Vier onmisbare strategieën voor een online marketingplan

Vier onmisbare strategieën voor een online marketingplan
  • Online
  • 28 aug 2015 @ 06:55
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerceM-commerceKlantenserviceSocial media

Met de komst van social media en smartphones veranderen zelfs consumenten die nog steeds de voorkeur geven aan aankopen in brick-and-mortar winkels hun koopgedrag drastisch. Veel mensen plaatsen geen posts of tweets over hun ervaringen, maar kijken wel eerst wat anderen zeggen over het merk of product online.

Dit is een vertaling van de oorspronkelijk Engelstalige blog op Entrepreneur.com van Martin Zwilling, startup mentor, leidinggevende, blogger en angel investor.

Zwilling: 'Er is niet langer sprake van een homogene groep consumenten die wordt gedreven door traditionele media, maar van een netwerk van unieke individuen die met elkaar interacten. Consumenten ontwikkelen aankoopcriteria en verwachten van bedrijven dat zij op transparante wijze communiceren. Zo ontstaat een nieuw paradigma. Bedrijven die weigeren het spel volgens klantregels te spelen, zien hun klanten naar de concurrent gaan.

Mobile
Mobile is inmiddels uitgegroeid tot hét communicatiekanaal met in de Verenigde Staten een groei van 47 procent in 2014 ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit blijkt uit cijfers van WBR Digital Research. Dat betekent dat een marketingplan voor retailers moet bestaan uit een shopping app, location-based services en mobiele portemonnee. Consumenten verwachten gepersonaliseerde berichten, die kunnen zij altijd en overal kunnen ontvangen.

Vier strategieën
Hier zijn vier nieuwe strategieën die elke ondernemer zou moeten toevoegen aan zijn marketingplan om te overleven en gedijen in dit digitale en zeer mobiele tijdperk:

1. Zorg frequent voor nieuwe content op het web, social media en via mobiel

Nog teveel websites zien eruit alsof ze in maanden - of zelfs jaren - geen updates of blogs hebben gehad. Hedendaagse klanten negeren deze sites in het voordeel van degenen met dynamische dagschotels, promoties en positieve beoordelingen en die gemakkelijk bereikbaar zijn op hun mobile devices.

2. Gebruik push messages om klanten aan te trekken

Interactie met klanten wordt meestal gestart door vragen aan de klantenservice, maar moet worden uitgebreid naar online chats, commentaren en social media. Blogs dienen waarde toe te voegen aan de klantbeleving.

3. Biedt persoonlijke oplossingen wanneer je in gesprek bent met de klant

De klant van nu verwacht snel te vinden wat hij zoekt via goedwerkende zoekfuncties, soms zoekt hij zelfs naar de mogelijkheid om een generieke oplossing te personaliseren. Een voorbeeld is de schoenmaatpagina van Nike. De beste sites trekken klanten aan door hen meer te bieden dan ze verwachten.

4. Bindt klanten aan je door maatschappelijke doelen te ondersteunen

Motiveer klanten om jouw merk te ondersteunen door hen te ondersteunen bij een gemeenschappelijk sociaal doel. Lees dit artikel voor een aantal voorbeelden, die zowel voor klant als bedrijf goed hebben uitgepakt.

Ontwijk de volgende valkuilen:

  • de assumptie dat iedereen van de nieuwste technologische snufjes houdt. De meeste startups zijn opgestart door mensen die technologie interessant vinden. De grote meerderheid van klanten is echter voorzichtig of zelfs gefrustreerd door nieuwe technologie. De beste devices, wanneer duur of ingewikkeld, passen niet binnen het nieuwe klantenparadigma.
  • de assumptie dat alle klanten hetzelfde zijn als jij. Ondernemers minimaliseren klantcontact soms vanuit het (verkeerde) idee dat hun persoonlijke passie wordt gedeeld door iedereen in hun marktsegment of generatie. Iedere klant is anders en wil ook anders behandeld worden. Als toevoeging: trends veranderen razendsnel, het is de kunst om bij te blijven.
  • de assumptie dat het bieden van meer en meer opties beter is. Focus is essentieel. Hoe meer keuzemogelijkheden, hoe verwarrender jouw boodschap is voor klanten. Teveel doen betekent overigens dat je dingen soms niet genoeg aandacht kunt geven. Begin met een duidelijke visie en leg de focus op communicatie en targets.'

Zwilling besluit zijn betoog met de woorden: ‘In today’s business, maintaining the status quo is a losing strategy.’

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken