Rapport BCG en Facebook: merken moeten overstap naar digital marketing versnellen
- Online
- 17 mei 2017 @ 14:29
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - E-marketing
- 17 mei 2017 @ 14:29
- Sjaak Hoogkamer
In de Verenigde Staten liggen de digitale-reclame-uitgaven in 2017 op koers om de uitgaven aan televisiereclame te overtreffen. Volgens mediabedrijf Magna wordt wereldwijd in sommige markten meer dan 40% van het mediareclamebudget besteed aan digitale marketing. Het moment waarop bedrijven meer uitgeven aan reclame in het digitale domein dan op traditionele platformen komt steeds dichterbij.
Volgens The Digital Marketing Revolution Has Only Just Begun, een deze week uitgebracht rapport van de The Boston Consulting Group (BCG) en Facebook, is het echter niet genoeg om het digitale-marketingbudget drastisch te vergroten. De succesvolste bedrijven maken gebruik van data om de consumentenervaring radicaal te personaliseren.
‘De meeste traditionele marketingtechnieken die marketeers hebben geleerd, zoals een brede klantsegmentatie en marketing funnels, zijn ongeschikt voor digitale marketing,’ aldus Marc Schuuring, partner bij BCG en coauteur van het rapport. ‘Deze methoden waren tien jaar of langer geleden heel nuttig, maar moderne marketeers moeten veel meer gebruikmaken van data.’
Personalisering
Consumenten ergeren zich in toenemende mate aan traditionele marketingmethoden. Volgens eMarketer heeft ruim 25% van alle smartphonegebruikers ad blockers geïnstalleerd, en dat percentage neemt snel toe. Kopers baseren hun keuze voor nieuwe producten en diensten steeds vaker op adviezen van mensen die ze kennen en vertrouwen. Naarmate consumenten bedrevener worden op digitaal gebied en zich meer storen aan opdringerige of irrelevante reclames, wordt personalisering steeds belangrijker.
Door nieuwe technologieën kunnen reclames veel beter worden gepersonaliseerd en gericht. Standaard displayreclames worden in hoog tempo vervangen door reclames waaraan video kan worden toegevoegd. Data en analyse moedigen experimenteren en reclame-inkoop via geautomatiseerde platformen en veilingen aan. Verwacht wordt dat gepersonaliseerde reclames binnen drie tot vijf jaar 80% zullen uitmaken van digitale-reclamebudgetten (en bovendien steeds verder zullen doordringen in traditionele media).
De meest bedreven digitale marketeers analyseren enorme hoeveelheden consumentengegevens - mediagegevens, klantrelatiebeheergegevens, gebruiksgegevens van apps en meer - om beter te begrijpen wie consumenten zijn, wat ze bekijken, waar ze naar zoeken, waar ze zich bevinden en hoe ze reageren op specifieke reclameboodschappen.
Hoe merken de overstap naar digitaal kunnen versnellen
Om het potentieel van digitale marketing te onderzoeken, werkten BCG en Facebook samen met toonaangevende producenten van consumentenproducten en werden de nieuwste marketingtechnieken toegepast op specifieke zakelijke uitdagingen. Zo speelden de bedrijven in op drie ontwikkelingen die de mogelijkheden van marketing fundamenteel hebben veranderd:
• Toegang tot real-time gegevens waarop campagnes kunnen worden gebaseerd
• Mogelijkheid om lange termijnrelaties met consumenten aan te gaan via meerdere kanalen (in plaats van eenzijdige, versnipperde interacties)
• Flexibiliteit om meerdere concepten te gebruiken en real-time feedback van klanten te krijgen
De bedrijven waren stuk voor stuk bijzonder succesvol. ‘Bij de eerste proeven rapporteerden de bedrijven een scala aan positieve resultaten, waaronder een toename van de marketing-ROI met 30%, een sterke verlaging van de acquisitiekosten en een meetbare toename van appgebruik en klantbetrokkenheid,’ aldus Diederik Vismans, Principal bij BCG en coauteur van het rapport. ‘Met de juiste aanpak kan digitale marketing een geweldige aanjager zijn van zakelijke groei.’
Het rapport kan hier worden gedownload.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing