[TK17] 'Het gaat er niet om wát je stemt, maar dát je stemt'

6mrt 201711:08
  • Online
  • 11782 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • ActivatieCampagnesSocial MediaInterview

nieuws Laurens van de Vijver is CEO van Wave international, waar in Nederland zo’n 150 kapsalons bij aangesloten zijn (waaronder Cosmo Hairstyling en Team Kappers). Hij lanceerde onlangs de campagne ‘Ben jij geknipt om te stemmen?’, een landelijke actie vanuit de kappers om op 15 maart zoveel mogelijk mensen naar de stembus te krijgen.

Je campagne is Obama-inspired. Leg eens uit?
Obama zette tijdens zijn eerste campagne voor het presidentschap kapperszaken in om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ik begon me de laatste tijd ernstig zorgen te maken over het feit dat mensen in Nederland wel een uitgesproken mening hebben, maar het nut van stemmen steeds minder zien. Ik realiseerde me dat wij elke week alleen al bij onze eigen kappers ruim 25.000 Nederlanders in onze kappersstoelen hebben. Een prachtige kans om met een groot deel van de kiesgerechtigden het gesprek aan te gaan over het enorme belang van stemmen op 15 maart. Ons uitgangspunt is simpel: het gaat er niet om wát je stemt, maar dát je stemt. Het initiatief kon bij mijn achterban - de franchisenemers van Cosmo Hairstyling en Team Kappers - op groot enthousiasme rekenen. Vervolgens sloten ook andere ketens, zoals Yes Salons en Salon Rob Peetoom, zich aan. In totaal gaan meer dan 1.500 kappers zich inzetten, geweldig natuurlijk.

Hoe ziet de campagne eruit?
We hebben een Kappersmanifest geschreven, waarin we benoemen waarom het zo belangrijk is de gang naar de stembus te maken. Door te stemmen tel je mee en heb je invloed. Was Trump president geweest als meer mensen hadden gestemd? Had Brexit dezelfde uitkomst gehad? Wij gaan in elk geval uitleggen dat je met stemmen echt het verschil kunt maken. In meer dan 150 haarsalons in Nederland zijn alle spiegels de komende twee weken voorzien van de tekst ‘Bent u geknipt om te stemmen?’. Daarmee hebben onze kappers een mooie aanleiding om met hun klant het gesprek aan te gaan over de verkiezingen. Ook hebben we een tweetal filmpjes laten maken waarin historicus Maarten van Rossum en voormalig Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib hun steun uitspreken voor het initiatief. Daarnaast komt er vanuit de kappers nog een charmant social media offensief via Instagram

Wat verwacht je van dit initiatief?
Ik denk dat we door de gekozen vorm op een positieve, energieke manier een bijdrage leveren. Ik hoop allereerst mijn eigen mensen te bewegen om de 15e naar de stembus te gaan. Als we daarnaast een kwart van onze klanten die niet van plan waren te gaan stemmen zover krijgen om dat wél te doen, ben ik zeer tevreden. Stemmen is een enorme vrijheid en een groot goed, en ik denk dat we er allemaal baat bij hebben als dat besef bij zoveel mogelijk mensen doordringt. 






comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • platform voor interactieve marketing