commerceOnderzoek

Bol.com is aanvoerder van de nieuwe Twinkle100, het jaarlijkse overzicht over e-commerce in Nederland. De webwinkel staat met een omzet van 720 miljoen euro bovenaan de lijst met retailers, voor wehkamp, Zalando, Coolblue en Amazon. Travix is de grootste online reisverkoper in Nederland.

De redactie brengt in de Twinkle100 de 200 grootste online retailers en de 30 grootste online reisverkopers in Nederland in kaart, daarbij geholpen door de Hogeschool van Amsterdam. De bedrijven op de lijst zijn gerangschikt op hun online omzet in 2015.

Hoofdredacteur Arjan van Oosterhout sprak gistermiddag over een 'topzware top'. 'Maar dat is in veel landen zo. Sterker, in veel landen is het nog meer lonely at the top, vooral waar Amazon echt actief is. Zoals in Duitsland.' 

De Twinkle100 bereikte zelfs het NOS-journaal, bekijk het fragment (na tien minuten) hier terug. 

Retailers
Hieronder vindt u de 10 grootste online retailers in Nederland, met daarachter de omzet in miljoenen euro:
1. bol.com                                         730
2. wehkamp                                       540
3. Zalando                                         510
4. Coolblue                                        377
5. Amazon                                         320
6. Albert Heijn Online                          300
7. Van Dijk Educatie                           185
8. H&M                                              160
9. Media Markt                                   150
10. Nextail (Blokker Holding)                134

In de lijst met retailers staan e-commerce organisaties die tastbare producten verkopen, primair aan consumenten. Voor het eerst zijn ook bedrijven zonder Nederlandse vestiging genoteerd.

Reisverkopers
Hieronder vindt u de 5 grootste online reisverkopers in Nederland:
1. Travix                                            700
2. KLM                                              550
3. TUI                                                530
4. Sundio Group                                 408
5. Transavia                                       300

‘De Twinkle100 is rijker dan ooit tevoren, letterlijk en figuurlijk’, zegt Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle. ‘Niet alleen de allergrootste online verkopers profiteren van de aanhoudende groei van e-commerce. Ook daaronder wordt goed geboerd. Om het middensegment goed in kaart te brengen, hebben we dit jaar veel aandacht besteed aan de Tweede100, de lijst met retailers die buiten de top-100 vallen. Lag de ondergrens voor opname vorig jaar nog op 1 miljoen euro, dit jaar sluit de lijst met retailers boven de 3 miljoen euro.’

De nieuwe Twinkle100 is ook rijker aan data. Dat is te danken aan een samenwerking tussen Twinkle en de Hogeschool van Amsterdam. Het Centre for Market Insights (CMI), het onderzoeksbureau van de opleiding Commerciële Economie en het lectoraat Online Ondernemen van de HvA, heeft het onafhankelijke onderzoek gecoördineerd. Studenten hebben alle websites aan een contentanalyse onderworpen, waarmee betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken zijn geïnventariseerd.
 
MeasureWorks, SimilarWeb en Scooperz verrijkten de Twinkle100 met data over respectievelijk performance, traffic en social media. Ook is in de Twinkle100 een schat aan informatie over toeleveranciers te vinden.

De Twinkle100 is te bestellen via de website. Daar vindt u ook meer informatie over de extra dikke editie (332 pagina’s).

Over de Twinkle100
De Twinkle100 is de lijst met de grootste online retailers en reisverkopers in Nederland naar omzet. Naast de online omzet staan er in de publicatie gegevens over toeleveranciers, betaalmethoden, bezorgkosten, keurmerken, traffic, performance, social media en nog veel meer. De lijst wordt jaarlijks in september gepubliceerd.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken