Social highlights van november 2015

Social highlights van november 2015
  • Online
  • 30 nov 2015 @ 09:50
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Social media

November. Wat een maand! Het grootste gedeelte van november stond in het teken van de aanslagen in Parijs, de klopjacht op de daders en de terreurangst in diverse landen. Dit had uiteraard ook flink wat impact op social media. Wat er precies gebeurde, lees je hieronder!

Was je ten tijde van de aanslagen in de buurt van Parijs? Dan kon je via Facebook aangeven dat je veilig was. Ook kreeg iedere Facebook gebruiker al vrij snel het voorstel om een Franse vlag als filter over zijn profielfoto heen te plaatsen. Deze mogelijkheden riepen ook verontwaardiging op, want waarom gebeurt dit wel voor Parijs en niet voor bijvoorbeeld Beiroet? Dit artikel gaat er (o.a. met een universele vlaggentool) iets verder op in. Voor alle slachtoffers werd kort na de aanslagen het aangrijpende Twitterprofiel @ParisVictims in het leven geroepen. Dit profiel plaatst een persoonlijke tweet voor en over elk slachtoffer van de aanslagen.

Ook ontstonden er de nodige hashtags. Zo openden Parijzenaren met #porteouverte hun deuren voor mensen die tijdens de aanslagen en de angstige uren daarna op zoek waren naar een plek om te schuilen. De volgende ochtend was #prayforparis al snel overal te vinden samen met het iconische beeld wat daarbij gebruikt werd. Een week later werd in Brussel de hoogste alarmfase uitgeroepen vanwege een verhoogd risico op terreuraanvallen. Met #brusselslockdown werd aanvankelijk veel getweet over de huidige situatie daar. Na een oproep van de Belgische politie om dit uit veiligheidsoverwegingen niet te doen (verdachten lezen natuurlijk ook mee), veranderde de hashtag in een festijn van kattenplaatjes. De Belgische politie kwam daarna met een prachtige reactie:

Hoe verdrietig de aanslagen ook zijn, er is ook een hoop ander social media nieuws dat we graag met je delen.

FACEBOOK

Facebook gaat vanaf nu gezichten in foto’s op je telefoon scannen. Zodra de app je vrienden herkent, ontvang je een pushmelding met de vraag of je de foto via Messenger wilt delen met hen. Geen zorgen, voorlopig wordt de dienst alleen in Australië aangeboden, omdat het in strijd is met de Europese privacy regels.

Facebook komt met pushmeldingen over nieuws, weer, verkeer etc. via de notificatie-app Notify.
Via de app abonneer je je op jouw favoriete interesses, zoals nieuws, sport, muziek, film of kortingsacties. Elke notificatie bevat een link naar een artikel op een externe website. Je kunt de artikelen direct lezen, opslaan voor later of delen met anderen. De app is nu alleen beschikbaar voor iOS en nog niet in Nederland beschikbaar. Stay tuned!

Verder: maakt Facebook foto’s visueel voor blinden, wordt het makkelijker om je exen te negeren,
zijn 360 graden video’s nu ook mobiel beschikbaar en kun je President Obama nu op Facebook volgen. Ook experimenteert Facebook Messenger met tijdelijke berichten die na een uur weer verdwijnen. En tot slot: Facebook wil ouders in de toekomst gaan waarschuwen als ze foto’s van hun kinderen met de buitenwereld willen delen.


TWITTER

Paniek! Twitter heeft het sterretje waarmee je tweets tot favoriet kon markeren, vervangen door een hartje. De functie heet nu ook like in plaats van favorite. Twitter zegt dit te doen omdat het hartje een universeel symbool is dat wereldwijd hetzelfde is. En: ‘Je vindt veel dingen leuk, maar niet alles kan je favoriet zijn’, aldus Twitter. Ontevreden tweeps klaagden eerst massaal, maar wat blijkt? De hartjes zijn toch populairder!

INSTAGRAM

Instagram heeft goed gekeken naar de Snapchat Live Stories en introduceert iets soortgelijks: ‘curated content streams’ gericht op specifieke events, zoals Halloween. Een voorbeeld hiervan: in de V.S. kregen Instagrammers bovenaan de feed ‘Bekijk de beste Halloween video’s’ te zien, samengesteld door Instagram. Zoals Instagram zelf zegt: ‘This is a new way to experience events and big moments, as they happen, through the eyes of the Instagram community’.

Wil je adverteren op Instagram? Deze handige infographic legt uit waar je rekening mee moet houden.

SNAPCHAT

Het dagelijks aantal Snapchat video impressies is verdrievoudigd! Dagelijks worden er maar liefst 6 miljard (!) filmpjes bekeken. Dat komt flink in de buurt van Facebook, waar momenteel 8 miljard video’s per dag worden bekeken. Check ook deze geniale infographic om te zien hoe lang het duurt om alle gedeelde Snaps van het laatste uur te bekijken.

In september lanceerde Snapchat lenzen met verschillende effecten om hilarische selfies te maken, zoals de ‘rainbow puke’. Deze verdween na een paar dagen om plaats te maken voor een andere lens, tot groot verdriet van velen. Maar niet getreurd: je kunt nu voor slechts $0,99 jouw favoriete lens kopen in de Lens Store! Deze heb je dan voor altijd tot je beschikking.

Ook nieuw: beroemdheden krijgen vanaf nu een ‘Verified VIP’ Snapchat account. Je kunt nu zien dat je te maken hebt met de echte Justin Bieber en Kylie Jenner aan de hand van hun eigen official story.

Wil Snapchat van jouw leven een commercial maken? Met het aanbieden van ‘sponsored geofilters’ van merken als Hollister en McDonalds lijkt het wel die kant op te gaan.

PINTEREST

Speciaal voor alle interieurjunkies en DIY’ers: Pinterest lanceerde een gloednieuwe zoekfunctie.
https://engineering.pinterest.com/blog/introducing-new-way-visually-search-pinterest
Het is nu mogelijk om op delen van foto’s in te zoomen en vervolgens vergelijkbare zoekresultaten te tonen. Ook heeft het inspiratieplatform een eigen webwinkel geopend, Pinterest Shop!
Hierin worden een selectie van artikelen of Buyable Pins aangeboden. De shop bestond al binnen de iOS app, maar is nu ook beschikbaar voor Android. Pinterest belooft de webwinkel ook snel op het web te openen.

GOOGLE+

Google+ is vernieuwd! Het door velen afgeschreven platform heeft een nieuw design en opzet, waarbij de focus ligt op Communities en Collections. Communities zijn een soort forums waar mensen een onderwerp kunnen gespreken. Collections zijn pagina’s over een onderwerp waar je je op kunt abonneren. Met deze nieuwe opzet is het platform volgens Google nu een stuk simpeler en draait het meer om de interesses van de gebruiker.

TINDER

Alle singles opgelet! Tinder kondigde grote veranderingen aan in het algoritme.
Ook lanceren ze nieuwe profielen en betere messaging functies. Altijd al benieuwd geweest naar de Tinder cijfers? Zet je schrap: 1,6 miljard swipes per dag, 26 miljoen matches per dag en 9 miljard matches in totaal! Als daar geen echte liefde tussen zit…

EN VERDER

• 1 op de 6 jongeren zegt verslaafd  te zijn aan social media. De helft van de jongeren ervaart een negatieve invloed van social media.
• Dit was goed te merken bij de 18-jarige Instagram influencer Essena O’Neill. Zij stopte radicaal met haar social media kanalen en bekende dat bijna alles wat ze gepost had, nep was. Ook waarschuwde ze andere jonge meisjes voor de gevaren van social media verslavingen. Later bleek dit verhaal misschien wel een marketingstunt  te zijn…
• Wil je een serieuze date scoren? Daten via LinkedIn blijkt heel normaal.
• Yes, via de Tumblr app kun je nu ook GIFjes maken!
• Emerce zette een aantal interessante social media ontwikkelingen voor 2016 op een rijtje.
• Kijk uit, Generation Z komt eraan:  de echte digital natives!

En nu snel door naar de leukste maand van het jaar: december! Eind december praten we je in de nieuwste Social Highlights weer helemaal bij. Kun je niet zo lang wachten? Volg ons dan op Twitter, FacebookInstagram en Snapchat (socialembassy).

Dit blog is geschreven door Larissa Tirtosentono.

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken