Parasport mikt op bereiken nieuwe generaties in Roblox
In aanloop naar de European Para Championships (EPC) lanceert creatief sportmarketingbureau TDE in samenwerking met het topsportevenement de Paraverse. De Paraverse is een metaverse binnen Roblox.
Chat GPT blijkt niet LHBTIQA+ vriendelijk
Een romantische passage met een transgender of een queer? Dit schrijft Chat GPT niet zonder nadrukkelijk te worden geïnstrueerd door de gebruiker. Achter dit feit kwam Storytel.
[onderzoek] Wat deden winnaars Cannes Creative Effectiveness Lions 2023 goed?
Het World Advertising Research Centre (Warc) heeft onderzocht welke trends en thema’s terugkeren in de winnende campagnes van de Cannes Creative Effictiveness Lions 2023.
OnePlus en Pukkelpop bestormen Roblox
Technologiebedrijf en smartphoneproducent OnePlus slaat de handen ineen met Pukkelpop en Proximus om een hindernissenparcours te organiseren in de online game Roblox. Het parcours van OnePlus maakt onderdeel uit van de virtuele versie van het muziekfestival.
Dorst & Lesser nieuwe social media partner Funda
Na een pitchtraject heeft online vastgoedplatform Funda gekozen voor een samenwerking met Dorst & Lesser. Het social media bureau is verantwoordelijk voor de overkoepelende social strategie, content productie en social campagnes.
[interview] David Verheijde van CRC: 'Maak marketingrendement inzichtelijk'
Hoewel online shoppen nog altijd toeneemt, zijn veel retailers afhankelijk van de omzet uit hun fysieke winkel. In gesprek met David Verheijde van CRC.
TikTok Media Partner European Para Championships 2023
Entertainmentplatform TikTok heeft zich als Official Media Partner verbonden aan de European Para Championships. De eerste editie van het multisportevenement vindt van 8 tot 20 augustus plaats in Rotterdam. Gedurende die periode strijden atleten in tien verschillende sporten om de Europese titels.
Sneakermerk Hub zet zich in voor Pride Amsterdam en Hamburg
Sneakermerk Hub Footwear zet zich in voor de LHBTI+ community in Nederland en Duitsland met hun nieuwe campagne, die volledig gefocust is op Pride. Onder de slogan ‘My Hub, My Pride’ zet Hub hun platform in om de zichtbaarheid van Pride te vergroten.
Ouders van Nu verdwijnt als reguliere printuitgave
Tijdschrift Ouders van Nu verdwijnt na 55 jaar als reguliere printuitgave. De titel komt nog wel met gedrukte specials. Nieuwe hoofdredacteur Wendy van Poorten, die op 1 augustus is gestart, gaat samen met de redactie de titel digitaal verder uitbouwen.
World Animal Protection geeft wilde dieren een stem
World Animal Protection start een campagne waarin de leeuw en dolfijn letterlijk een stem krijgen. De dieren leggen zelf uit hoe ze toeristische attracties en excursies ervaren. De campagne, die samen met Megawatt Digital is ontwikkeld, wil dat de toeristische sector een einde maakt aan het gebruik van wilde dieren als product om geld aan te verdienen.
Thuisbezorgd gaat producten van Lush bezorgen
Lush en Thuisbezorgd.nl kondigen een samenwerking aan waarbij het voor consumenten mogelijk wordt om zo'n 180 Lush-producten te bestellen en thuis te laten bezorgen.
TUI promoot winterbestemmingen met speciale QR-codes
Reisorganisatie TUI heeft, samen met The Familiy Amsterdam, door AI gegenereerde QR-codes ontwikkeld voor een nieuwe campagne om winstersportbestemmingen te promoten. De QR-codes zijn zowel functioneel als esthetisch. Door de code te scannen maken bezoekers kans op een gratis wintersportvakantie.
Nieuwe eigenaar internationale online speelgoedwinkel Plustoys
Plustoys is een internationale online speelgoedwinkel en specialist op het gebied van educatief en duurzaam speelgoed 'dat uitdaagt, inspireert en samen brengt'. Oprichters Joost en Jeroen Huigen hebben hun meerderheidsbelang nu verkocht aan Maurice Knecht.
Purina start educatieve videoserie Pet talks
Diervoedingspecialist Purina introduceert een reeks korte, informatieve video’s die de kijker op een toegankelijke manier kennis en expertise over huisdieren biedt: Pet talks. Van voeding en gedrag tot welzijn en wetenschappelijke ontwikkelingen en innovaties.
Omzet Meta groeit in Q2, Metaverse blijft verliesgevend
De omzet van Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp, is in het tweede kwartaal van 2023 met 11% gestegen vergeleken met een jaar eerder, naar 32 miljard dollar (ongeveer 28,7 miljard euro). Meta’s Reality Labs, waar Metaverse onder valt, zag de omzet dalen en het verlies stijgen.
Foodello: voedselverspilling reduceren met assortiment van 1000 producten
Het assortiment van online supermarkt Foodello omvat inmiddels ruim 1000 restproducten om te verkopen aan consumenten. De consument helpt hiermee aan het verminderen en tegengaan van voedselverspilling.
Nederlandse concurrent voor X/Twitter nu in de App Store
Tjub.com, een Nederlands socialemediaplatform dat als een alternatief voor Twitter wordt gepositioneerd, is vanaf nu beschikbaar als download voor Apple devices in de App Store. Aan een versie voor Android-gebruikers wordt gewerkt.
[onderzoek] 'Nederlanders shoppen voor het eerst liever online dan in fysieke winkel'
Bijna een derde (32%) van de Nederlandse shoppers, winkelt nu al het liefst online. Dit is een stijging van 3% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. Voornamelijk mannen hebben voorkeur voor online winkelen: 36% shopt liever online tegen 29% die liever naar de winkel gaat, blijkt uit vers onderzoek van Klarna.
Loavies gaat partnership met Love Island aan
Modemerk Loavies vormt een koppel met de online datingshow Love Island. De campagne van het e-commerce merk en Love Island Nederland & België kwam tot stand door samenwerking met producent ITV Netherlands en media saleshouse Ad Alliance.
DOSSIER CREATIE Dries Poels van Nederlandse Loterij
Dries Poels is head of marketing Nederlandse Loterij. Voor ons Dossier Creatie sprak de redactie van MarketingTribune met hem: ‘Reclame zal nooit verdwijnen.’
De zomer van... Melanie Butter, co-founder Agency Engines
Melanie Butter is PR & Reputatiemanager en co-founder van Agency Engines. Over een vakantiebestemming voor de kinderen, een huwelijksaanzoek en brandalarm.
Nieuwe campagne Durex: Your Sex Your Way
Durex adresseert sociale spanningen rondom seks en seksualiteit in de nieuwe Your Sex Your Way campagne. Volgens het merk vormen seks en seksualiteit een belangrijk aspect in het leiden van een gelukkig en gezond leven, maar de realiteit is voor een grote groep mensen anders.
Eerste officiële #BookTok evenement in Nederland
Bij Scheltema in Amsterdam vond het eerste officiële BookTok-evenement van social medium TikTok plaats. 'Een boeiende avond waarbij BookTokkers, auteurs, uitgevers en anderen uit de BookTok-community samen zijn gekomen uit liefde voor boeken.'
Madurodam kiest Somention als nieuw social media bureau
Familiepark Madurodam kiest Somention als nieuw social media bureau. De partijen gaan samen aan de slag om het miniatuurpark op de kaart te zetten via social media.
GX en Happy Horizon samen in digitale dienstverlening
GX, specialist in digital marketing software en services, voegt zich bij Happy Horizon. ‘Het portfolio van GX sluit perfect aan op het portfolio van Happy Horizon: binnen onze services Development & Technology en Data & Automation, voegen de ruim 100 specialisten enorme kennis toe aan ons bestaande servicepakket’, aldus Walter van de Wege, CEO van Happy Horizon.
Positive gaat Nederlandse binnenvaart promoten
De binnenvaart is een belangrijke drijvende kracht achter de Nederlandse economie. Toch heeft de sector moeite personeel te werven. Stichting Vrienden van de Binnenvaart gaat samen met digital agency Positive de sector promoten.
Bol.com B Corp-gecertificeerd
B Corp Bol.com wil met deze certificering laten zien dat het bedrijf op de goede weg is naar een duurzamere en socialere bedrijfsvoering. Boukje Taphoorn, Chief Marketing & Sustainability Officer bij Bol.com, benadrukt dat de certificering naast een gevoel van trots ook zorgt voor een nieuwe standaard voor de toekomst.
Darkstore Gorillas Zeeburgerpad Amsterdam krijgt vergunning
Opmerkelijk na veel anti-flits beleid: het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Oost in Amsterdam heeft een vergunning verleend aan de darkstore van Gorillas op het Zeeburgerpad. ‘Het merk heeft de overlast flink weten te reduceren.’
DOSSIER CREATIE Mark van Iterson van Heineken
Mark van Iterson is Global Design Director bij Heineken. Design mag natuurlijk niet ontbreken als we het over creativiteit hebben en zeker niet bij Heineken, waar design niet alleen bijdraagt aan de uitstraling van de producten, maar ook aan de duurzame doelstellingen van het bedrijf: 'De kunst is dat ene briljante idee te herkennen.'
NHL Stenden Hogeschool kiest weer voor Happy Horizon
NHL Stenden Hogeschool kiest opnieuw voor Happy Horizon als strategische partner voor digitale marketing. De bureaugroep kwam als winnaar uit de bus na een pitch.
Peugeot zet voor nieuwe E-3008 in op publieksparticipatie
Om het publiek warm te maken voor de lancering van de nieuwe Peugeot E-3008 start de automaker met de #camocatch challenge. Iedereen die een prototype van de auto op de openbare weg fotografeert krijgt de kans zelf achter het stuur te kruipen.
Chatbot Bard van Google beschikbaar in Nederland
Google’s generatieve AI-tool Bard, een concullega van de al eerder gelanceerde chatbot ChatGPT, is vanaf nu beschikbaar in Nederland en in het Nederlands. De AI-tool bevindt zich volgens het moederbedrijf nog wel in de experimentele fase.
TicketSwap officiële marktplaatspartner van ADE
Ruilsite TicketSwap gaat de komende drie jaar een samenwerking aan met Amsterdam Dance Event. Fans kunnen tickets voor ADE-evenementen kopen en verkopen via TicketSwap. Daarnaast introduceert TicketSwap ter ere van de komende editie van ADE een podcastserie.
Snap benoemt Natascha Chamuleau tot General Manager Nederland
Snap Inc., het moederbedrijf van Snapchat, heeft Natascha Chamuleau benoemd tot de nieuwe General Manager Nederland. Chamuleau zal het Nederlandse team leiden en verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsstrategie, sales, bedrijfsoperatie en -groei.
KNVB start podcastserie 'The Oranje Beat' over OranjeLeeuwinnen
De KNVB start vanaf donderdag 13 juli met de podcastserie 'The Oranje Beat'. Deze serie, bestaande uit vijf afleveringen, biedt luisteraars een exclusieve inkijk in de wereld van de OranjeLeeuwinnen. De podcast is onderdeel van een bredere campagne onder dezelfde naam: #TheOranjeBeat.
Storyboard Agency breidt directie uit met Joost Peper
Influencer marketing bureau Storyboard heeft een nieuwe operationeel directeur: Joost Peper. Peper heeft 20 jaar ervaring in de reclamebranche bij gerenommeerde bedrijven als Fitzroy, Vice en MediaMonks. Als operationeel directeur neemt Peper plaats in de directie naast founder en CEO Martijn de Kemp en wordt partner.
Onderzoek: 62 procent jongeren geeft aan verslaafd te zijn aan social media
Het jaarlijks terugkerende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest neemt het gedrag van Nederlandse jongeren onder de loep. ‘Dat het leven van jongeren zich grotendeels online afspeelt, blijkt niet zonder gevolgen.’
Amazon.nl start Prime Day met aantal geheime deals
Vandaag begint Amazon’s Prime Day, waarbij Prime-leden 48 uur lang exclusieve toegang krijgen om duizenden deals te scoren. Prime-leden in Nederland maken dit jaar bovendien kans op één van de drie zogenaamde 'Prime Day momenten'.
De zomer van... Martijn Keesmaat
Voor de rubriek ‘De zomer van…’ vroegen we markteer Martijn Keesmaat naar zijn plannen deze zomer. Lees waarom een bepaalde schoen zo onlosmakelijk is verbonden met vakantie voor hem.
AI gewenst bij keuze van passende vakantie
Bijna twee derde van de Nederlanders (64 procent) zou willen dat AI hen kan helpen bij hun reisvoorbereidingen - onder 25-34-jarigen is dat zelfs 81 procent. Dit blijkt uit vers onderzoek van Zendesk.
TikTok contentpartner Tomorrowland 2023
TikTok wordt een officiële contentpartner van Tomorrowland. Het platform zorgt voor live-uitzendingen van headline optredens vanaf de Main Stage, behind-the-scenes & video on-demand content van artiesten en makers die exclusieve content vastleggen.
Influencers kunnen cyberpesten tegengaan
Cyberpesten of online pesten is een probleem dat vooral kinderen en jongeren treft. Onderzoekers van de Tilburg University willen sociale media influencers inzetten om cyberpesten tegen te gaan. Influencers hebben het potentieel om succesvol antipestboodschappen te verspreiden onder hun jonge volgers.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing