The Internet of Things: van zelf naar vanzelf
- Online
- 20 feb 2014 @ 06:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Big data
- 20 feb 2014 @ 06:00
- Gastblogger
De term ‘The Internet of Things’ werd in 1999 voor het eerst gebruikt door de Brit Kevin Ashton. Hij was op dat moment bezig met een onderzoek naar RFID (radio frequency identificiation), een technologie waarmee op afstand informatie kan worden doorgegeven.
Hij schreef er een artikel over, dat hij ‘That Internet of Things thing’ noemde. Hij beschreef hierin het volgende: ‘If we had computers that knew everything there was to know about things - using data they gathered without any help from us - we would be able to track and count everything and greatly reduce waste, loss and costs. We would know when things needed replacing, repairing, recalling, and whether they where fresh or past their best.’ Dit bleek een hele goede voorspelling te zijn want nu bijna vijftien jaar later, ligt de realiteit niet ver meer van deze visie.
Maar wat is dat nou, The Internet of Things?
Efficiënt met tijd omgaan, meer gemak én geld en energie besparen: dat is wat we door The Internet of Things kunnen bereiken. Niet alleen mensen maar ook apparaten gaan met elkaar communiceren. Alledaagse producten worden voorzien van technologie, bijvoorbeeld in de vorm van een chip, zodat ze verbinding kunnen maken met internet. Je schoenen, waterkoker, auto, kleding en zelfs je tandenborstel gaan gegevens verzamelen over bijvoorbeeld het moment, de duur en de locatie van het gebruik.
Van zelf naar vanzelf
Voor wie zich wat verder verdiept in het onderwerp wordt een tweedeling zichtbaar tussen het heden en de toekomst. Het fenomeen is al lang geen ver-van-je-bed-show meer, maar wordt nog wel geteisterd door een ‘gadget karakter’. Typerend hiervoor zijn de Eneco Toon-thermostaat en de Philips Hue-lampen. Deze kun je op afstand bedienen met je smartphone, ieder met hun eigen applicatie, die je zelf moet aansturen. Naast dat de producten via aparte applicaties aangestuurd worden, zorgen al deze interactieve producten en diensten voor een overvloed aan prikkels waar we niet op zitten te wachten. Het doel van The Internet of Things moet zijn: het leven eenvoudiger maken. Hier moet dus goed over nagedacht worden. Want zeg nou zelf, hoeveel ongebruikte apps staan er op jouw telefoon?
Machine 2 machine is een manier van communicatie die The Internet of Things écht slim gaat maken. Dit ontwikkelt zich in een razend tempo. Machines gaan onderling data met elkaar uitwisselen en op basis daarvan handelen. Producten worden slimmer en communiceren met elkaar waardoor je geen overvloed aan apps meer nodig hebt. Van zelf, naar vanzelf.
Waarom nu?
De stap naar ‘vanzelf’ staat voor de deur, dit heeft een aantal belangrijke redenen:
1.Ondersteuning van huidige ontwikkelingen
Zoals zoveel technologieën is The Internet of Things afhankelijk van andere technologieën. De term The Internet of Things was er eerder dan social media en de opkomst van smartphones, maar juist die ontwikkelingen zorgen ervoor dat The Internet of Things kan bestaan. Ze bieden ondersteuning, genereren data en het maakt The Internet of Things voor de gebruiker veel laagdrempeliger.
2.Connectiviteit
In 1999 bestonden RFID-chips nog maar net, en om verbinding te kunnen maken met het web moest je een kabeltje uit de muur inpluggen. Op dit moment beschikken we over enorm veel connectiviteit: bijvoorbeeld 3G, 4G, wifi en bluetooth 4.0.
3.Rekenkracht
Chips zijn in de afgelopen jaren enorm verbeterd, ze zijn kleiner en werken steeds sneller. Hierop is de Wet van Moore van toepassing. Deze wet stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door technologische vooruitgang iedere twee jaar verdubbelt. Het aantal mogelijkheden stijgt en de prijzen dalen.
4.Opslagcapaciteit
Naast dat chips steeds kleiner worden, hebben ze ook steeds meer opslagcapaciteit. Op deze manier kunnen ze meer data genereren, analyseren, opslaan en weer teruggeven. Dit zorgt ervoor dat The Internet of Things en producten die met elkaar in verbinding staan steeds slimmer worden.
Kansen
Een andere technologie die The Internet of Things heeft geholpen is mobiel internet. Het wordt enorm veel gebruikt en wordt daarnaast steeds persoonlijker en slimmer. Nederland is zelfs Europees koploper als het gaat om gebruik van mobiel internet. E-mails worden in ons land meer gelezen via de smartphone dan via ieder ander device. Ook big data en open data helpen The Internet of Things bij het bestaan. Zonder big data geen Internet of Things.
Struikelblok
Er zit wel een belangrijke voorwaarde aan The Internet of Things: privacy, wat wordt gezien als het grootste struikelblok. Mensen zijn erg gesteld op privacy maar hebben niet door dat in de loop der jaren al een hele boel van die privacy is verdampt. Door de komst van internet bijvoorbeeld. We voeden het web iedere dag met nieuwe data doordat we bloggen, video’s plaatsen, chatten, liken, sharen, delen, tweeten, mailen et cetera. Slechts een minderheid maakt zich hier zorgen over. Een groot deel van de consumenten heeft het niet door of denkt; ik kan er toch niets aan doen, laat maar gaan. Hierdoor heeft de transparante maatschappij waarin we nu leven zich kunnen ontwikkelen.
De consument is zich echter nog niet bewust (genoeg) van deze situatie. Het is een complex probleem, want hoe kun je privacy garanderen of in ieder geval het gevoel van veiligheid voorzien? Een voorbeeld van een oplossing kan één groot dashboard zijn waarin je als consument je eigen data (zorgdata, verzekeringsdata, overheidsdata, commerciële data, et cetera) kunt beheren. Als consument moet je hierin zelf kunnen aangeven aan welk bedrijf je wat wel en niet wilt laten zien en daarnaast moet je in staat zijn gegevens elk moment uit een database van een bedrijf te kunnen wissen.
Slim, slimmer, slimst
The Internet of Things is groot en gaat nog veel groter worden. Het is een feit waar niemand meer omheen kan. De kansen in deze business liggen in allerlei sectoren voor het oprapen. The Internet of Things moet hiervoor slimmer worden, zodat er niet voor elke toepassing een aparte applicatie nodig is. Het is een ontwikkeling die voor heel veel bedrijven interessant is of kan zijn, maar om er echt slim op in te kunnen spelen moet er wel kennis zijn van de gedachte achter The Internet of Things: de kwaliteit van leven verhogen door processen te vergemakkelijken. Wanneer de stap ‘van zelf naar vanzelf’ is gemaakt zal ook het gadgetkarakter van The Internet of Things afnemen en zal het een serieuze ontwikkeling worden.
Dit artikel is geschreven op basis van het whitepaper ‘Van zelf naar vanzelf’, gepubliceerd door Freshheads. Dit volledige whitepaper is hier gratis te downloaden.
tekst Simone Vissers van Freshheads
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- mobile
- machine 2 machine
- Philips
- smartphone
- app
- Freshheads
- big data
- privacy
- Eneco
- social media
- Simone Vissers
- Kevin Ashton
- The Internet of Things
- open data
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing