Merken worstelen met online commerce
- Online
- 26 okt 2016 @ 12:13
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - E-commerceOnderzoek
- 26 okt 2016 @ 12:13
- Redactie Online
Uit onderzoek van Sitecore in samenwerking met Vanson Bourne blijkt dat weliswaar het merendeel van de merken het belang van online commerce inziet, maar niet voldoende voorbereid is om de groei van dit kanaal internationaal te forceren. Hoewel 42% van de totale verkoop van een organisatie het afgelopen jaar afkomstig was van online kanalen (met een verwachte groei van bijna 6% volgend jaar), blijkt uit het onderzoek opmerkelijk genoeg dat gemiddeld slechts 14% van het online sales budget besteed wordt aan de digitale klantervaring.
Maar liefst 73% van de deelnemers aan het onderzoek is het ermee eens dat de loyaliteit van de klant verloren gaat zonder focus op de merkervaring. Desondanks leveren organisaties nog steeds geen online totaalconcept dat internet en commercesystemen met elkaar verbindt. Van de deelnemers aan het onderzoek gelooft 51% dat het meeste succes tijdens de inkoopfase wordt geboekt. Slechts 23% vindt de fase na de aankoop cruciaal. Bovendien vinden slechts 3 van 10 deelnemers de fase vóór de aanschaf het belangrijkst.
Het onderzoek onthult een aantal grote uitdagingen voor merken die optimaal rendement met commerce willen behalen. De grootste daarvan is dat ruim een derde van de merken (36%) die een web content management systeem (CMS) gebruiken, de aankoopervaring niet kunnen personaliseren. En 33% beschikt niet over inzicht of data over de aankoopervaring. Voor IT-leveranciers zijn de drie belangrijkste uitdagingen het vermogen om nieuwe oplossingen in bestaande systemen te integreren (51%), de inspanningen om een soepele klantervaring te leveren (51%) en het aanbieden van constante innovatie (50%).
Het is volgens Sitecore geen verrassing dat 93% van de besluitvormers in marketing en IT het erover eens is dat een allesomvattend marketingplatform – met een geïntegreerde klantervaring tussen web content en online commerce systemen – de efficiëntie van de verkoop in hun organisatie aanzienlijk zou verbeteren. Met meer kennis over het online traject van de klant zouden ze de online ervaring kunnen verbeteren (87%).
‘Consumenten verwachten tegenwoordig een soepele en directe winkelervaring. Het leveren van de juiste ervaring is belangrijk en heeft rechtstreeks effect op het merk. Maar op dit moment hebben merken het moeilijk om de optimale klantervaring te bieden. Dit is te wijten aan een scheiding van content en commerce, voornamelijk omdat de technologische integratie erg complex is. Aangezien de verwachtingen van consumenten cruciaal zijn voor elk bedrijf, is het tijd dat merken zich op dit aspect focussen’, zo vindt Scott Anderson, CMO van Sitecore.
Verdere belangrijke conclusies:
* Tot de meest gewenste functies van een digitaal marketingsysteem behoren mogelijkheden voor up- en cross-selling (55%), historie van de zoekmachine (54%) en geo-lokalisering (39%).
* Slechts ongeveer een derde (32%) zegt dat de eigen organisatie er volledig in slaagt heldere communicatielijnen te leggen tussen het topmanagement en de afdelingen die betrokken zijn bij online sales.
* Op het vlak van IT-partners die digitale marketing- en commerceplatforms vernieuwen en ontwikkelen, geloven vooral deelnemers uit Australië (60%), Duitsland (50%) en de VS en Canada (49%) dat ze op dit punt tot de marktleiders behoren.
Over het onderzoek
De studie is gebaseerd op een onderzoek onder 826 besluitvormers uit marketing en IT, en 414 IT-partners en leveranciers, uitgevoerd door Vanson Bourne in juli en augustus 2016. De merkgegevens zijn een weerspiegeling van land, sector en grootte op acht punten, waaronder financiële diensten, detailhandel, horeca en vrijetijd, productie en CPG.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- online commerce
- upselling
- Scott Anderson
- Vanson Bourne
- marketingplatform
- Sitecore
- geo-lokalisering
- zoekmachine
- crossselling
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wet aangenomen: TikTok VS moet... 24-04-2024
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing