Werkgroep Privacy gaat adviseren over GDPR

Werkgroep Privacy gaat adviseren over GDPR
  • Online
  • 22 dec 2017 @ 11:42
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Zakelijk

IAB Nederland, DLA Piper en BVA bond van adverteerders hebben hun kennis en krachten in een speciale werkgroep Privacy gebundeld. Door het oprichten van de werkgroep willen de belangenbehartigers de totale markt van exploitanten, adverteerders en (media)bureaus van advies en documentatie voorzien op het gebied van de European General Data Protection Regulation (GDPR) en de e-Privacy Verordening.

Daarnaast zal de werkgroep actief de dialoog met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aangaan om gezamenlijk de zakelijke markt, maar ook de consument voor te lichten over alle komende veranderingen.
IAB-voorzitter Nathalie Peters: ‘Naast de vele voorlichtingsbijeenkomsten, ons Dossier Privacy en onze samenwerking met DLA Piper was voor IAB Nederland het opzetten van de werkgroep een logische vervolgstap. Het wordt tijd dat we zorgen voor uniformiteit en dat we een centrale aanpak richting de consument hanteren in plaats van steeds vanuit één enkele discipline te handelen. Alleen door elkaar te helpen krijgen we straks een (werk)omgeving waarin de consument centraal staat, maar kunnen we er tegelijkertijd voor zorgen dat de advertentie-economie de motor blijft van het commerciële content rijke internet. Ik ben blij dat we in BVA en DLA Piper twee partners hebben gevonden die hierin net zo gedreven zijn als wij.’  

Volledige markt bedienen
De werkgroep heeft inmiddels contact opgenomen met andere belangenbehartigers als Stichting Reclame Code (SRC), DDA, PMA en DDMA. Peters: ‘Het is voor ons belangrijk dat de volledige markt van eenduidige en volledige informatie over de GDPR en straks de e-Privacy Verordening wordt voorzien. Om die reden hebben wij ook contact opgenomen met de andere verenigingen om ook van hen te vernemen waar zij en hun leden behoefte aan hebben. Het doet ons goed dat al deze partijen enthousiast reageerden en met onze werkgroep het gesprek willen aangaan om te kijken of we onze krachten ook kunnen bundelen.’

De werkgroep bestaat uit professionals uit de (online) advertisingindustrie. Namens BVA zal Machiel Bolhuis zitting hebben in de werkgroep. Andere leden zijn: Richard van Schaik (DLA Piper), Stephanie Reinders Folmer (DLA Piper), Lauren van der Heijden (Persgroep), Marc Roos (Improve Digital), Ed Kassens (Whooz). Namens IAB Nederland sluiten Nathalie Peters (IPG Mediabrands), Simon Hania (Adviesraad IAB Nederland), Jolien Siemerink (IAB Nederland) en Tim Geenen (Faktor) aan.

Machiel Bolhuis, lid commissie verantwoord BVA: ‘Ik vind het een goed besluit dat al deze spelers nu officieel hun krachten hebben gebundeld. Er is vanuit de markt duidelijk behoefte aan duiding, advies en informatievoorziening over de nieuwe privacywet. De werkgroep Privacy kan de markt hierbij helpen zodat ook na 25 mei brands goede en verantwoorde reclame kunnen blijven maken, uitgevers hun inkomsten kunnen behouden en tegelijkertijd de consument de controle houdt over zijn of haar data.’ 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken