Ikea en Bol bieden beste winkelervaring
- Online
- 10 apr 2018 @ 10:11
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - E-commerceOnderzoek
- 10 apr 2018 @ 10:11
- Redactie Online
Ikea en bol.com bieden de beste winkelervaring. Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.515 ondervraagden.
Bol.com levert een uitzonderlijke merkprestatie. Het bedrijf staat al voor het vierde jaar achtereen op de nummer één plek als sterkste merk en is daarnaast ook nog eens de meest kansrijke groeier. Door alle lagen van de bevolking heen bestaat veruit de meeste bewondering voor de online retailer. Ook voelt men zich het meest met de webwinkel verbonden.
Merkadviseur Hendrik Beerda over de ijzersterke positie van bol.com: ‘Dankzij de sterke band met het merk, spreekt het hoogste percentage consumenten de intentie uit om in de komende jaren bij bol.com te (blijven) kopen. Naast de uitzonderlijke professionaliteit van de webwinkel is de Nederlandse consument vooral ook onder de indruk van de enorme dynamiek rond het bedrijf. Het groeipotentieel van bol.com lijkt met deze uitkomsten bijna onbegrensd.’
Hudson’s Bay
Bij Hudson’s Bay ziet de wereld er anders uit. Sinds de opening van de eerste vestiging in september 2017 heeft Hudson’s Bay snel een hoge naamsbekendheid opgebouwd. Dankzij veel publiciteit en twaalf vestigingen over het hele land verspreid, kent inmiddels meer dan de helft van de bevolking de naam van de Canadese warenhuisketen. Maar op de andere pijlers van merkkracht, waardering en binding, is de invulling van het merk nog erg mager.
Volgens Beerda is het voor Hudson’s Bay erop of eronder: ‘Of de opgebouwde naamsbekendheid ook voor een financieel succes gaat zorgen, is de vraag. In verhouding met de opgebouwde merkkracht ligt de koopintentie nu te laag. Hudson’s Bay moet de consument duidelijker gaan maken waar zijn warenhuizen zich in onderscheiden. Het ziet er anders erg somber uit voor de warenhuisketen.’
Top-10 van sterkste retailmerken in 2018 (+ positie in 2017, 2016 en 2015), gerangschikt naar merkkracht (= gemiddelde van bekendheid, waardering en binding)
(1,1,1) bol.com
(2,4,2) Albert Heijn
(3,2,3) Kruidvat
(6,5,6) Action
(5,6,5) IKEA
(4,3,4) HEMA
(7,7,7) Lidl
(9,10,10) Jumbo
(8,8,8) Blokker
(16,11,13) Etos
Top-10 van retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2018 (+ positie in 2017, 2016 en 2015)
(1,1,1) bol.com
(2,2,2) Action
(3,3,3) Lidl
(6,9,16) Coolblue
(4,5,4) IKEA
(9,7,6) Kruidvat
(5,4,5) Primark
(8,8,13) Albert Heijn
(7,6,8) Jumbo
(13,12,11) Zalando
Winkelen bij online retailers wordt opvallend hoog gewaardeerd
‘Terwijl retailexperts nog regelmatig roepen dat het echte funshoppen in fysieke winkels gebeurt, denkt de consument daar heel anders over’, volgens Beerda. ‘De top-20 van retailers met de aantrekkelijkste winkelervaring bestaat voor een kwart uit online spelers. Naast bol.com zijn dit Coolblue, Kamera Express, Bax Music en wehkamp. Hoewel Coolblue, Kamera Express en Bax Music ook fysieke winkels hebben, roept de tweede plaats van bol.com op het winkelaspect de vraag op of fysieke locaties voor internetretailers wel nodig zijn.
Beerda vervolgt: ‘De onderzoeksresultaten benadrukken daarnaast de grote druk die de online spelers op de fysieke winkelketens legt. Een goede horecafunctie toevoegen, zoals bij Ikea, is een belangrijke manier om het fysieke winkelen plezieriger te maken. Met deze horeca komen de broodnodige sfeer en dynamiek in huis. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook veel online horecapartijen, zoals Thuisbezorgd.nl, die de consument succesvol verleiden om lekker thuis te blijven.’
Top-20 retailers met de aantrekkelijkste winkels
IKEA
bol.com
Albert Heijn
Rituals
HEMA
Intratuin
Coolblue
de Bijenkorf
Jumbo
GAMMA
Kamera Express
MediaMarkt
Bax Music
Intertoys
Decathlon
wehkamp
Blokker
PLUS
C&A
Etos
Top-5 stijgers in merkkracht (2017-2018)
Decathlon
Holland & Barrett
BENU Apotheek
Big Bazar
Multimate
Top-5 dalers in merkkracht (2017-2018)
Expert
Schoonenberg HoorSupport
MediaMarkt
Keurslager
BCC
Onderzoek onder 1.515 respondenten
Voor het onderzoek zijn 1.515 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing