[Interview] Formitable is gamechanger in restaurantwereld

  • Online
  • 13 sep 2017 @ 10:45
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Innovatie

Een aanbetaling doen voor je diner doet zijn intrede met online reserveringssysteem Formitable. Topkok Ron Blaauw is de meest bekende gebruiker van de nieuwe dienst met zijn nieuwe restaurant Nacarat. Ondernemers Raymond Wilders, Cyril Mestrom en designer Milan van de Goor willen de gevestigde orde uitdagen. Word of mouth is hun voornaamste marketinginstrument. Gesprek met Raymond Wilders over de marketingstrategie.

Hoe is het idee ontstaan om Formitable te ontwikkelen? Wie zijn hier bij betrokken geweest, en is er een investeerder?
Formitable is ontstaan vanuit ons vorige bedrijf Pocketmenu, een webbureau voor restaurants. Als team van developers en designers hebben we altijd alles zelf ontwikkeld: een eigen CMS, eigen templates, eigen features en ook koppelingen met andere reserveringssystemen. Hierdoor leerden we de verschillende partijen in de markt goed kennen. Gaandeweg zijn we steeds meer gaan geloven dat we de gevestigde orde konden uitdagen. In eerste instantie puur op kwaliteit van de software. De markt was in slaap gevallen. En wij wilden wij na 7 jaar websites bouwen ook een keer iets nieuws. Dat we nu ieder aan onze eigen applicatie mogen werken, is super motiverend!

Welke marketingkanalen zetten jullie in?
In wat wij doen is mond-tot-mond reclame de vorm van marketing die echt telt. Alle restaurants kennen elkaar, ook internationaal. Daarom focussen we op een product waar restaurants enthousiast van worden.

Hoeveel restaurant maken inmiddels gebruik van Formitable?
We werken nu voor 75 restaurants en gaan dit jaar naar ruim 100. Natuurlijk willen we snel groeien, maar we zijn niet geïnteresseerd in het snel aansluiten van restaurants om ze vervolgens het jaar daarna weer te verliezen. We concurreren eerlijk, want we doen geen beloftes die we niet kunnen waarmaken, en we zitten er voor de lange termijn in.

Is bij Nacarat sprake van een aanbetaling of vooraf het volledige menu betalen?
We hebben media aandacht gekregen met de lancering van tickets bij Nacarat, het nieuwe restaurant van Ron Blaauw. Hier geldt inderdaad dat je vooraf het menu betaalt. Dat is een unieke case, omdat Nacarat ook maar één menu aanbiedt. Je kunt als restaurant ook kiezen voor bijvoorbeeld een aanbetaling van 20 euro in de weekenden.

Kunnen klanten hun geld terugkrijgen bij wanprestatie?
Als restaurant kun je er altijd voor kiezen om de aanbetaling terug te storten, ook als het etentje al is geweest. Dit zien we tot nu toe niet in de praktijk. Wel wordt de reservering door 3 procent van de gasten zelf geannuleerd binnen de refund periode. Als gast krijg je dan direct het geld teruggestort op je rekening. De flow van betalingen en refunds hebben we samen met Mollie goed neergezet.

Wat is de doelstelling voor het eerste jaar?
Het doel in het eerste jaar is om de basis te leggen voor een goed geoliede SaaS machine. Vanaf volgend jaar willen we internationaal schalen. 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken