ACM: Bron online reviews moet duidelijk zijn

ACM: Bron online reviews moet duidelijk zijn
  • Online
  • 11 mei 2017 @ 14:42
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in het kader van zijn agendathema ‘de online consument’ een onderzoek uitgevoerd naar online reviews. Omdat deze reviews een steeds grotere rol spelen in het keuzeproces van consumenten is het belangrijk dat ze betrouwbaar zijn. In zijn verkenning heeft de ACM geen aanwijzingen gevonden dat er bij online reviews op dit moment zaken structureel mis gaan. Gezien het toenemende belang van online reviews pleit de ACM wel voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren van online reviews.

De ACM investeert de komende tijd in het toelichten van de regels aan bedrijven en het informeren van consumenten. De ACM heeft hierover al gesproken met vier grote reviewwebsites. Deze sites publiceren reviews over producten, diensten of bedrijven. Dit heeft inmiddels tot verbeteringen geleid op het gebied van transparantie. Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: ‘Het belang van online reviews voor bedrijven en consumenten neemt toe en daarmee het belang van de betrouwbaarheid en transparantie. Wij geven tips en informatie aan de bedrijven hoe zij zich aan de regels kunnen houden. Wij gaan er vanuit dat zij hiermee aan de slag gaan. Zo niet, dan kunnen wij handhaven.’

Uitkomsten consumentenonderzoek online reviews
* Consumenten in grote mate gebruik maken van online reviews en dat dit gebruik toeneemt.
|* Consumenten reviews vooral gebruiken in het keuzeproces bij elektronica, hotels en restaurants.
* Consumenten zich niet alleen baseren op online reviews om zich een beeld te vormen.
* Consumenten kritisch zijn bij het gebruik van online reviews en zich ervan bewust zijn dat reviews subjectief of nep kunnen zijn.
* Consumenten erop vertrouwen dat reviewwebsites onjuiste of onechte reviews verwijderen.
* Consumenten opties met negatieve reviews gemakkelijk buiten hun selectie laten.
* Op www.consuwijzer.nl staat informatie voor consumenten  over de manier waarop zij online reviews op waarde kunnen schatten en kunnen gebruiken bij hun keuzes.

Groeiend belang online reviews voor bedrijven
Omdat hun klanten online reviews gebruiken om zich een beeld te vormen van hun product of dienst worden reviews een steeds belangrijker marketinginstrument voor bedrijven. Met online reviews komen bedrijven hoger in de zoekresultaten op internet. Met de extra informatie in de reviews kunnen zij meer klanten trekken. Bedrijven schakelen ook steeds vaker consumenten in om tegen een beloning reviews te schrijven. Deze reviews zijn in feite reclame. Dat is toegestaan, maar moet wel herkenbaar zijn.

Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een evenwichtige en eerlijke weergave van reviews. Om de betrouwbaarheid van online reviews ook voor de toekomst in stand te houden, wijst de ACM bedrijven op de regels waaraan zij zich moeten houden, zoals:
* Informeer consumenten over de manier waarop reviews worden verzameld en weergegeven.
* Behandel positieve en negatieve reviews zoveel mogelijk gelijk.
* Plaats reviews zo snel mogelijk, in ieder geval op publicatiedatum en niet op schrijfdatum. Als de review die eerder is geschreven later wordt gepubliceerd met de schrijfdatum komt hij niet bovenaan en is daarmee slecht vindbaar. 

Na contact met de ACM hebben vier grote reviewwebsites laten weten deze regels voortaan toe te gaan passen. Het ziet ook een belangrijke rol weggelegd voor brancheorganisaties om hun leden op de regels te wijzen.
ACM ziet nu geen aanleiding om handhavend op te treden. Mochten de bedrijven de aanwijzingen niet of onvoldoende opvolgen dan kan het alsnog ingrijpen.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken