[marketingscience] Privacy versus delen van data

11mei 201709:02
  • Online
  • 8267 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • Privacy

nieuws In het tijdperk van big data en het Internet of Things (IoT) is er een woord dat telkens weer genoemd wordt: privacy. Artikelen in de pers zoals die over Edward Snowden, Facebook en WhatsApp maken de consument angstig met betrekking tot hun hun privacy, maar waar zijn ze precies bang voor?

Domotics
Elke keer dat er een nieuw product gelanceerd wordt dat met data werkt - telematics of domotics - zijn er consumenten die hier negatief op reageren vanwege hun privacy. Ze zijn bang dat ze gevolgd worden, dat hun data verkocht worden aan derden of dat hun data worden gebruikt voor zaken waar zij geen toestemming voor hebben gegeven. Dit is eigenlijk vreemd. Facebook en Google weten namelijk veel meer van ons dan de eerdergenoemde producten en hebben onze data ook gebruikt voor zaken waarvan we geen kennis hadden. Facebook kan zelfs complete persoonlijkheden schetsen op basis van hoe we ons online gedragen, maar daar blijven dezelfde consumenten massaal gebruik van maken. Wat is dan eigenlijk ons probleem met privacy? Uit onderzoek van Hallinan, Dara, Michael Friedewald en Paul McCarthy blijkt dat de consument dit zelf vaak niet eens weet. De respondenten in dit onderzoek konden wel uitleggen waarom ze bijvoorbeeld veiligheid belangrijk vinden, maar niet wat hun probleem was met (het gebrek aan) privacy. Ook wanneer je privacy googelt stuit je op verschillende definities.

Tegenstrijdige consument
Op basis van deze inzichten heb ik voor mijn afstuderen onderzocht of er ook daadwerkelijk een verschil zou zijn tussen hoe consumenten reageren op ‘het delen van data’ en ‘privacy’; het letterlijke gebruik van deze woorden dus. Eerst vroeg ik de 168 respondenten of zij bereid waren om de ‘data over hun rijgedrag te delen’ in ruil voor een korting op hun autoverzekering. 81% reageerde positief. Aan het einde van de survey vroeg ik of de respondenten een probleem hadden met het ‘privacy’-aspect van dit product. Op deze vraag antwoordde 75% van de respondenten ook met ja.

Uiteindelijk willen alle consumenten de waarborg van hun privacy wanneer ze persoonlijke data delen, maar het is duidelijk dat het woord ‘privacy’ een ander gevoel bij mensen oproept, dan de werkelijke inhoud van het begrip.

Bronnen: nu.nl/internet/3982759/facebook-doet-met-uw-privegegevens.html; thenextweb.com/facebook/2016/08/23/ever-wonder-what-facebook-knows-about-you-heres-how-to-find-out/#.tnw_OCsFvfSP; Hallinan, Dara, Michael Friedewald, and Paul McCarthy, ‘Citizens' Perceptions of Data Protection and Privacy’, Computer Law and Security Review, Vol. 28, No. 3, 2012, pp. 263-272.

Dit artikel is geschreven door Stijn Toonen en stond in MarketingTribune 9, 9 mei 2017. 
Stijn heeft voor zijn stage bij VODW onderzoek gedaan naar de invloed van telematics car insurance en usage based insurance op de toekomstige markt van autoverzekering; hij heeft onlangs zijn scriptie daarover afgerond.

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • platform voor interactieve marketing