Nieuwsbriefafmeldingen: hoe maak je er iets positiefs van?

Nieuwsbriefafmeldingen: hoe maak je er iets positiefs van?
  • Online
  • 23 feb 2015 @ 00:15
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • E-mailmarketingSocial media

Bewust of onbewust zeggen je nieuwsbrieflezers heel veel. Bij het verzenden krijg je namelijk veel responsdata terug. Zoals profielverrijkingen, inschrijvingen, afmeldingen en directe reacties. Van deze respons worden afmeldingen als negatief ervaren. Maar als e-mailverzender kun je hier veel van leren. In dit blogartikel leg ik aan de hand van een aantal voorbeelden uit hoe je een afmelding vertaalt naar waardevolle feedback waarmee je jouw nieuwsbrief kunt optimaliseren.

Inzicht in afmeldingen
Bij e-mailmarketing ontkom je niet aan afmeldingen. Belangrijk om te weten, is waarom men zich afmeldt. Geef je nieuwsbriefabonnees daarom de mogelijkheid om aan te geven wat de reden is. Zorg ook dat de afmelder zijn keuze kan toelichten door een tekstveld toe te voegen. Pas dan kun je echt verbeteren.

Je kunt natuurlijk gewoon op deze manier door blijven mailen. Er zijn altijd nog genoeg mensen die je nieuwsbrief wél lezen. Maar je kunt ook wat tijd investeren om uit te zoeken waarom je steeds afmeldingen hebt. Geef bijvoorbeeld de volgende opties:

Wat kun je met deze informatie?
Aan de hand van een voorbeeld laat ik je zien hoe dit werkt:
Je verstuurt al geruime tijd wekelijks nieuwsbrieven naar een bestand van 4.000 abonnees. De nieuwsbrief is altijd goedgevuld met nieuwe content. Toch heb je gemiddeld 100 afmeldingen na het verzenden van je nieuwsbrief.

- 25 afmelders hebben aangegeven dat ‘de onderwerpen niet interessant zijn’. 5 daarvan geven als toelichting meer diepgang te zoeken.

- 15 afmelders hebben aangegeven dat ‘de nieuwsbrief niet aan de verwachtingen voldoet’. 4 daarvan geven als toelichting dat ze bij het aanmeldproces verkeerd zijn geïnformeerd over de inhoud van de nieuwsbrief.

- 10 afmelders hebben aangegeven dat ‘de frequentie te hoog is’. 4 daarvan geven daarbij als toelichting dat ze het teveel vinden om elke week gemaild te worden.

- 25 afmelders hebben ‘een andere reden’ aangevinkt. 5 daarvan geven aan niet meer werkzaam te zijn bij het bedrijf, of een andere functie te bekleden.

De resterende afmelders nemen niet de moeite om een reden aan te geven.

Laten we eens kijken hoe je met deze feedback je e-mail marketing kunt verbeteren

Content niet interessant?
Uit de eerste twee redenen kunnen we concluderen dat er een andere verwachting was. Dit kan tweeledig zijn: of je belooft bij het aanmeldproces andere content dan je daadwerkelijk verstuurt of je hebt op je aanmeldpagina verkeerde onderwerpen genoemd. Je moet in ieder geval zorgen dat je je beloftes op de aanmeldpagina helder omschrijft en daadwerkelijk waarmaakt.

Frequentie te hoog
De frequentie van je nieuwsbrief kan je maken of breken. Je bent verplicht om op de aanmeldpagina aan te geven hoe vaak de nieuwsbrief wordt verzonden. Dit kan bijvoorbeeld dagelijks, wekelijks of maandelijks zijn. Deze belofte moet je nakomen. In dit geval kun je beter te weinig mailen dan teveel. Lezers kunnen zich gaan irriteren als je vaker mailt dan gezegd, of je zelfs als spammer gaan zien. Dat is natuurlijk het laatste wat je wil! Maak daarom altijd een goede afweging: het imago, of mijn eigen doelen?

Tijdelijk afmelden
Ontvangers die de frequentie te hoog vinden, kun je de mogelijkheid bieden om de nieuwsbrief voor een bepaalde periode te ‘pauzeren’. Niet elke lezer is het hele jaar door geïnteresseerd in jouw nieuws. Sommige nieuwsbrieven zijn nu eenmaal niet altijd in elke periode relevant. Stel, je bent net op zomervakantie geweest. Dan heb je (in de meeste gevallen) even geen behoefte aan last minute-aanbiedingen naar de zon. Je tijdelijk kunnen afmelden voor de nieuwsbrief biedt dan uitkomst. De ontvanger kan zich uitschrijven tot een door hem zelf aangegeven datum. De ontvanger krijgt op deze manier alleen op gewenste en relevante momenten de nieuwsbrief. Dit is dus de perfecte manier om hem te behouden. Peter Langhout Reizen is één van de organisaties die deze mogelijkheid biedt.

Andere reden?
Juist de afmelders die niet de moeite nemen een reden aan te geven, kunnen je veel informatie geven. Volg hen gewoon persoonlijk op. Je kunt bijvoorbeeld een persoonlijke mail sturen waar je dieper ingaat op de afmeldreden. Zo ga je de dialoog aan en toon je interesse.

Maar je kunt natuurlijk ook bellen. Vertel dat je het jammer vindt dat hij/zij zich heeft afgemeld en vraag naar meer feedback. Waarom deze keuze? Een andere werkgever? Of heeft hij een andere functie binnen hetzelfde bedrijf? Waar werkt hij nu? Wie is zijn vervanger? Allemaal goede vragen om erachter te komen of deze relatie de moeite waard. En om van de eventuele vervanger een nieuwe relatie te maken.

Blijf in het vizier
Het is natuurlijk nooit leuk om nieuwsbriefabonnees te verliezen. Gelukkig zijn er andere kanalen om toch nog in het vizier te blijven. Denk hierbij aan social media. Geef op de bedankpagina aan dat je het jammer vindt dat de ontvanger zich heeft afgemeld. Vraag vervolgens het volgende: Wil je op een andere manier op de hoogte blijven van het laatste nieuws, interessante acties en de ontwikkelingen bij organisatie X? Volg ons dan op: LinkedIn, Twitter, Facebook en Google +.

Zo kan de inmiddels ex-abonnee op elk willekeurig moment van de dag zelf bepalen of hij jouw berichten leest en hier wat mee doet. Of hij jouw organisatie gaat volgen, is natuurlijk de vraag. Maar je laat in ieder geval zien dat je graag in contact blijft.

Conclusie
Afmeldingen kunnen waardevolle informatie bieden. Het zijn juist kansen die je de mogelijkheid geven om je nieuwsbrief te optimaliseren. Mits je het afmeldproces goed inricht natuurlijk. Vraag daarom altijd waarom de abonnee niet meer geïnteresseerd is in jouw nieuwsbrief. Verzamel deze antwoorden en doe er ook echt iets mee. Maak zo je boodschap relevant voor de ontvanger, wijzig de frequentie of zorg dat er een tijdelijke afmeldmogelijkheid is. Zo reduceer je afmeldingen en voorkom je irritaties. Positief toch?

Dit blog is geschreven door Tatiana Bekker, Communicatie Coördinator @ Blinker. Meer weten? Vraag een gratis adviesgesprek aan over e-mail marketing. In 30 minuten vertellen we je hoe jij e-mailmarketing het beste voor jouw organisatie kunt inzetten.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken