[DDC18] Frank Schippers: 'Durf data vrij te geven'

[DDC18] Frank Schippers: 'Durf data vrij te geven'
  • Online
  • 8 feb 2018 @ 09:01
  • 13730 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Big dataEvenement

Martin and Lewis laat merken groeien door de combinatie van data en creativiteit. Niet vreemd dus dat Frank Schippers, founder van het bureau, komt spreken op Data Driven Commerce. Waarom is data zo belangrijk voor marketeers?

Data Driven Commerce vindt morgen (8 februari) plaats in De Glazen Ruimte te Maarssen. Ga voor het volledige programma hier naartoe en scoor hier vast een ticket.

Je stelt: marketeers moeten durven om data in te zetten. Wat bedoel je daar precies mee?

Dat ligt niet perse aan de marketeer, alswel de bestuurskamer. Daar wordt dan geroepen: 'Ja hallo, al die data gaan wij niet vrijgeven.' Een soort angst voor verandering. Veel bedrijven weten niet hoeveel data ze in huis hebben en dat het delen van deze data met bijvoorbeeld een bureau als dat van ons ze juist verder helpt.

Welk merk heeft een onderwerp als (big) data goed in de vingers?

Bij Dunkin' Donuts zijn ze stappen aan het zetten. Wij (het bureau van DD, red.) hebben gezegd: jullie moeten nu echt aan de app. Je kán niet meer zonder in deze tijd.

Dat geldt toch voor ieder merk?

Hangt even af van wat voor product of dienst je aanbiedt, maar als je het hebt over dit soort fastfoodketens, dan zeg ik: 100%.

Evengoed zijn er zat marketeers die nauwelijks technisch onderlegd zijn. Wat vind je daarvan?

Dan moet het bedrijf besluiten dat het tijd is voor een andere marketeer. Omdat 'ie blijkbaar niet wil. En als 'ie wel wil, is het heel simpel: opvoeden. Training en opleiding bieden dus.

Ofwel de marketeer anno 2018 moet digital native zijn?

Ja, absoluut. Ook wij als bureau moeten dat zijn. Als marketeer of creatief geloof ik het gewoon niet als je digital niet bovenaan je lijstje hebt staan. Dankzij alle technologische ontwikkelingen van nu kun je gewoon precies weten wie er van je merk houdt, wie er in je winkel komt, wat voor persoon dat is... En dat is toch precies de kennis die je als marketeer nodig hebt?

Welk merk heeft het níet in de vingers?

Veel automerken. Zeker in het geval van automotive zit de echte waarde 'm in onderhoud. Dus niet in het verkopen van zo'n auto, maar wat er daarná gebeurt. Daar heb je dus data voor nodig, om de klant echt te kennen.

 

Data Driven Commerce
Donderdag 8 februari
De Glazen Ruimte (Maarssen)
Bekijk hier het volledige programma


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts