Lancering platform Tennis.nl als aanjager van de tennissport

20sep 201714:00
  • Online
  • 11645 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Geen tag

nieuws Vandaag, 20 september 2017, lanceert de KNLTB het platform Tennis.nl. Er was tot nu toe nog geen platform om te communiceren met de grote groep Nederlanders die nog weinig bekend is met tennis als amateursport. Tennis.nl vult dit gat op en draagt bij aan de missie van de KNLTB om de rol van aanjager van de tennissport te vervullen. MarketingTribune sprak met Erik Poel, directeur van de KNLTB en Teun Verheij, Digital Director & Partner bij SportMarketing Bureau SportVibes. ‘Het platform moet het ‘zin in tennis’ gevoel oproepen bij de bezoekers en hen handvatten geven om direct de tennisbaan op te kunnen stappen.’

Waarom heeft de KNLTB het nieuwe online platform Tennis.nl gelanceerd?

Poel: ‘De (online) communicatie vanuit de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB) richtte zich tot nog toe voornamelijk op onze ruim 580.000 leden, op de ruim 10.000 bestuurders en functionarissen die zich dagelijks inzetten voor hun tennisverenigingen en op de enkele duizenden tennisleraren. Maar er was nog geen platform om te communiceren met de grote groep Nederlanders die nog niet al te bekend is met de sport tennis. Deze website over tennis vult dit gat op en draagt op die manier bij aan de missie van de KNLTB om blijvend de rol van aanjager van de tennissport te vervullen. Bezoekers van het platform zullen dankzij een aantrekkelijk design en hoogwaardige content kennismaken met de sport. Ook krijgen ze handvatten aangereikt om het racket op te pakken of een tennisevenement te bezoeken.’

Waarom is er behoefte aan dit platform?

Poel: ‘Tennis in Nederland kent een rijke cultuur van sporten in verenigingsverband en dit zal altijd zo blijven. Maar we zien echter ook dat veel sporters buiten verenigingen om sporten. Tennissen in clubverband heeft natuurlijk vele voordelen, maar  past ook binnen de wensen van de ongebonden sporter. Met Tennis.nl zullen we dit aan de bezoekers laten zien. Tot slot is er bij Nederlandse sportliefhebbers altijd behoefte aan mooie content en zeker in de huidige maatschappij is men continu op zoek naar nieuwe ervaringen. De website zal aan bezoekers duidelijk maken dat het bezoeken van een tennisevenement of het beginnen met de sport een van de beste investeringen is die je kunt doen.’

Wie zijn betrokken? En waarom?

Poel: ‘Als opdrachtgever heeft de KNLTB na een intensieve pitchperiode sportmarketingbureau SportVibes uitgekozen om het platform te verzorgen. Op hun beurt heeft SportVibes online Bureau RAAK Rotterdam aangehaakt om het platform samen te ontwikkelen, waarbij de contentproductie volledig in handen is van SportVibes.’

Hoe komt het platform er inhoudelijk uit te zien?

Verheij: ‘Het imago van tennis kon best een oppepper gebruiken. Tennis.nl is dan ook meer dan een platform. Het is een lifestyle magazine met unieke tennisverhalen. Het heeft een eigen frisse identiteit gekregen waarmee we de voordelen en het gemak van de sport optimaal kunnen profileren. We gaan veel (video) content ontwikkelen waarbij lifestyle leidend is en waarmee de doelgroep zich kan identificeren. Het gaat om de rol die tennis kan spelen in jouw leven en de voordelen die het biedt. Tennis.nl gaat dan nadrukkelijk niet over toptennis. De lezer moet zich kunnen verplaatsen in de verhalen die we via Tennis.nl naar buiten brengen. Dit zijn verhalen van tennisend Nederland. Zij vertellen bijvoorbeeld wat tennis zo leuk maakt en waarom zij (weer) hebben gekozen voor tennis. Gekoppeld aan deze verhalen bieden we de lezer handvatten om zelf zo snel mogelijk de baan op te stappen. Zo kan je direct een vereniging zoeken bij jou in de buurt of ‘how to’ video’s bekijken die je helpen bij de eerste stappen richting de tennisbaan. De komende maanden gaan we ook kijken naar mogelijke nieuwe functionaliteiten waarmee je bijvoorbeeld snel een trainer of tennisbaan bij jou in de buurt kan vinden. Het faciliteren van potentiële tennissers en daarmee de sport toegankelijk maken is een belangrijk doel van het platform. Verder willen we dat de content het “zin in tennis gevoel” oproept. Zo bezoeken we elke maand een van de twaalf provincies en laten we zien wat de mooiste plekken zijn om te tennissen. We vertellen over de voordelen van tennis en maken verhalen met tennissers over de rol die tennis speelt in hun leven. Of dit nu een Nederlandse tennistopper als Kiki Bertens is of een voor het grote publiek onbekende recreant.’

Hoe staat het met tennis in Nederland? Wat is het imago van de sport?

Poel: ‘Tennis is in omvang de tweede sport van Nederland, maar we zien dat minder mensen de weg naar onze 1.700 tennisverenigingen weten te vinden. Dit heeft allerlei oorzaken, maar één daarvan is dat er vooroordelen over de sport leven die onjuist zijn. Zo denken veel mensen dat tennis een dure of moeilijke sport is, terwijl het tegendeel het geval is. Tennis.nl zal ons gaan helpen om tennis te positioneren op de manier die het verdient: als een prachtige, laagdrempelige, uitdagende, sociale sport die je levenslang op je eigen niveau kunt beoefenen.’

Hoe is de marketing ervan opgezet?

Poel: ‘Tennis.nl is een los inititatief, maar we gaan natuurlijk ook gebruikmaken van de bestaande KNLTB communicatiekanalen waarmee we al honderdduizenden mensen bereiken. Onze leden kunnen de content van Tennis.nl gebruiken om familie en vrienden enthousiast te krijgen voor de sport. We willen ook direct een breder publiek bereiken dus zetten we stevig in op social media advertising. In de toekomst zullen we het platform wellicht ook offline neer gaan zetten, in de vorm van tennisevenementen onder de vlag van Tennis.nl Tenslotte zijn we in gesprek met een aantal grote mediapartners om het bereik te vergroten en content uit te gaan wisselen.’

Wat zijn de belangrijkste speerpunten?

Verheij: ‘Met social media advertising zullen we ons vooral richten op die groepen waarbij de kans dat ze gaan tennissen het grootst is. We zoeken het daarom vooral in de groep volwassenen tussen de 25 en 50 jaar met een algemene interesse in sport of een actieve levensstijl.’ We willen zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep in aanraking laten komen met de content op zowel social media als op het platform zelf.

Zijn er sponsors, wie en waarom deze?

Poel: ‘Op dit moment nog niet. We hebben ervoor gekozen om het platform eerst te lanceren en de investering voor eigen rekening te nemen. Tegelijkertijd liggen er voor sponsoren erg mooie kansen om zich via Tennis.nl met de sport te associëren. We maken momenteel een rondje langs de velden bij mediapartijen en merken om te bekijken wie zich aan het platform willen verbinden. Uiteindelijk is het de bedoeling om enkele hoogwaardige commerciële partners te vinden om daarmee het platform én de tennissport zo groot mogelijk te maken in Nederland.’

Wat zijn de doelstellingen en wanneer is het platform geslaagd?

Poel: ‘In 2017 zullen we zoveel mogelijk mensen bewust proberen te maken van het platform waarna we in 2018 willen doorgroeien naar een bereik van honderdduizenden bezoekers per jaar. Door het maken van mooie en deelbare content én door gebruik te maken van de hierboven genoemde partnerships, denken we dat dit mogelijk moet zijn. Daarnaast dient het platform een breder doel, namelijk het verder versterken van de tennissport in Nederland in alle opzichten. Kortom, iedereen die in aanraking is geweest met Tennis.nl moet zin in tennis krijgen.’

 

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • platform voor interactieve marketing