Hoe ook jij resultaat behaalt met infographics
- Online
- 21 mei 2014 @ 09:09
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Graphic
- 21 mei 2014 @ 09:09
- Gastblogger
Infographics zijn een geweldig middel voor het online presenteren van interessante stukken informatie. In deze blog lees je waarom steeds meer bedrijven een infographic laten maken*, voor welke doeleinden ze gebruikt worden en aan welke eigenschappen een effectieve infographic voldoet.
Voordelen van infographics
Het aantal zoekopdrachten voor infographics is tussen 2010 en 2012 explosief toegenomen met zo’n 800%, en het is nog steeds stijgende (Google Trends). Vrij duidelijk dus dat dit een buitengewone trend is. Maar waarom zouden we ze moeten omarmen in onze online marketing doeleinden? Ik geef je de volgende vier redenen:
1. Afleiding: In dit digitale tijdperk raken we steeds sneller en vaker afgeleid. Het bekijken van een aantrekkelijke afbeelding doen we dus veel liever dan het lezen van grote lappen tekst.
2. Visueel: Het is voor ons visueel ingestelde organismen veel makkelijker om visuele informatie te absorberen dan andere vormen van informatie. We onthouden meer van wat we zien dan van wat we lezen.
3. Verspreiding: Infographics maken informatie begrijpelijk en zijn veel makkelijker online te verspreiden. Het is dus de ideale manier om je kennis over een bepaald onderwerp te laten zien aan een groot publiek.
4. Seo: Een geslaagde infographic leidt tot versterking van je merk, en meer backlinks, verkeer en promotie voor je website.
Bron: Customer Magnetism
Gebruik van infographics
Het maakt niet uit welk doel je infographic dient, het communiceert een idee simpel en snel en het is daarnaast een aanwinst voor je merk en organisatie. Zeker nu er dagelijks steeds meer content op het web wordt geslingerd. Maar op welke manieren zijn infographics te gebruiken?
• Presenteer onderzoeksdata: Wanneer jouw bedrijf een interessant onderzoek heeft gedaan is een infographic erg bruikbaar voor het presenteren van de resultaten. Het maakt het namelijk makkelijker om betekenis uit data te halen.
• Simplificeer een lastig concept: Het voornaamste doel van een infographic is om een lastig idee simpel te maken wat het dus een hele educatieve tool maakt, zeker wanneer je een overzichtelijk verhaal hebt in plaats van een diepgaand onderwerp.
• Maak een vergelijking: Bij het maken van vergelijkingen helpt een infographic bij het overzichtelijk maken van overeenkomsten en verschillen door het visueel maken van parallellen.
• Creëer bewustwording: Er bestaat veel belangrijke informatie die vaak droog of niet spannend is, maar wel gecommuniceerd moet worden om bewustzijn te creëren rond een kwestie of probleem. Bekijk bijvoorbeeld onderstaande infographic die aandacht vraagt borstkanker.
• Informeer en overtuig klanten: Veel consumenten willen het liefst zo veel mogelijk informatie verzamelen voor ze overgaan tot een aankoop, zodat ze er zeker van zijn dat hun geld wijs besteed wordt. Bedrijven kunnen vertrouwen inboezemen door het presenteren van relevante informatie aan deze potentiele klanten.
Bron: Joni and Friends
Effectieve infographics
Het effectief inzetten van infographics kan, zoals ik eerder al schreef, leiden tot veel nieuw verkeer naar je website, iets waar veel organisaties erg geïnteresseerd in zijn. Het is dus belangrijk een infographic zodanig te ontwerpen dat lezers je creatie graag delen en meer over je te weten willen komen. Maar hoe doe je dit?
1. Wees uniek: Eén van de belangrijkste aspecten bij het ontwerpen van een effectieve infographic is dat je deze opvallend en gedenkwaardig maakt, en dat mensen zich ermee kunnen identificeren. Een infographic maken is meer dan wat grafieken en data onder elkaar plaatsen en verwachten dat iedereen het interessant vindt.
2. Houd het simpel: Als je mikt op het maken van iets interessant en unieks is het belangrijk niet al te veel in detail te treden of te veel informatie toe te voegen. Wanneer je infographic te veel afbeeldingen en grafieken bevat raakt de lezer namelijk overweldigd door wat hij ziet en zal hij je snel de rug toekeren. Kies één onderwerp en houd de hoeveelheid tekst beperkt.
3. Less is more: We worden de hele dag door overladen met informatie. Het doel van jouw ontwerp is dus het verleiden van je publiek zodat deze niet langs je infographic scrolt, maar er ook echt aandacht aan besteedt. Je wilt dat mensen je infographic lezen, onthouden en delen. Geef ze dus interessante informatie die ze niet snel zullen vergeten en waar ze ook echt iets aan hebben. Wie wil er bijvoorbeeld niet weten wanneer je het best je vliegtickets kunt bestellen?
4. Maak het deelbaar: De laatste en misschien wel belangrijkste eigenschap van een infographic is dat deze makkelijk te delen is. Voeg links toe zodat mensen de weg naar je terug kunnen vinden en voeg sharebuttons toe zodat je creatie met een klik op de knop gedeeld kan worden op social media. De drempel zo laag mogelijk houden is essentieel hierbij.
Bron: Visual.ly
Ten slotte
Infographics worden al jaren gebruikt, alleen is hun impact de laatste jaren steeds groter geworden door de simpele distributie ervan op het web. Een slim ontworpen infographic kan tegenwoordig binnen enkele momenten na publicatie de hele wereld over gaan. Zorg er dus voor dat jouw organisatie deze principes begrijpt zodat je het maximale uit een infographic haalt.
Dit blog is geschreven door Marvin Burghardt van Cooler Media.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing