Creative Search - Boer Zoekt Jou - Max Havelaar

Creative Search - Boer Zoekt Jou  - Max Havelaar
  • Online
  • 25 apr 2017 @ 11:38
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Ook bedrijven zonder winstoogmerk kunnen enorm profiteren van online advertising. Paid Search kan worden ingezet om meer donateurs te werven, vrijwilligers te bereiken of simpelweg meer aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp. Voor een non-profit organisatie hebben wij een creatief concept neergezet om zo meer aandacht te vragen voor Fairtrade producten. En dit werd een enorm succes. Benieuwd hoe we dit bij Pink gedaan hebben?

Creativiteit & Search? Ja, dat kan zeker! Van Max Havelaar kreeg Pink Marketing de kans om dit in de praktijk te brengen. De vraag was: Hoe kunnen we zoveel mogelijk awareness creëren voor Fairtrade producten via Paid Seach? Onze strategie: inspelen op zoektrends in Google door een link te leggen tussen bestaande zoektrends en Max Havelaar.  Ons idee: een search campagne waarin we Boer zoekt Vrouw linken met de Fair Trade Boeren van Max Havelaar om zo mee te liften op de zoektrend van Boer zoekt Vrouw. Niet “Boer zoekt Vrouw” maar “Boer zoekt Jou”! 

Ook organisaties zonder winstoogmerk kunnen enorm profijt hebben van online marketing. Wij geloven in een betere wereld en daarom helpen wij bij Pink graag non-profit organisaties om verder te groeien. Wij zetten online marketing in voor non-profit organisaties zoals Rode Kruis, Stichting Red een Kind en Max Havelaar. Gezond en eerlijk voedsel wordt steeds belangrijker, en Max Havelaar spant zich in voor dit maatschappelijk belang. Zij zijn eigenaar van het Fairtrade keurmerk, dat ervoor zorgt dat boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere positie krijgen. Max Havelaar zorgt ervoor dat ze een betrouwbaar inkomen verwerven en tegelijkertijd kunnen investeren in een duurzame toekomst. Voor hen hebben we een campagne bedacht met als doel om meer awareness te creëren voor Fairtrade producten, via het paid search kanaal.

Top of mind
Het doel van de campagne was om meer top of mind awareness te creëren bij een breder publiek dan de standaard “Fair Trade doelgroep”. We wilden zorgen dat mensen in aanraking zouden komen met Max Havelaar in Google, ook al waren ze er niet direct naar opzoek. Oftewel; push marketing in een pull kanaal. We zijn opzoek gegaan naar een creatieve en speelse manier om in te spelen op de actualiteiten en bijbehorende zoektrends. Een nieuwe term is geboren binnen Pink; Creative Search.

Boer zoekt Jou
Tijdens een brainstormsessie hebben we op een whiteboard allerlei onderwerpen opgeschreven die te maken hebben met Max Havelaar, om vervolgens deze te kunnen linken aan actualiteiten/zoektrends. Creativiteit gaat om connecties maken die niet voor de hand liggen en mind mapping is hier een perfect hulpmiddel voor. Al gauw kwamen we bij het geliefde “Boer zoekt Vrouw” waar gemiddeld ruim 3 miljoen mensen wekelijks naar kijken. Hier zit een enorm zoekvolume op tijdens de reeks uitzendingen en kan een mooie brug vormen naar de Fair Trade boeren van Max Havelaar. De link was snel gelegd; niet “Boer zoekt Vrouw” maar “Boer zoekt Jou”!

Leer ook onze boeren kennen
Tijd om de search campagne vorm te geven. We hebben ingezet op alle zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het programma van Yvon Jaspers; van Boer zoekt Vrouw 2017 tot aan de namen van alle boeren die deelnemen. Zo krijgen mensen die op Google zoeken naar iets dat gerelateerd is aan Boer zoekt Vrouw een advertentie van Max Havelaar te zien. Belangrijk bij dit soort campagnes is dat de look and feel van de advertentie overeenkomt met het tv-programma waaraan wordt gelinkt. Zo voelt het niet te veel als een advertentie. Ook is er in de advertentie gerefereerd naar de boeren uit “Boer zoekt Vrouw”.  Gekozen is voor de tekst “Boer zoekt Jou – Updates van onze boeren – 16 Fairtrade boeren met ieder hun eigen verhaal. Leer ook onze boeren kennen!”.  Op die manier wekten we de interesse bij de Boer zoekt Vrouw-fans om verder te klikken. Hieronder kun je de advertentie zien.

Resultaat
We hebben enorm geprofiteerd van het feit dat - ondanks het hoge zoekvolume - er niet of nauwelijks wordt geadverteerd op Boer zoekt vrouw. Het doel van de campagne was meer awareness, dus letten we vooral op aantal impressies. Daarnaast is engagement een belangrijke graadmeter, hiervan kan een indruk verkregen worden door te kijken naar het CTR – het percentage mensen die na de vertoning op de advertentie klikt. De Boer zoekt Jou campagne heeft meer dan 235.000 vertoningen en meer dan 11.000 clicks opgeleverd, een resultaat waar we trots op zijn! Dit heeft ervoor gezorgd dat tijdens de campagne er meer traffic naar de Max Havelaar site is gegaan. Opvallend positief is dat met een CTR van 4,94% de campagne bijna 2% boven de gemiddelde CTR van andere campagnes van Max Havelaar ligt. De gemiddelde positie in de zoekresultaten was ook erg positief, deze lag tussen de 1.0 en 1.1. Dit betekent dat we vrijwel altijd op de eerste pagina terecht zijn gekomen met de Boer zoekt Jou advertenties.

Door Max Havelaar te vertonen aan de duizenden mensen die via Google zochten naar Boer zoekt vrouw, werden de veelal positieve associaties overgeheveld naar het Fair Trade merk. Daarnaast gaan meer mensen over je merk praten en kom je als brand in de top of mind van de consument, wat weer een positief effect heeft op de koopintentie. En zo zullen mensen die hebben gegoogled naar “Boer zoekt Vrouw”, of naar die knappe boer Marc onbewust toch ineens Fair Trade bananen halen als ze op de fruitafdeling staan. Boer zoekt Jou en hij heeft je gevonden! Wie zegt dat Search geen sexy kanaal is?

Auteur: Sasja van der Leeuw 
Functie: Online Marketeer 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken