Interpolis gaat uitgebluste millenial revitaliseren

Interpolis gaat uitgebluste millenial revitaliseren
  • Online
  • 26 mrt 2018 @ 10:46
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Eén op de vijf millennials ervaart ernstige mentale klachten. Daarom start Interpolis een meerjarig programma, waarbij het doel is om in 2020 het aantal millennials dat kampt met burn-out gerelateerde klachten, terug te dringen met 20 procent.

Chantal Vergouw, directievoorzitter Interpolis: 'Het aantal burn-outverschijnselen onder millennials is zeer zorgelijk. Met het meerjarige programma vragen wij aandacht voor dit maatschappelijke probleem, en zoeken we samen met experts en de doelgroep naar oplossingen om het tij te keren. Dat is niet alleen nodig om het welbevinden van jongvolwassenen te vergroten, maar ook om de kosten die gemoeid gaan met langdurige uitval terug te dringen.'

Experiment I – Digital detox
‘De druk om het zo goed mogelijk te doen’, is stressfactor nummer één. Deze druk wordt onder meer gevoed door het gebruik van smartphones, en het streven naar ‘het perfecte plaatje’ op social media. Een mogelijke oplossing om stressfactoren te verminderen of weg te nemen, toetst Interpolis in het eerste experiment waar millennials zich nu voor kunnen aanmelden, genaamd de ‘Digital Detox’.

Deelnemers krijgen dagelijks opdrachten die met hun telefoon te maken hebben. Zo moeten zij hun smartphone tijdelijk in vliegtuigmodus zetten, mogen zij hun telefoon voor maximaal 50% opladen en wordt er gevraagd de berichtennotificaties uit te zetten. Interpolis meet voor, tijdens en na het experiment of de oefeningen van invloed zijn op de mate waarin de deelnemers stress en mentaal welbevinden ervaren.

Resultaten testpanel
Deze oefeningen toetste Interpolis afgelopen december reeds onder 200 deelnemers uit een testpanel. Hieruit bleek dat het positieve zelfbeeld van de groep toenam, en ‘the fear of missing out’ (FOMO) afnam. Ook sliepen de millennials beter. Tegelijkertijd zag de verzekeraar dat het smartphonegebruik na het experiment weer snel op het oude niveau zat. Verder bleek uit de eerste ervaringen met het testpanel dat ‘afkicken’ juist gepaard gaat met stress. Dit werd duidelijk merkbaar toen de deelnemers hun berichtennotificaties moesten uitschakelen. De resultaten uit het testpanel gaven Interpolis reden om de methode breder te toetsen en onderdeel te maken het programma.

Aandacht voor burn-out
Naast de start van het eerste experiment, vraagt Interpolis meer aandacht voor de problematiek van burn-out onder milllennials. Samen met oud-judoka Edith Bosch laat de verzekeraar zien dat we soms teveel zijn doorgeslagen in het nastreven van het perfecte plaatje. Chantal Vergouw: 'Edith heeft zelf een burn-out ervaren. Daarom hebben wij haar gevraagd om haar ervaringen te delen. Zodat het millennials helpt de gevaren van een burn-out te herkennen, en het ons helpt de zoektocht naar effectieve oplossingen verder op gang te brengen.'

Aanmelden voor ‘Digital Detox’
Vanaf maandag 26 maart kunnen millennials zich aanmelden voor het eerste Interpolis Experiment ‘Digital Detox’ via de website.

Interessante cijfers en inzichten
TNO becijferde in 2016 dat werknemers per jaar 7 miljoen dagen verzuimen door werkstress.
In datzelfde onderzoek geeft TNO aan dat verzuim wegens werkstress werkgevers in 2016 ruim 2 miljard euro kostte.

Interpolis Onderzoek
Het onderzoek ‘Mentale klachten onder jongeren’ is uitgevoerd door GfK in opdracht van Interpolis onder 1.130 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 18 t/m 34 jaar.
Hieruit blijkt dat 19% van de jongeren mentale klachten ervaart in dusdanige mate dat het hun dagelijkse leven beïnvloedt.
Jongeren die geen werk hebben of studie doen, hebben het vaakst mentale klachten. 39% van hen geeft aan er last van te hebben.
Verder onderzoek is echter noodzakelijk om het oorzakelijk verband te achterhalen; heeft men klachten omdat men geen werk/studie heeft, of heeft men geen werk/studie vanwege klachten?

Eerste bevindingen testpanel december 2017
* Aan het testpanel namen 200 millennials deel.
* 80% van de deelnemers neemt zijn/haar telefoon mee naar bed.
* 5% zet zelfs de wekker om de smartphone te checken.
* De blauwe vinkjes in WhatsApp lijken een stressfactor te zijn.
* 17% denkt iets verkeerds gedaan te hebben wanneer er niet direct wordt gereageerd op een bericht.
* 11% zet de blauwe vinkjes juist uit, zodat zij zelf niet gecontroleerd kunnen worden op het lezen van berichten.



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken