Driekwart van de Nederlanders maakt onveilig gebruik van openbare wifi

10jul 201712:00
  • Online
  • 6340 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • OnlineOnderzoekProducten en diensten

nieuws Nederlandse consumenten kunnen een sterk, gratis wifi-netwerk niet weerstaan. Maar dit onlinegedrag brengt hun persoonlijke informatie en privacy in gevaar, volgens het 2017 Norton Wi-Fi Risk Report van Norton by Symantec dat vandaag is gepubliceerd. De belofte van gratis data betekent dat velen onvoorzichtig zijn met hun digitale geheimen. Of het nu gaat om het wachtwoord van hun bankrekening of om hun internetgewoonten, men deelt veel en bijna alles op openbare wifi.

‘Er is een groot verschil tussen wat men denkt dat veilig of privé is wanneer men openbare wifi gebruikt en de werkelijkheid’, aldus Robert den Drijver, Territorium Manager Benelux bij Norton by Symantec. ‘De privégegevens op persoonlijke apparaten zijn heel toegankelijk voor hackers via onbeveiligde wifi-netwerken of zelfs privacygevoelige apps.’

Het Norton Wi-Fi Risk Report is een enquête onder meer dan 15.000 consumenten in 15 landen om meer te weten te komen over hun wifi-praktijken en -inzichten. Veel van de internationale bevindingen toont aan dat mensen op de hoogte zijn van de risico's van openbare wifi, maar dat ze hun gedrag daar niet per se op aanpassen. Bijna iedereen (87 procent) gedraagt zich op een manier waarop persoonlijke informatie in gevaar wordt gebracht. Wat specifiek opvalt voor Nederland is onder andere:

Een derde (34 procent) van de consumenten wil niet meer dan een paar minuten wachten om verbinding te maken met een wifi-netwerk of te vragen naar het wachtwoord wanneer ze aankomen bij een vriend(in), café, hotel of andere locatie. Een kwart heeft toegang tot wifi zonder de toestemming van de eigenaar van de wifi-verbinding en een op de zestien raadde of hackte het wachtwoord om toegang te krijgen.

 Zelfs tijdens het reizen is toegang tot openbare wifi een must
Ondanks de recente Europese wetgeving waarbij de kosten van dataroaming binnen de EU zijn afgeschaft, geeft drie op de vijf Europeanen aan openbare wifi te blijven gebruiken om te voorkomen dat zij hun maandelijkse datalimiet overschrijden (37 procent).  Dit geldt vooral wanneer er wordt gereisd. Nederlandse consumenten geven aan dat toegang tot een sterk wifi-netwerk de doorslaggevende factor is wanneer zij op zoek zijn naar:

* Een vakantiehuis of hotel (58 procent)

* Een transport hub zoals vliegveld, station etc. (32 procent)

* Een plek om wat te eten of drinken (27 procent)

* Een luchtvaartmaatschappij (30 procent) 

* Daarnaast geeft bijna de helft (41 procent) van de ondervraagden aan dat de belangrijkste reden om verbonden te blijven het gebruik van GPS of kaarten is om de weg te vinden. Meer dan twee op de vijf mensen van generatie Z wil hun updates en foto’s kunnen blijven delen op sociale media.

Riskant en verrassend gedrag op wifi
Wanneer mensen openbare wifi gebruiken voor persoonlijke zaken, kan het gebruik van een onbeveiligd netwerk meer onthullen dan de consument eigenlijk zou willen:

Een op de negen geeft toe content voor volwassenen te kijken op openbare wifi op de onderstaande plekken: 

* In een hotel, hostel of vakantiewoning (30 procent)

* In een café of restaurant (26 procent)

* Bij een vriend(in) thuis (26 procent)

* Op het werk (22 procent)

* Op een vliegveld (22 procent)

* Op een trein- of busstation (21 procent)

Hoewel bijna iedereen (87 procent) zijn persoonlijke informatie mogelijk in gevaar brengt door het gebruik van openbare wifi, onder andere door het controleren van hun bankrekeningen of aanmelden op persoonlijke e-mailaccounts, maakt driekwart (76 procent) van de consumenten geen gebruik van een Virtual Private Network (VPN) om zijn of haar wifi-verbindingen te beveiligen, ondanks dat dit wordt gezien als de beste manier om persoonlijke informatie te beschermen.

 De angst voor openbaarmaking is reëel

* Bijna de helft (48 procent) gaf aan dat ze het verschrikkelijk zouden vinden als hun bankgegevens en financiële informatie online zou worden gepubliceerd.

* Een derde (34 procent) gaf aan dat hij of zij zich zou schamen als zijn of haar persoonlijke chats/sms-jes of geheimen (41 procent) online zouden worden gezet.

* Een derde (32 procent) gaf aan dat ze zelfs zouden betalen om te voorkomen dat hun persoonlijke informatie, zoals browsegeschiedenis, wordt bekendgemaakt aan hun werkgever. Daarnaast zou 34 procent betalen om te voorkomen dat dergelijke informatie wordt bekend gemaakt aan hun familie.

 Bescherming 
Er zijn een aantal eenvoudige stappen die consumenten kunnen zetten om hun online informatie te helpen beschermen:

* Gebruik beveiligingssoftware: Een van de beste manieren om uw online informatie te beschermen is het gebruik van een Virtual Private Network (VPN). VPN’s leveren een ‘veilige tunnel’ doordat ze de gegevens coderen die worden verstuurd en ontvangen tussen de apparaten en het internet.

* Let op HTTPS: Veel bedrijven gebruiken beveiligde websites — HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) — om online beveiliging te leveren. Een website is veilig als er ‘https’ in de URL staat met een klein slotje ernaast. Let wel op dat de netwerkverbinding veilig is.

* Minder delen is beter: Denk goed na voordat er persoonlijke informatie - van wachtwoorden tot financiële gegevens en foto's – ingevoerd wordt op openbare wifi-netwerken. Zelfs als de informatie niet actief gedeeld wordt, is het mogelijk dat het apparaat dat wel doet. Veel apparaten zijn voorgeprogrammeerd om automatisch verbindingen met andere apparaten op hetzelfde netwerk te zoeken, waardoor bestanden kwetsbaar zijn. Zorg ervoor dat het delen op apparaten uitschakelt staat om er zeker van te zijn dat de informatie veilig blijft.

Norton Wi-Fi Risk Report Methodology
Het Norton Wi-Fi Risk Report is een online enquête die is gehouden onder 15.532 volwassenen van 18 jaar en ouder in 15 landen, in opdracht van Norton by Symantec, geproduceerd door Reputation Leaders en uitgevoerd via het internationale online onderzoeksbureau Research Now. De foutenmarge van de totale steekproef is 0,8 procent met een vertrouwensniveau van 95 procent. De Nederlandse steekproef bevat de input van 1006 volwassenen van 18 jaar en ouder die gebruik maken van wifi. De foutenmarge is 3,1 procent voor de totale steekproef. De Nederlandse gegevens werden ingezameld tussen 18 mei en 5 juni 2017 door Research Now. 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • platform voor interactieve marketing