'Van Wezel vergelijkt appels met peren'
- Online
- 24 okt 2016 @ 11:01
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Geen tag
- 24 okt 2016 @ 11:01
- Redactie Online
De Nederlandse Energiemaatschappij (NLE) maakte vorige week bekend voortaan ook een telecompropositie aan te bieden. Peter van Wezel van vergelijkingswebsite Breedbandwinkel.nl uitte daarop stevige kritiek op de prijsstunter. Het zou zich bezondigen aan ‘schimmige praktijken’, ‘nauwelijks vernieuwend zijn’ en ‘gebakken lucht’ verkopen'. De ceo van Harald Swinkels reageert op de kritiek.
1.) Van Wezel: 'Het tarief van NLE is maar een jaar geldig. Wat heb je daar aan als klant? Je sluit in principe een contract af met een aanbieder om er te blijven, toch? Natuurlijk heb ik zelf het liefst dat iedereen na een jaar overstapt, maar als klant wil je neem ik aan na een jaar gewoon blijven. Dat de tarieven na die periode niet bekend zijn en dus kunnen stijgen – wat gebruikelijk is na een actietarief –, komt op mij over als schimmig, zoals in de energiemarkt gebruikelijk is.'
Swinkels: We bieden bewust het contract voor 12 maanden aan. In de aanloopperiode naar onze lancering hebben we ook met 2-jaarscontracten getest, maar er bleek dat mensen liever een 1-jaarscontract wilden aangaan. Dat is ook gebruikelijk in de telecommarkt, nog gebruikelijker dan in de energiemarkt. Daarbij kijken wij nog binnen de contractsperiode wat op dat moment het laagst mogelijke vervolgtarief is, zodat we op die manier juíst concurrerende tarieven kunnen blijven bieden. Zoals onze energieklanten ook weten, benaderen wij klanten altijd ruim voordat het contract afloopt proactief met een nieuw aanbod. Dit zullen we in de telecommarkt niet anders doen (waarschijnlijk net als andere telecomproviders). Wij zeggen: wij zorgen dat u niet in slaap valt. Alles behalve schimmig dus.
Ten overvloede, maar we noemen het maar even: als klant kun je gewoon weg na 12 maanden. Je zit dus helemaal nergens aan vast. Bovendien heeft de energiemarkt afgelopen jaar het ‘aanbod op maat’ ingevoerd; daarmee is die sector een stap vooruit op de telecommarkt qua vergelijkbaarheid (en dus transparantie) van aanbiedingen.En ten slotte: meneer Van Wezel heeft boter op z’n hoofd. Wij hebben breedbandwinkel.nl eens goed bekeken en daar worden slechts jaarkosten met elkaar vergeleken. Ook bij langjarige contracten. Over schimmigheid gesproken.
2.) Van Wezel: 'NLE roept heel hard dat het de goedkoopste aanbieder is', analyseert van Wezel. 'Maar dat is het feitelijk maar op één pakketje. Ze bieden naar gelang de snelheid die je kunt halen, 20, 50 of 100Mb via VDSL. Maar alleen als je 100 Mb haalt ben je goedkoper uit dan bij Tele2, de goedkoopste in de markt via de koperlijn. Een snelheid boven de 50Mb over VDSL is slechts haalbaar bij 28 procent van alle huishoudens. NLE biedt ook glasvezel aan, echter zijn ze die tarieven nog minder aantrekkelijk. Zo is NLE op het snelste glasvezel pakket ruim 200 euro duurder dan Vodafone in het eerste jaar. Dit neigt daarom naar gebakken lucht.'
Swinkels: 'Het alles-in-1-pakket van NLE is met €29,95 per maand voor de hogere internetsnelheden via een DSL-verbinding het goedkoopste pakket van Nederland”, is wat we letterlijk zeggen in ons persbericht en dat laten we ook zien. In onze reclame zit een dergelijke claim niet eens, maar tonen we het meest vergelijkbare product van Ziggo. Waar meneer Van Wezel ons dit heeft horen roepen, is NLE een raadsel.
Maar belangrijker is, dat de bewering niet klopt: we zijn, zonder combikorting, al goedkoper dan Tele2 vanaf een pakketsnelheid van 50 mb (ca. 45 procent van Nederland en niet slechts 28%).Inclusief de combikorting zijn we ook goedkoper op 20 mb (juist ook bij de actietarieven die meneer Van Wezel in het volgende punt noemt).
Ons introductietarief is duidelijk gericht op de DSL-klanten, maar ook op glasvezel hebben we een competitieve aanbieding. Nergens valt van onze kant te lezen dat we daarop het allergoedkoopst zouden zijn, dus het tendentieuze ‘gebakken lucht’ kunnen wij niet plaatsen.
3.) Van Wezel: 'De tarieven van NLE zijn alleen goedkoper als je ze niet vergelijkt met de actietarieven van Tele2 en Online.nl. “Zo betaal je bij Tele2 standaard de eerste drie maanden tien euro per maand. Dat moet je ook meerekenen, want de maandprijs van NLE is in mijn ogen niets anders dan een actietarief. Over een jaar kunnen de maandelijkse kosten immers zomaar compleet anders zijn.'
Swinkels: Het vernieuwende aan onze propositie is nu juist dat de lage tarieven 12 maanden gelden in plaats van de 3 maanden die standaard worden gebruikt door andere aanbieders. Meneer Van Wezel mag ons uitleggen hoe hij op zijn vergelijkingssite zou omgaan in zijn ‘jaarkosten’ met een dergelijk product. Het is bij ons juist heel transparant dat je weet wat je 12 maanden lang betaalt, in plaats van de doorgaans gebruikte ‘factuurshock’ na 3 maanden.
4.) Van Wezel: NLE roept dat ze de markt willen opschudden, maar het product dat ze bieden ‘is maar heel weinig echt vernieuwend. Het is feitelijk niets anders dan een KPN-product maar dan met een ander jasje eromheen. Ze bieden bovendien niet eens een app aan om tv te kijken, zoals alle andere providers. Tja. Dan loop je eigenlijk achter, in plaats van voorop.
Swinkels: Op basis van het aantal aanmeldingen dat inmiddels bij ons binnenstroomt, denken wij toch een gevoelige snaar bij het publiek te hebben geraakt. Saillant is dat wij een glimlach niet konden onderdrukken toen wij de kop van meneer Van Wezel’s stukje lazen: de frame “schimmig” was exact dezelfde als die de traditionele partijen in de energiemarkt ons in 2009 probeerden toe te dichten toen wij begonnen met tv-reclame. Dat overigens zonder succes, omdat we, net als nu, helemaal niet schimmig waren en juist niet bang zijn om onszelf te vergelijken met traditionele aanbiedingen. Inmiddels is de energiemarkt in Nederland één van de meest concurrerende in Europa en betalen alle Nederlanders minder voor hun energie, mede dankzij onze activiteiten.
Er komen van onze zijde heus nog wel meer innovaties, maar met zijn reactie op grond van zijn commerciële belang plaatst meneer Van Wezel zich in ieder geval in de hoek van de traditionelen.
5.) Van Wezel: Al op de eerste dag lag hun postcodechecker eruit op de website. Dat zijn beginnersfouten en te vergeven. Maar ik houd mijn hart vast als er echt iets misgaat over, zeg een paar maanden. Internet leveren is heel andere koek dan energie wat louter een administratieve handeling is. Hier zitten fysieke producten bij, waar je een monteur op moet afsturen als er iets mis is. Dat maakt het een bewerkelijk(er) product, met name qua klantenservice. Ik ben benieuwd hoe ze daar op ingericht zijn.”
Swinkels: 'Haha. Ondanks de stresstests die we hadden gehouden, was de aandacht ongekend hoog. Dat meneer Van Wezel de postcodechecker nu vergelijkt met de logistieke keten die wij hebben opgebouwd, geeft maar aan dat hij zelf bijzonder getalenteerd is in appels met peren vergelijken. Overigens hebben wij daarmee ook ruime ervaring opgedaan met de installaties van onze slimme thermostaat Anna. Een heel innovatief apparaat overigens.'
6.) Van Wezel: 'Over energie gesproken, NLE biedt 25 euro ‘combikorting’ voor wie ook gelijk energie afneemt. Dat klinkt verleidelijk, maar er zit een klein addertje onder het gras. Je moet eerst een jaar én de energie, én het internet, hebben afgenomen en pas dan krijg je de korting. Da’s flauw. Het is misschien heel gebruikelijk in de energiemarkt, maar zeer zeker niet in de telecom.
Swinkels: ‘Doe ook eens wat voor bestaande klanten’, is een veel gevraagde wens van consumenten, in nagenoeg alle sectoren. Wij bieden al onze huidige klanten een éxtra korting omdat ze al energieklant waren (en straks ook beide kanten op), om ze te belonen voor hun loyaliteit. Daar zijn we geheel open over. Hoezo is dit dan een addertje onder het gras? Het is een extraatje! Het is een beloning voor het feit dat je al klant bent, iets extra’s afneemt en daarbij netjes je contract nakomt; dat wordt ook zo gecommuniceerd. Daar is niets flauws aan. Dat is een hartstikke mooie voorwaarde.'
7.) Van Wezel: Er zitten zeker goede eigenschappen aan het aanbod van NLE. Standaard een versterker en access point is zeer prijzenswaardig, maar bij veel zaken kun je vraagtekens zetten. Consumenten moeten daarom heel goed hun persoonlijke situatie inschatten en bekijken alvorens hier mee in zee te gaan. In een flink aantal individuele gevallen zou overstappen op prijs niet lonen als je het afzet tegen de daadwerkelijk gerealiseerde snelheid. Kortom, een prijsstunter is precies dat: een stunter.
Swinkels: 'Wij zijn het helemaal eens met meneer Van Wezel dat je altijd goed moet kijken naar je persoonlijke situatie. Daarom biedt de energiesector ook sinds vorig jaar standaard het ‘aanbod op maat’. Daar kan de telecommarkt nog wat van leren. Wij laten nu, bij onze telecomaanbieding, ook helder zien wat de maximaal te behalen snelheid per adres is.
Ook zijn we het eens met de conclusie dat je als consument altijd goed moet kijken en vragen moet blijven stellen. Zéker ook bij wat beweerd wordt op zogenaamd ‘onafhankelijke’ vergelijkingssites. Dat bewijzen de statements van meneer Van Wezel en onze reactie daarop eens te meer!.'
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing