AI en deep learning sleutel tot succes voor marketeers op Black Friday

AI en deep learning sleutel tot succes voor marketeers op Black Friday
  • Online
  • 21 nov 2017 @ 11:56
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Marketeers kunnen inspelen op de verwachte drukte op Black Friday vrijdag 24 november 2017 met gepersonaliseerde advertentiecampagnes. Veel potentiële klanten zijn zich al aan het oriënteren op de producten die ze willen kopen tijdens Black Friday. Dat betekent dat marketeers hun producten nu onder de aandacht moeten brengen. Met behulp van AI-technologie en deep learning-algoritmes kan iedere klant op maat gemaakte advertenties te zien krijgen van de producten die men het liefst zou willen hebben, zo stelt RTB House.

RTB House verwacht dit jaar een recorddrukte op Black Friday op basis van zijn analyse van honderden campagnes die de afgelopen jaren in de opmars naar Black Friday zijn ingezet. Om de jaar op jaar groei van de populariteit van Black Friday aan het licht te brengen, analyseerde RTB House honderden campagnes. Daaruit bleek dat het wereldwijde webshopbezoek tijdens Black Friday in 2016 106 procent hoger lag dan in 2015: goed voor 204 procent meer transacties. Vergeleken met de rest van de maand november 2016, werden webshops die dag door bijna 65 procent meer mensen bezocht met als gevolg: 170 procent meer transacties*.

In Nederland trokken webshops vorig jaar op Black Friday twintig procent meer bezoekers dan gemiddeld in de maand november. Bovendien rondden klanten op die dag 205 procent meer transacties af dan in de rest van de maand. Als we vorig jaar weer vergelijken met 2015, zien we dat Black Friday in 2016 zes procent meer klanten trok, die ruim 143 procent meer aankopen deden. Naar verwachting zet deze jaar op jaar groei in 2017 door.

Cyril Westerhof, countrymanager Benelux van RTB House, voorspelt dat Black Friday dit jaar populairder wordt dan voorheen. 'Vorig jaar lag de wereldwijde conversieratio – het aantal conversies in relatie tot het aantal kliks op een advertentie – op Black Friday bijna zeventig procent hoger dan het gemiddelde percentage van het jaar ervoor. Nu niet alleen de bedragen voor advertising toenemen, maar ook het aantal mensen dat online winkelt groeit, verwachten we dat Black Friday dit jaar opnieuw de records zal breken.' 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken