Nederland shopt (nog wel) liever in winkelstraat
- Online
- 23 mei 2017 @ 13:36
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Website
- 23 mei 2017 @ 13:36
- Sjaak Hoogkamer
De meeste Nederlanders bekijken en kopen hun producten liever in de winkel dan online. Ongeveer een kwart (27 procent) geeft de voorkeur aan online winkelen, terwijl het West-Europese gemiddelde op 40 procent ligt. Bovendien wordt het gat groter, omdat de voorkeur onder Nederlanders voor online winkelen langzamer groeit dan in andere West-Europese landen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Total Retail 2017’ van PwC onder 2.000 Nederlandse shoppers.
Volgens retail-expert Shana Laurie de Hernandez van PwC, zijn het vrij logische resultaten. ‘Nederland heeft een hoge winkeldichtheid. Je kunt dus snel op en neer naar de fysieke winkel, en er is veel keus in winkelstraten. Verder hecht het Nederlandse winkelpubliek verhoudingsgewijs meer waarde aan het advies van een verkoper. Ze oriënteren zich online, maar kopen het vervolgens in de winkel. Dat is goed nieuws voor winkeliers.’
Klantvoorkeur
Toch verschuift de klantvoorkeur als gevolg van nieuwe technologieën, zoals slimmere algoritmen, langzaam richting online winkelen. Bijna drie op de tien jongeren tot 35 jaar koopt minstens eenmaal per week online. Hoe ouder de consument, hoe lager het percentage. Zo shopt een kwart van de 35 tot 55 jarigen en 13 procent van de 55-plussers wekelijks online.
De Hernandez: ‘Ondanks het feit dat Nederland qua groei achterloopt op andere landen, is het duidelijk dat zowel het aantal online consumenten als de frequentie waarmee ze aankopen doen zal stijgen. Retailers zullen hun e-commerce dus moeten intensiveren. Dat kan bijvoorbeeld door meer te focussen op specifieke klantvoorkeuren en daar nieuwe digitale strategieën voor te ontwikkelen. Maar vooral ook door hun bedrijfsvoering zo in te richten dat ze sneller kunnen inspelen op veranderende wensen van consumenten. Er blijft plaats voor bakstenen, maar de status quo wordt doorbroken.’
Producten die Nederlanders verhoudingsgewijs vaker online aanschaffen, zijn al geruime tijd op het web te vinden. Denk aan boeken en speelgoed. Producten die relatief kort online verkocht worden, zoals meubels en boodschappen, zijn vooral populair bij consumenten jonger dan 35 jaar. En ook al bezorgen webshops in Nederland binnen een dag, het trekt consumenten niet over de streep. Zij zijn namelijk ook tevreden met de gemiddelde Europese bezorgtijd, die tussen de een en drie dagen bedraagt.
Met de mobiel in de hand winkelen doen Nederlanders weinig. Tijdens het shoppen gebruikt 24 procent zijn telefoon om productinformatie te raadplegen en 16 procent om beoordelingen te lezen. Voor Britten, Duitsers en Fransen liggen die percentages hoger: respectievelijk 39 en 28 procent. Het aantal Nederlanders dat via zijn telefoon aankopen doet, neemt wel toe. In 2013 kocht 11 procent minstens eenmaal per maand een product via mobiel, nu is dat opgelopen naar 20 procent. Dat zijn wederom vooral consumenten onder de 35 jaar. PwC verwacht dat mensen in deze leeftijdscategorie al in 2020 vaker via hun mobiel online winkelen dan via tablet, pc of laptop.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing