Gamification grijpt aandacht van jachtige mens

  • Online
  • 16 nov 2017 13:02
  • 7718 x gelezen
  • Link
  • Wout Maas
  • GamificationInterview

E-learning neemt een vlucht. Meer in het bijzonder de online leerprogramma’s die het lesaanbod combineren met gamification. Joost Bazelmans is met zijn bureau RMMBR gespecialiseerd in dit domein. Hij ontwerpt, bouwt en levert online leeroplossingen en boekt hiermee goede resultaten, onder meer kort geleden tijdens de Week van de Veiligheid. ‘Als je iemand wilt triggeren, extra stimuleren en wilt helpen in een bepaalde richting, dan is gamification een uitstekend middel om te gebruiken.’

Wanneer en waarom heb je RMMBR opgericht? Waar staat de naam voor?
RMMBR is 3,5 jaar geleden opgericht omdat wij zien dat er in de wereld van learning en development ruimte is voor kwaliteit. Er moet meer aandacht besteed worden aan de doelgroep, aan de user experience en de inhoud van de e-learning. Onze toegevoegde waarde ligt in het maken van aantrekkelijke e-learning die voor doelgroep van toegevoegde waarde is.
Inmiddels zijn we met 20 collega’s en werken we iedere dag aan onwijs uitdagende en inspirerende projecten. Wij leveren aan de top van de markt, onder andere voor KPMG, Vodafone, Transavia, Arcadis, ING en Cordaid wereldwijd. De thuisbasis van de meeste klanten is Nederland, maar ons werk wordt vaak wereldwijd verspreid binnen de organisaties. Ondanks dat we 3,5 jaar bezig zijn, hebben we nu al een hele mooie portefeuille aan cases en klanten.

Wat is het geheim?
We kijken verder dan het scherm. E-learning is complementair aan leren in de praktijk en aan offline trainingen. Je kunt niet alles leren van een scherm. Opdrachten worden steeds breder en we ontzorgen steeds meer opdrachtgevers met volledige academies. Hierbij selecteren wij geschikte trainingsbureaus die aan kunnen sluiten op de digitale wereld. Digital learning versterkt de praktijk. Dit gaat hand in hand.

Waar staat de naam voor?
Als je iets wilt leren dan moet je iets onthouden, vandaar RMMBR. Omdat Remember.com al bezet was, kozen we voor RMMBR.com. Een naam die je niet snel vergeet.

Kan je resultaten delen van de week van de veiligheid? Waar waren de vlogs te bekijken?
De e-learning is in de week van de veiligheid (week 41) online gekomen. Iedere nieuwe medewerker moet bij het in dienst treden de training volgen. In de supermarkten werken in totaal zo’n 260.000 werknemers. Het verloop in de branche is hoog, er werken veel jongeren met bijbaantjes in. Van de 200.000 medewerkers in de doelgroep heeft het overgrote deel een arbeidscontract van maximaal 2 jaar (Flexwet), dus er is een instroom van bijna 100.000 nieuwe medewerkers die allemaal de training volgen via supermarkt.nl, of via het leerportaal van de eigen organisatie. In de week van de Veiligheid zien we een piek van het gebruik van de e-learning. De e-learning is te vinden via deze website.
De doelgroep van de e-learning bestaat uit medewerkers van alle supermarkten. Het is niet aannemelijk dat iemand die niet in een supermarkt werkt ook de e-learning gaat volgen, maar dit kan wel. In veel gevallen wordt de e-learning aangeboden via het leer management systeem van de supermarkt(en). Op die manier kunnen zij zien wie de e-learning gedaan heeft en wie niet. Dat kun je niet zien via Supermarkt.nl want daar hoef je niet in te loggen.
De vlogs waren te bekijken in de e-learning. We hebben afgelopen week een eerste kwalitatief onderzoek gedaan en het kwantitatieve deel volgt over een aantal weken. Uit het kwalitatief onderzoek bleek dat de video’s werden gewaardeerd met een 7. En maar liefst 70 procent gaf aan de e-learning in zijn vrije tijd af te willen maken. Maar liefst 100 procent van de gebruikers was erg te spreken over het design.  

Neemt e-learning in combinatie met gamification een vlucht? Zo ja, in welke segmenten vooral?
Ja, dat neemt een vlucht. Dat heeft onder andere te maken met de aandachtspannen van de doelgroep. Die neemt namelijk af. Men is constant op zoek naar de volgende prikkel, een ping van je mail, een post van vrienden op Facebook, een Slack bericht. Allemaal communicatie die je aandacht wilt hebben. In digital learning wil je zoveel mogelijk impact maken. En als je dan iemand zijn aandacht hebt, dan wil je hem of haar echt bereiken. Kortom, impact maken. Een goede user experience zorgt ervoor dat je aandacht kunt vasthouden en dat zorgt voor meer tijd om inhoud over te brengen. Als je iemand wilt triggeren, extra stimuleren en wilt helpen in een bepaalde richting, dan is gamification een uitstekend middel om te gebruiken. Het is soms zo simpel als punten toekennen per vraag. Een andere optie is gamification verwerken in het concept, waarin bijvoorbeeld een challenge voorafgaand aan je leerpad, de moeilijkheid van het leerpad bepaalt.

Zie je deze ontwikkeling ook in het onderwijs?
Ik ben zelf betrokken bij een startup die kinderen leert programmeren in het basisonderwijs, Bomberbot heet die startup. Daar is gamification de kern van het concept. Of kijk naar apps als Duolingo die doorspekt zijn met gamification, een perfecte tool overigens om een taal te leren.
Wat mij opvalt in het onderwijs is dat er nog veel scholen zijn die niet de digitale mindset hebben om de beschikbare digitale leermiddelen die er zijn te benutten. Ik denk dat het onderwijs wel bewust is van de digitale transformatie, maar onvoldoende ziet wat de impact is van het ontbreken ervan op de ontwikkeling van kinderen. Digitale vaardigheden zijn essentieel voor toegang tot de arbeidsmarkt, kinderen die op scholen zitten waar dit wel is opgenomen in het curriculum hebben een voorsprong.

Op welke manier doet RMMBR zelf aan marketing?
We delen onze kennis, organiseren workshops, publiceren artikelen en brengen onze klanten met elkaar in contact. Daarnaast hebben we een PR-bureau, doen aan search advertising,  optimaliseren onze site en we zetten social in.
Een artikel in Marketingtribune is een voorbeeld van het delen van onze kennis buiten de HR / Leren en Ontwikkelen (L&D) wereld. We werken namelijk al lang niet meer alleen met L&D afdelingen. Steeds vaker komt de vraag vanuit de business. Want door data driven ondernemen wordt steeds vaker zichtbaar wat het nut is van het ontwikkelen van de medewerkers.

Wat is je groeiplan voor de komende jaren?
Voorlopig staat zo ongeveer alles in het teken van groei, op diverse vlakken. Groei in persoonlijke en professionele vaardigheden van onze eigen medewerkers, we practice what we preach. En groei in omvang, zo zoeken we naar circa 6 nieuwe collega’s in 2018. Naar verwachting maken we in 2018 een omzet groei van 25 procent. In de praktijk zitten we de afgelopen drie jaar telkens boven de begroting. 

Joost Bazelmans 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken