Laten we stoppen met de strijd tussen marketing en IT

 Laten we stoppen met de strijd tussen marketing en IT
  • Online
  • 28 apr 2017 @ 12:42
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Marketeers lijken gevangen te zitten in een voortdurende cyclus van vraag, actie en vervolgens het meten van de resultaten. Tegelijkertijd veranderen de wensen van de klant voortdurend. Zij passen hun verwachting aan op basis van nieuwe populaire technologieën. Technologieën die zelf ook continu aan verandering onderhevig zijn. Keer op keer moeten marketeers hun toegevoegde waarde bewijzen op basis van resultaten door slimme strategieën te ontwikkelen die de digitale transformatie ondersteunen.

Dit vergt een goede afstemming met de IT-afdeling, die veelal zelf ook onder druk staat. Om binnen deze complexe omstandigheden succesvol te zijn, is het van belang om tot een samenwerking te komen die goed is voor zowel de marketing- als de IT-afdeling. Of nog beter; voor de gehele organisatie.

De data ‘bottleneck’
De druk om de klantervaring op alle bestaande digitale touch points te personaliseren neemt alsmaar toe. Om hieraan te voldoen, zoeken bedrijven naar manieren om data te integreren die de gepersonaliseerde ervaringen mogelijk maken waar klanten om vragen. Gelukkig zijn er inmiddels nieuwe datagedreven tools en oplossingen beschikbaar die real-time actie en inzichten ondersteunen en resultaten eenvoudig meetbaar maken die marketeers in staat stellen om succesvol te zijn.

Er worden niet alleen hogere eisen aan marketeers gesteld, ook de druk op de IT-afdeling neemt toe om meerdere digitale projecten per afdeling te realiseren. Zij worden veel vaker gevraagd om projecten te ondersteunen en krijgen te maken met een scala aan gadgets en softwareoplossingen die nodig zijn om deze digitale uitdagingen het hoofd te bieden.     

Deze afhankelijkheid van IT kan in potentie een grote bottleneck vormen voor de marketingafdeling, waardoor de flexibiliteit in gevaar komt en de time-to-market ernstig wordt vertraagd. Tijdsgevoelige verzoeken voor nieuwe technologieën, die mogelijk zorgen voor meer conversie, loyaliteit en een hogere omzet, moeten hierdoor helaas worden uitgesteld. Maar in de huidige tijd is er uiteraard geen tijd om te wachten. Er zal daarom een nieuwe manier van samenwerking tot stand moeten komen tussen marketing en IT.

Voorkom afleiding door technologie
Technologie speelt een heel belangrijke rol bij het realiseren van gepersonaliseerde marketingcampagnes die zijn gebaseerd op accurate en dynamische klant-persona’s. Maar om te voorkomen dat het talent op de IT-afdeling wordt onderbenut, is een slimmere aanpak nodig. Marketing en IT moeten samen bepalen wat de doelstellingen zijn en hoe deze gerealiseerd gaan worden.

Succesvolle digitale transformatie vereist een aanpak die voor iedere organisatie anders is. Er is een breed scala aan marketingoplossingen beschikbaar, maar lang niet alle oplossingen sluiten aan bij de specifieke wensen en doelstellingen van de organisatie. Dit is exact de reden waarom marketing en IT de koppen bij elkaar moeten steken. Samen kunnen zij een overkoepelende strategie ontwikkelen die gebouwd is op een technologie die aansluit bij de behoefte van de klant en zorgt voor lange termijn succes. Door samen te werken is ieder team volledig gefocust op hetzelfde einddoel. Er wordt hierdoor geen tijd meer verspild aan technologieën die geen toegevoegde waarde bieden of slecht beperkt relevant zijn. Er worden enkel technologieën geïmplementeerd die de organisatie verder helpen in de digitale transformatie.

Doorbreken van silo’s
Als marketing en IT optimaal samen willen werken moeten de grenzen tussen afdelingen worden weggenomen; de silo’s moeten worden doorbroken. Marketing kan dan wel de aanjager zijn binnen een digitaal transformatieproject, als IT en sales niet aanhaken, komt marketing geen stap verder. Dat komt doordat digitale transformatie normaal gesproken een organisatie-breed initiatief is en een bredere, cross-functionele benadering vereist.

De meeste organisaties zijn opgebouwd uit meerdere afdelingen, waarbij elke afdeling zijn eigen discipline heeft. Als er een gebrek is aan transparantie tussen afdelingen, wordt een groot project zoals digitale transformatie uiteraard ook een grote uitdaging. Een nauwe samenwerking tussen teams is dan ook essentieel.

De grootste uitdaging is misschien nog wel om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen en om de projectcriteria goed af te stemmen. Het is daarom van belang dat elk team voor zichzelf de doelstellingen voor het project duidelijk heeft. Marketing en IT hebben beiden unieke uitdagingen die effectief aangepakt en gemanaged moeten worden om de digitale transformatie naar het volgende niveau te tillen. Als de doelstellingen en de onderlinge taakverdeling voor iedere afdeling helder zijn, heeft het project kans van slagen. Zo niet, dan kan het project nog weleens tot een teleurstellend en abrupt einde komen.

Aantrekken van multi-talent
Naast de nauwere samenwerking tussen afdelingen, is het ook noodzakelijk om medewerkers met multidisciplinaire vaardigheden in te schakelen. Organisaties zouden zich actief bezig moeten houden met het aantrekken van talent met bekwaamheid in zowel marketing als IT. Dit biedt oneindig veel voordelen.

Het identificeren van bestaande talenten binnen de organisatie die de potentie hebben om overkoepelende werkzaamheden op te pakken, biedt uiteraard ook veel voordelen.
Het is ten slotte ook erg belangrijk dat de technologie die wordt ingezet, door iedereen die bij het project betrokken is begrepen wordt. Als je de technologie enkel toevertrouwt aan een paar experts, breng je het digitale transformatieproject in gevaar.

Samenwerken, samenwerken, samenwerken
Digitale transformatie vergt een brede en nauwe samenwerking om tot de gewenste resultaten te komen. Het gaat immers niet om het implementeren van een specifieke technologie of geïsoleerd proces, maar over het intern richting geven van een project en het doorvoeren van een holistische benadering die past bij jouw organisatie. Als je dit op orde hebt, zit je in ieder geval op de juiste weg. 

Auteur: Stefan Leferink, General Manager Benelux Progress 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken