E-commerce in Nederland groeit met 18 procent

E-commerce in Nederland groeit met 18 procent
  • Online
  • 24 sep 2015 @ 14:00
  • Link
  • Wieger Waardenburg
    Wieger Waardenburg

    senior online marketeer, eigenaar
    XpertMarketing en Internetbureau Fris Online
  • E-commerce

We zijn meer geld gaan uitgeven online. De online bestedingen groeiden in de eerste twee kwartalen van 2015 met zo’n 18 procent. Naar verwachting zal de groei op e-commercegebied zich ook de komende periode doorzetten. Thuiswinkel.org verwacht dat de online bestedingen dit jaar uitkomen op zo’n 16,5 miljard euro.

Het eerste halfjaar is een goede start geweest om dit te bereiken. Online werd er ten opzichte van dezelfde periode in 2014 zo’n 18% meer uitgegeven. Wanneer we alleen naar de cijfers van het tweede kwartaal kijken, bedraagt de groei zelfs 21,4%.

Groei zet door

In 2014 was het online kanaal goed voor zo’n 15% van alle bestedingen, dit jaar stijgt dat percentage naar 17%. De segmenten ‘sport & recreatie’ en ‘food/nearfood’ lieten de meeste groei zien, met percentages van respectievelijk 48% en 34%.

In het tweede kwartaal werd €3,63 miljard genoteerd aan online bestedingen. Daar waren een slordige 33 miljoen aankopen voor nodig, wat de gemiddelde orderwaarde rond de € 113 uit doet komen.

Meer mobiel

Mobiel stijgt lekker door. Dit kanaal liet een stijging van 13% zien. We geven ons geld overigens liever uit op een tablet dan op een smartphone. Niet echt verwonderlijk, aangezien nog lang niet alle webshops in staat zijn om een goede, prettige mobiele gebruikservaring neer te zetten.

Uiteraard wordt verwacht dat groei van het mobiele kanaal zich verder doorzet, geheel in lijn met de verwachting dat ook online advertentiebudgetten steeds meer naar mobiel verschuiven.

Infographic

Wieger Waardenburg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken