Social Highlights mei 2017

Social Highlights mei 2017
  • Online
  • 30 mei 2017 @ 10:00
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • TrendsInnovatieSocial media

De maand mei is weer bijna ten einde, dus is het weer even tijd voor een social update van Social Embassy. Het was een interessant social maandje met een hoop nieuwe features binnen onze favoriete kanalen. Maar natuurlijk ging niet alles even soepel, er was ook minder nieuws voor bijvoorbeeld Facebook en Snapchat. Komt ‘ie!

Facebook
Laten we beginnen met Facebook, dat aan het begin van de maand bekendmaakte nu wel heel dichtbij de 2 miljard gebruikers te komen. Momenteel telt het platform 1,94 miljard actieve gebruikers, ruim 18% meer dan vorig jaar. Als Facebook zo doorgaat, zijn die laatste 60 miljoen (ach) gebruikers binnen 5 jaar binnengesleept.

Zoals we weten is Facebook altijd bezig met optimaliseren en in dit geval zijn we daar heel blij mee. Het platform meldt nep live video’s te gaan weren (bijvoorbeeld die frustrerende fake polls) en clickbait zoveel mogelijk te verwijderen. GO Facebook!

Dan nog een ander interessant nieuwtje over Facebook, Messenger én Instagram: de platformen zijn aan het experimenteren geslagen met cross-platformnotificaties. Zo krijg je bijvoorbeeld ook notificaties van Facebook en Messenger als je lekker zit te Instagrammen. Handig? Of irritant… wij zijn er nog niet over uit.


En natuurlijk kwam Facebook ook nog even negatief onder de aandacht: de Nederlandse wet werd namelijk overtreden! De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) geeft aan dat Facebook zich op zeven punten niet aan de Nederlandse privacywet heeft gehouden. Na de overname van WhatsApp in 2014 schijnt er (tegen alle beloftes in) toch iets mis te gaan met het honoreren van de privacy van gebruikers. Uiteraard ontkent Facebook en haalt uit naar de AP: zij zouden namelijk geen bevoegdheid hebben sancties op te leggen… De Europese Commissie heeft dit echter wel en legde Facebook een boete van 110 miljoen euro op wegens het geven van misleidende informatie. En dat is natuurlijk niet de bedoeling, Mark!

Instagram
Het kán je bijna niet zijn ontgaan: de nieuwe gezichtsfilters op Instagram Stories. Of nouja, nieuwe… Snapchat biedt deze functie al jaren. Daarnaast heeft Instagram nog een aantal nieuwe features. Zo zijn Stories nu te vinden op locatie, met een ring via het explore-tabje en kun je tegenwoordig hashtags toevoegen in je story. Als de gebruiker zoekt op een bepaalde term en er zijn Stories beschikbaar, worden die getoond bovenaan de zoekpagina. Deze Stories kunnen daarnaast opgenomen worden in Big Stories over bijvoorbeeld grote events of bekende locaties. Instagram ziet hier kans evenementen, locaties of trends in de schijnwerpers te zetten. Wel heb je de mogelijkheid je eigen Story te hiden, zodat deze niet meer wordt meegenomen in de Big Story.

Instagram lijkt de functies van Snapchat nu wel heel letterlijk over te nemen, na alle andere functies die al werden gekopieerd. What’s next?
 
Snapchat

We noemden de Snapchat-features binnen Instagram al even, maar natuurlijk timmert Snapchat zelf ook aan de weg! Er zijn drie nieuwe features uitgerold voor marketeers die het adverteren op Snapchat nog interessanter maken. Eén daarvan is de World Lens, een uitbreiding van de eerder geïntroduceerde Sponsored Lens waarbij gebruikers hun selfies om konden toveren tot advertenties. De World lens gaat nog een stapje verder; deze lens is geheel interactief. In Nederland moeten we er nog even op wachten, de lens is hier nog niet beschikbaar. In de tussentijd vermaken we ons nog wel even met de Sponsored Lenses.

Daarnaast is het vanaf nu ook mogelijk video’s te loopen binnen Snapchat, vergelijkbaar met een GIF’je of Instagram’s Boomerang. De gebruiker zit hierdoor niet meer vast aan een bepaald aantal seconden; de kijker bepaalt zelf wanneer hij doorklikt. Een andere nieuwe feature is de bewerkingstool waarbij de gebruiker delen uit foto’s kan knippen en kan verplaatsen binnen de foto of gewoonweg kan verwijderen. De functie kopieert het materiaal rondom het weggeknipte object en vult het ontstane gat hiermee. 



De laatste nieuwe feature die we je nog even willen voorleggen, is weer een interessante voor merken; de nieuwe Ad Manager. Dit maakt het voor merken mogelijk zelf geautomatiseerd ads in te kopen binnen Snapchat, zonder dat dit via accountmanagers van Snapchat moet. In het admanagementsysteem kunnen adverteerders hun campagnes ook zelf beheren, optimaliseren, meten en targeten.

Nog een laatste –helaas voor hen minder goed- nieuwtje over Snap Inc.: de groei bleef in Q1 achter op de groei die verwacht werd. In Q1 kwamen er 8 miljoen accounts bij, waar Snap. Inc. hoopte op het dubbele. Het aandeel van Snap Inc. daalde hiermee met meer dan 20%. Zou dit soms iets te maken hebben met de gekopieerde Snapchat-features en de stijgende populariteit van Instagram…?

WhatsApp
Ook WhatsApp bracht cijfers over hun gebruikersaantallen naar buiten, en wel over WhatsApp Stories. Sinds kort is het namelijk mogelijk ook binnen WhatsApp stories te maken en te delen met je vrienden. In 10 weken wordt deze feature door 175 miljoen WhatsApp’ers gebruikt. Dit lijkt niet verkeerd: Snapchat telt dagelijks 166 miljoen gebruikers en op Instagram maken 200 miljoen gebruikers per dag gebruik van de Stories-feature. Binnen ons netwerk zien we nog geen intensieve storygebruikers op WhatsApp, maar wat niet is kan natuurlijk nog komen.

En verder:
* Test Facebook privéchatten tussen vrienden onderling onder livestreams.
* Kun je binnenkort je Instagramfoto’s archiveren en hoef je ze dus niet meteen te verwijderen als je je profiel op wilt schonen.
* Gaat Twitter streaming video ondersteunen om haar functie als nieuwskanaal te versterken.
* Kun je binnenkort chats bovenaan vastpinnen in WhatsApp.
* Viel de nieuwe commercial van McDonald’s niet goed en werd deze vrij snel teruggetrokken.
* Gaat er een Facebookhandleiding met interne regels voor moderators rond; binnen 10 seconden moeten moderators besluiten of iets kan of niet.
* Heeft Twitter nieuwe voorwaarden die automatisch worden geaccordeerd; check je instellingen!
* Krijgt YouTube een nieuw desktopuiterlijk in lijn met de mobiele versie.
* Werd er flink ingehaakt op O’G3NE bij het Eurovisie Songfestival.
* Konden we op Facebook live meekijken met Nike tijdens het rennen van de marathon

Dat was ‘m voor nu! Geniet van de zon en de vrije dagen en dan zien we je volgende maand weer!

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken