Politici gebruiken potentieel van social media nauwelijks

Politici gebruiken potentieel van social media nauwelijks
  • Online
  • 20 mrt 2018 @ 12:16
  • 10955 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • Social MediaOnderzoek

Uit onderzoek van platform The Best Social Media onder de 30.000 Instagramvolgers blijkt dat 15 procent van deze groep een politicus, en slechts 13 procent een politieke partij volgt op social media.

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen wordt het potentieel van kiezers dus nauwelijks aangesproken. Er werd meer dan 3500 keer gestemd op deze stellingen. Dit is een opvallend laag percentage in achtnemend dat deze doelgroep - met een gemiddelde leeftijd tussen de 18 en 34 jaar - Facebook en Twitter als zijn primaire bron van nieuws beschouwt en gemiddeld meer dan twee uur per dag op de verschillende social media doorbrengt. Hier valt voor de politieke partijen nog enorm gebied te winnen.

Tips om kiezers te winnen via social
Diederik Broekhuizen - oprichter van The Best Social Media - heeft een paar social tips op een rij gezet voor de laatste campagnedagen.

1. Van de respondenten in het onderzoek volgt 34 procent politici op Facebook, tegenover 66% via Twitter. Er is echter een verschuiving van Twitter naar Facebook gaande online, en vooral naar Instagram. Met Twitter bereik je een politiek geïnteresseerde niche. Op Facebook en Instagram bereik je de massa en nieuwe mensen. Zorg dus dat je hier actief wordt.

2. Blijf dicht bij je eigen boodschap op social, ga je niet anders - en al helemaal niet ‘cool’ voordoen.

3. Gebruik je social kanalen om mensen te vragen wat ze nog willen weten. Wat hebben ze nog van jou nodig om ze over de streep te halen?

4. Vuistregel: Twitter gebruik je om issues en discussies te monitoren, Facebook gebruik je om je kernpunten uit te leggen aan de mensen die daar meer over moeten weten. Voor een meer persoonlijke boodschap, gebruik je Instagram. Daar bevindt de jonge doelgroep zich nu met name. Daar liggen enorme kansen voor de politici.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts