Vijf overwegingen die bedrijven moeten maken als ze internationaal willen gaan

Vijf overwegingen die bedrijven moeten maken als ze internationaal willen gaan
  • Online
  • 9 jun 2017 @ 10:58
  • Link
  • Jeroen van den Engel
    Jeroen van den Engel

    Marketinggoeroe en Teamcoach
    Vertaalbureau Perfect B.V.
  • Geen tag

Het internet heeft de wereld geopend voor handelsbedrijven. 50 % van de wereld heeft inmiddels toegang tot het internet. Het is dan ook logisch dat bedrijven vertakken en steeds weer proberen om nieuwe markten te bereiken om hun potentiële omzet te maximaliseren.

Om echt succesvol te globaliseren moeten bedrijven een aantal overwegingen maken. We zullen er hier een paar van bespreken en vertellen waarom deze overwegingen van belang zijn voor bedrijven.

1. Vind gaten in de markt
Als het om online winkelen gaat dan is content heel belangrijk. Mensen moeten weten wie je bedrijf is, waar je het over hebt en wat je precies verkoopt. Vertel ook over jezelf bij het verkopen van de producten.
Hoewel niet iedereen in de wereld Engels spreekt, is de overgrote meerderheid van de content die online staat wel in het Engels. Hierdoor zijn er gaten in de markt en zijn er dus kansen. Frans, Arabisch en Chinees zijn voorbeelden van talen die niet nog niet sterk vertegenwoordigd zijn op onlinegebied. Dat biedt de kans om een compleet nieuw publiek te bereiken.

2. Ken je doelgroep
Wanneer je producten verkoopt is niets zo belangrijk als het kennen van je doelgroep en wat hen ertoe brengt om een aankoop te doen. Wanneer je een website laat vertalen, richt je je dan wel op de juiste gebieden?

Marketingberichten die in sommige talen belangrijk zijn, kunnen in andere talen niet zo belangrijk worden gevonden. Voor mensen die een andere taal spreken, kan bijvoorbeeld de voorkeur uitgaan naar productspecificaties, beoordelingen of andere elementen die in de diepte worden vertaald. Het komt er allemaal neer op het kennen van de markt en het onderzoeken van de wensen van de consument.

Een voorbeeld hiervan is dat bijvoorbeeld Duitse consumenten relatief voorzichtig zijn wat betreft nieuwe betaalmethoden. Je kunt hierop inspelen door altijd de meest gangbare online betaalmethoden van Duitsland aan te bieden op jouw Duitse website.

3. Mobiele optimalisatie
In een wereld waar inmiddels bijna 50 procent van de wereldbevolking toegang tot het internet heeft, is het belangrijk dat bedrijven de tijd nemen om hun website te optimaliseren. Als iemand via een mobiel apparaat wil winkelen en op een website komt waar ze dit niet (goed) kunnen doen, gaat men heel makkelijk naar een andere website waar dit wel mogelijk is. Daarom is het belangrijk om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten. Dit kan door je website responsive te maken, de laadtijd te verlagen en de website mobiel gebruiksvriendelijk maken.

Als je website responsive is, dan past je website zich aan het apparaat aan waarmee de website wordt bezocht. Google heeft tegenwoordig zelfs al iets bedacht voor snelle mobiele websites, die te herkennen zijn aan een bliksem-symbool in de zoekresultaten. Dit is afkomstig van het open-source project genaamd AMP (Accelerated Mobile Pages) en zal naar verwachting in de toekomst op grote schaal gebruikt gaan worden, om mensen nóg sneller de gewenste pagina voor te schotelen.

4. Lokale kennis
Een ander belangrijk aspect is lokale kennis. Je kunt natuurlijk wel uitgebreide kennis hebben van het land dat je wilt gaan betreden, maar lokale kennis is ook belangrijk. Heb je naar aspecten gekeken zoals, de drukste winkeldagen van het jaar? Belangrijke festivals? Of belangrijke feestdagen? Moet jouw webshop bijvoorbeeld niet 'dicht' op een bepaalde (feest)dag in bijvoorbeeld Rusland?

Lokale kennis biedt de kans om een bedrijf (of website) beter van de grond te krijgen in een nieuw en onbekend land. Als je gewend bent aan Kerstmis en Black Friday, dan kan het moeilijk zijn om uit die gedachtegang te stappen. Het is belangrijk om eraan te denken dat alle landen anders zijn. Zo is bijvoorbeeld de drukste winkel dag van China in begin november, dan is het daar Single’s Day.

5. Perfecte vertalingen
Natuurlijk is niets van bovenstaande effectief zonder een perfecte vertaling. Deskundige vertalingen zorgen ervoor dat een website klaar is voor een globaliseringsproject. Kleinere bedrijven die de eerste stap nemen in het globaliseren gebruiken vaak goedkope geautomatiseerde vertalingen, zoals Google Translate.

Hoewel Google de vertalingen van Translate gaat verbeteren, kan de vertaalmachine nog steeds niet tippen aan een native vertaler. Een machinevertaling kan ervoor zorgen dat een website vol (context)fouten komt te staan en verwarrende uitspraken bevat, waardoor mensen de website weer zullen verlaten voordat ze een aankoop hebben gedaan. Zakelijk gezien is een correcte en kwalitatief hoogstaande vertaling dus een absolute must voor je internationale website.

Jeroen van den Engel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken