Klarna biedt 'hassle free' propositie

Klarna biedt 'hassle free' propositie
  • Online
  • 15 aug 2017 @ 15:31
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerce

Annette Verdouw stapte drie maanden geleden over van European Merchant Services naar aanbieder van betaaloplossingen Klarna. Ze is als marketingmanager verantwoordelijk voor de Nederlandse, Belgische en Franse markt. Verdouw wil het verschil met concurrenten de komende tijd benadrukken. De producten die daarbij passen – zoals met één klik betalen - worden vooral op basis van big data verkregen. Met name het doel van het product en het design op basis van deze (big) data zijn van toegevoegde waarde voor de gehele customer journey. ‘Het bedienen van 60 miljoen klanten en werken met 70.000 merchants geeft ons ongelooflijk veel inzicht, waar wij onze proposities steeds weer op aanpassen.’

U bent de afgelopen jaren head of marketing geweest van European Merchant Services waar u al samenwerkte met Klarna. Waarom stapt u nu over naar Klarna?
Bij EMS waren we afhankelijker van producten die First Data, onze aandeelhouder, ons leverde. Binnen Klarna worden producten zelf gebouwd, met als belangrijkste ambitie om betalingen smooth te maken, zowel voor de retailer als de consument. Consumenten kunnen ‘hassle free’ kopen met alleen top-of-mind gegevens, en webwinkeliers zien dat terug in hogere conversie. Binnen ons bedrijf wordt nu heel veel in het werk gesteld om deze ambitie continu waar te maken. Het is voor mij een mooie uitdaging om daaraan bij te dragen. In sommige landen bieden wij bovendien ook nog het product SOFORT Überweisung, eigenlijk het Duitse alternatief voor iDEAL. Ook hebben we vrij recent de acquisitie van Cookies en BillPay afgerond. Dat biedt voor mij en mijn team natuurlijk interessante mogelijkheden.

Klarna is vooral bekend vanwege zijn propositie om achteraf te betalen. Inmiddels is Klarna ook een bank en biedt het een peer to peer betaalapp aan. Hoe geeft u deze nieuwe producten en diensten een plaats binnen de marketingmix?
Onze algemene belofte is het verzorgen van smooth payments voor zowel de consument als de (web)winkelier. Dat beperkt zich zeker niet tot meteen betalen via SOFORT en achteraf betalen via Klarna.
In Nederland zijn we inderdaad met name bekend van deze twee betaalmethodes, maar in bijvoorbeeld de Nordics, het Verenigd Koninkrijk en de VS bieden we al lang kortlopende kredietverstrekking aan. Nieuwe diensten zoals het ‘betalen met 1 klik’ die we onlangs lanceerden, passen naadloos in onze algehele propositie en daarmee in de marketingmix.

Over de app Wavy: is dit in essentie niet een kopie van ABN-betaalapp Tikkie?
Nee, Wavy is een internationaal product, waarmee je geld kunt overmaken naar vrienden en familie in 31 landen en dat je kunt koppelen aan onder andere je creditcard. Tikkie beperkt zich tot Nederland.

Wat zijn het komende jaar uw belangrijkste prioriteiten op marketinggebied?
Er staan veel marketinginitiatieven en productlanceringen op de planning, stuk voor stuk ontworpen om de belofte van smooth payments en daarmee de optimale klantreis in value propositie en UX design te ondersteunen.
Klarna is een internationaal bedrijf met een groot aantal verschillende markten en zijn hoofdkantoor in Zweden. Belangrijk is dat we vanuit deze regio van ons laten horen, ook intern. Elke markt is weer anders, met bepaalde concurrenten en specifiek consumentengedrag. Zo is het belangrijk om voor de landen waar ik op marketinggebied verantwoordelijk voor ben - Nederland, België en Frankrijk – goed de local hero’s zoals iDEAL in Nederland, Mr. Cash in België en Carte Blue in Frankrijk, in beeld te hebben. Wij zijn hierop een onderscheidende aanvulling: cijfers laten zien hoe een breder palet aan betaalmethoden zorgt voor meer verkopen in de webwinkel. Daarnaast kijken we natuurlijk of er ook cross-border wordt geshopt. Wat beter kan, is nog duidelijker uitleggen dat we écht anders zijn dan onze concurrent. Het gebeurt naar mijn smaak nog iets te vaak dat we daarmee over één kam worden geschoren en dat moet anders.

Hieraan gekoppeld, hoe beslecht Klarna de concurrentiestrijd met concurrenten zoals Buckaroo Betaalgarant en Afterpay de komende jaren in zijn voordeel?
Wij zijn een internationaal bedrijf dat zelf producten ontwikkelt. Het bedienen van 60 miljoen klanten en werken met 70.000 merchants geeft ons ongelooflijk veel inzicht, waar wij onze proposities steeds weer op aanpassen. We gaan wat mij betreft de concurrentiestrijd voor een deel beslechten door de consument én de winkelier voortdurend te blijven verrassen, telkens weer een beetje beter worden in wat we doen en dat vooral goed blijven uitleggen. Als gezegd kunnen we op dat gebied nog veel terrein winnen en daar ga ik me met mijn team graag hard voor maken. 


      Annette Verdouw. 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken