Retargeting op mobiel: wat moet je weten?

Retargeting op mobiel: wat moet je weten?
  • Online
  • 24 sep 2015 @ 06:00
  • Link
  • Diederick Ubels
    Diederick Ubels

    oprichter en ceo
    MobPro, Mobile Professionals
  • Smartphone

Cookies waren ooit de heilige graal in de wereld van online advertising. Met een klein stukje code weet een adverteerder precies wie interesse toont in een specifiek product. Dankzij programmatic advertising* toont hij vervolgens een relevante aanbieding aan de geïnteresseerde consument. Dit kent iedereen als het fenomeen retargeting. Cookies werken jammer genoeg niet in apps. Is retargeting in een mobiele campagne dus onmogelijk?

Mobile retargeting met advertising ID’s

Het antwoord is: nee - het is zeker mogelijk. Sinds 2014 gebruiken we advertising identifiers in mobiele campagnes, ook wel advertising ID’s of IDFA. Deze zijn bedoeld voor één ding: het identificeert een mobiel apparaat voor reclamedoeleinden.

Apple en Google werken samen

Voordat de advertising ID bestond, gebruikte elke applicatie een eigen verzonnen ID, bijvoorbeeld gebaseerd op het serienummer van een apparaat. Consumenten gebruiken uiteraard meerdere apps op hun toestel. Gemiddeld hebben we 26 apps geïnstalleerd.

Door het gebruik van die verschillende ID’s was het onmogelijk om apparaten over al die verschillende apps heen te identificeren. Het effect: als consument moest jij je per app uitschrijven als je geen geretargte advertenties wilde. Apple en Google (Android) vonden dit niet gebruiksvriendelijk. Een gebruiker moet de mogelijkheid hebben dit op een centrale plek te reguleren.

Voor wie is mobile retargeting geschikt?

Retargeting door middel van advertising ID’s is voor elk bedrijf interessant. Bijvoorbeeld als je een ingewikkelde boodschap hebt en je jouw (merk)verhaal in verschillende etappes wilt vertellen. Een adverteerder kan nu aan iedere consument op mobiele apparaten een relevantere boodschap tonen.

App-marketing: heractiveer de gebruiker

Bijzonder interessant is het voor adverteerders met een eigen app. Cijfers van Loyalistics laten zien dat 20% van alle apps slechts één keer na downloaden gebruikt wordt. Heractivatie van bestaande gebruikers is dus een belangrijke doelstelling. Richt jouw advertentie op consumenten die de app reeds hebben gedownload. Maak hen bewust van de voordelen en diensten van de app. Val hen niet lastig met een boodschap zoals: ‘Download nu onze app!’. Deze boodschap is niet relevant, want zij hebben de app al.

Richt de ‘Download nu’-boodschap juist alléén op consumenten die de app nog niet hebben geïnstalleerd. Dit is mogelijk door apparaten waarop de applicatie wél geïnstalleerd is uit te sluiten. Deze informatie heb je als adverteerder al. Op die manier benut een adverteerder zijn eigen klantgegevens voor meer effectieve mobiele campagnes. (Bron: MobPro)

Lees hier meer over programmatic buying.

Diederick Ubels

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken