2bMore: 'Automatisering en digitalisering grootste marketinguitdaging van 2017'

21sep 201710:09
  • Online
  • 12675 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • Online advertisingDigital design

nieuws Automatisering en digitalisering vormen de grootste uitdagingen op marketinggebied binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Van de top-vijf grootste marketinguitdagingen hebben er drie betrekking op digitalisering. Dit blijkt uit onderzoek van 2bMore.

Het marketingbureau uit IJsselstein ondervroeg in de periode april-juni van dit jaar Nederlandse bedrijven over hun marketingdoelen en hun communicatie met klanten (zowel b2b en b2c). Van de ondervraagde bedrijven onderhoudt 72 procent contact met meer dan 100.000 relaties. Bij 38 procent van de bedrijven die deelnamen aan het onderzoek wordt zelfs contact onderhouden met meer dan een miljoen klanten.

Realtime

Het automatiseren van het marketingproces wordt door de helft van de bedrijven (48 procent) genoemd als grootste marketinguitdaging. Ook de realtime beschikbaarheid van data (38 procent) en de integratie van offline en online data (31 procent) eindigen in de top-vijf. De andere twee marketingdoelen in de top-vijf zijn 'traditioneler': het uitbouwen en vasthouden van de klantenkring (41 procent) en meer rendement halen uit het marketingbudget (38 procent).

Het belang van digitalisering komt ook terug in de agenda van de directies van de ondervraagde bedrijven. De hoogste prioriteit op de directieagenda van 2017 krijgt klanttevredenheid- en retentie, door 76 procent van de deelnemers als hoogste prioriteit genoemd. Op de tweede plaats, met 45 procent, komt de digitale transitie. Daaronder vallen onder meer de digitalisering van producten, diensten, operatie en klantbediening.

'Organisaties met grote hoeveelheden relatiedata worstelen met het verkrijgen van een centraal klantbeeld. Relatiegegevens zijn verdeeld over verschillende bronsystemen', zo concludeert Erik van Stiphout, managing director bij b2More. 'Door het ontbreken van een 360 graden klantbeeld zijn organisaties niet of onvoldoende in staat om online en/of offline informatie bij elkaar te brengen om klanten 1-op-1 te bedienen.'

Ga voor meer informatie naar de website.

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • platform voor interactieve marketing