[Interview] Muren van kluisjes zijn facilitator voor het flexibele werken

[Interview] Muren van kluisjes zijn facilitator voor het flexibele werken
  • Online
  • 23 nov 2017 @ 11:02
  • 13026 x gelezen
  • Link
  • Wout Maas
  • Producten en dienstenInterview

Martijn van Schaveren en Luke van der Wardt willen met hun ‘muren van kluisjes’ postkamers ontlasten en flexibel werken faciliteren. Dat hieraan behoefte is, bewijzen zij met hun groeiende onderneming My Pick Up Point. ‘We leveren een B2B-dienst en willen vooral gezien worden door facilitair managers van grote bedrijven en vastgoedpartijen, die grote gebouwen bezitten of beheren. We hebben tot nu toe het meeste profijt gehad aan het oudste en meeste effectieve kanaal: mond op mondreclame. Tevreden klanten zijn gewoon de beste ambassadeurs.’

Waar komt het idee voor MYPUP vandaan?
Tienduizenden mensen laten hun online bestellingen op het werk bezorgen. Dat heeft er wel voor gezorgd dat de stroom pakketten richting postkamers en recepties de afgelopen jaren significant is toegenomen. Luke werkte bij een grote bank en zag daar de postkamer echt overstromen. Dat werd zo erg dat het medewerkers op een zeker moment niet meer was toegestaan hun werk als bezorgadres op te geven. We kwamen er bovendien achter dat de uitdaging voor postkamers en recepties niet alleen die enorme hoeveelheid pakketten is, maar ook het feit dat bestellingen door soms wel vijftien verschillende koeriersdiensten worden bezorgd.
Wij bedachten een muur van kluisjes waar mensen een pakketje kunnen ontvangen of verzenden op ieder moment dat zij dat willen: My Pick Up Point, oftewel: MYPUP. Ons doel was om organisaties de complete inkomende en uitgaande pakketstroom uit handen te nemen, zodat recepties en postkamers daar niet meer verantwoordelijk voor hoefden te zijn en er geen tijd meer aan kwijt waren. Het bleek te werken. Toen halverwege 2014 KLM en Abn Amro als eerste ‘JA’ zeiden tegen ons plan hebben we onze banen opgezegd en zijn begonnen.

Wat is precies het verdienmodel?
Het verdienmodel is simpel. We worden door het bedrijf of de gebouweigenaar betaald in de vorm van een maandelijkse fee om de gehele stroom van pakketten uit handen te nemen. De hoogte van die fee is afhankelijk van het aantal kluisjes wat nodig is om de populatie in het pand te bedienen. Als blijkt dat het aantal kluisjes te laag is voor de hoeveelheid dagelijkse pakketten, plaatsen we kluisjes bij en gaat het maandbedrag iets omhoog.

Wat zijn de belangrijkste doelgroepen en wie missen er nog in jullie klantenbestand?
Inmiddels bedienen we zo’n 85 organisaties die gevestigd zijn in grote panden waar dagelijks veel mensen samenkomen om te wonen, werken of studeren. Denk aan grote ondernemingen, maar ook ziekenhuizen, universiteiten en appartementencomplexen. We groeien behoorlijk hard, maar er zijn nog duizenden gebouwen die we niet bedienen. Er is een groeiende vraag bij onder andere appartementencomplexen en we weten nu al dat we binnenkort weer een aantal nieuwe klanten in dat segment mogen verwelkomen.

Wat is de marketingstrategie van MYPUP? Welke kanalen zijn hierin het meest belangrijk?
We leveren een B2B-dienst en willen vooral gezien worden door facilitair managers van grote bedrijven en vastgoedpartijen, die grote gebouwen bezitten of beheren. Enerzijds benaderen we dit soort partijen zelf via ons voortdurend groeiende netwerk, maar we lanceren ook met regelmaat telefonische campagnes. Aandacht in branche-gerelateerde vakbladen werkt ook goed. Overigens hebben we tot nu toe het meeste profijt gehad aan het oudste en meeste effectieve kanaal: mond op mondreclame. Tevreden klanten zijn gewoon de beste ambassadeurs.

Wat zijn jullie plannen voor de nabije toekomst? Valt er nog te innoveren in jullie business?We zijn erg trots dat we zo hard groeien in Nederland en de eerste stappen zetten in België en Engeland. De eerste contracten zijn daar getekend, dus begin 2018 leveren we onze diensten ook in Brussel en Londen. Mogelijk komt daar een aantal grote Europese steden bij.
Innovatie staat bij ons elke dag op de agenda. Dat betekent om te beginnen dat we blijven zoeken naar manieren om de hardware en software van onze Pick Up Points te verbeteren. Ook kijken we voortdurend hoe we interne en externe - vaak internationale - logistieke processen verder kunnen stroomlijnen en automatiseren. Ook het verbeteren van verkoopprocessen en de klantenservice hebben hoge prioriteit.

Samen met het team zijn we ook bezig met het ontwikkelen van nieuwe toepassingen voor ons onbemande product. Je kunt een kluisjeswand voor meer dingen gebruiken dan het stroomlijnen van een inkomende en uitgaande pakkettenstroom. Zo helpen wij grote ondernemingen met hun - interne - stroom van IT-devices zoals laptops en telefoons. Als iemand een kapotte laptop heeft, hoeft hij of zij niet meer te wachten tot de servicedesk tijd heeft of een koerier een nieuwe laptop heeft gebracht. Die laptop ligt namelijk al klaar in het Pick Up Point. De code om het apparaat op te halen krijg je van de IT-servicedesk op het moment dat je belt om het defect te melden. De defecte laptop leg je terug in de PUP ter reparatie. Op deze manier zit niemand op elkaar te wachten. Een enorme kostenbesparende dienst voor deze partijen. Je kunt je voorstellen dat er nog meer toepassingen te bedenken zijn!


Foto: Martijn van Schaveren en Luke van der Wardt 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken