Welkom in het tijdperk waarin merken FRESH en living services moeten zijn

Welkom in het tijdperk waarin merken FRESH en living services moeten zijn
  • Online
  • 20 jun 2017 @ 12:13
  • Link
  • Sarieke Brinkhuis
    Sarieke Brinkhuis

    copywriter
    Kaliber Interactive
  • EvenementTrends

The Click Won’t Stick vond op donderdag 8 juni plaats; een event van Kaliber en MarketingTribune over de nieuwste vormen van interactie tussen merk en mens, ofwel merkcommunicatie in het tijdperk voorbij de klik. Want mensen zijn meer dan een paar ogen en een wijsvinger. Dankzij digitalisering kunnen alle zintuigen (en meer!) benut worden in communicatie. Je moet als merk wel meegaan met de veranderende mediaconsumptie, maar hoe? Vier sprekers met verschillende achtergronden kwamen het publiek voorzien van nieuwe inzichten die samen een antwoord bieden op deze vraag. In deze serie blogs komen ze allemaal aan bod. Eerste in rij: Pieter Paul van Oerle, innovation lead bij Accenture en strategy director bij The Next Web. Hij legde uit wat een merk vandaag de dag geliefd maakt en hoe het zich moet ontwikkelen om te kunnen blijven bestaan in een wereld die steeds meer digitaal en daarmee ingewikkelder wordt.

Nieuw marketingmodel: The Love Index
Liefde is wetenschap en er is een formule voor. Liefde voor merken, welteverstaan. The Love Index is gebaseerd op grootschalig internationaal onderzoek van Accenture Interactive. Centraal staat de vraag welke merken goed in de markt liggen en waarom. Met het onderzoek zijn vijf dimensies gedefinieerd waaraan getoetst wordt of een merk of service geliefd is: Fun, Relevant, Engaging, Social en Helpful. Oftewel: FRESH. Het meest geliefde merk? Netflix, dat zowel in de US en de UK als in Brazilië op alle vijf dimensies het hoogst scoort.



Je zou kunnen beargumenteren dat FRESH het nieuwe marketingmodel is dat oude – zoals de bekende vier P’s – overbodig maakt. Uiteindelijk denk ik dat prijs, product, plaats en promotie ook van invloed zijn op de keuzes van consumenten, maar de moraal van dit verhaal is dat meer ‘menselijke’ variabelen zoals die van het FRESH-model van ongekend belang zijn. Mensen blijven tenslotte emotionele wezens, die zijn zeker niet alleen ontvankelijk voor ratio.

De digitale revolutie in drie golven
Een beetje FRESH merk moet zich in dit digitale tijdperk (her)positioneren als ‘levende’ service, of living service, wil het ook zo geliefd blijven in de ogen van de consument. Living services is het resultaat van twee fenomenen: de digitalisering van alles om ons heen en de continu veranderende verwachtingen van de consument, daarom ook wel liquid expectations genoemd.

De digitale transformatie is op te delen in (tot nu toe) drie golven, waarvan living services de derde is, na de komst van het internet in de jaren ’90 en de opkomst van mobile vanaf 2000. Iedere digitale golf voegt weer wat toe, bouwt verder op de vorige en neemt telkens toe in complexiteit.

In de jaren ’90 werd desktop internet maintstream: de dotcom’s kwamen als paddenstoelen uit de grond. Merken als eBay en Amazon introduceerden een heel nieuw (en blijvend) proces van kopen en verkopen, Google revolutioneerde de manier waarop mensen naar informatie zoeken en vroege social media als MySpace en Friendster veranderden interactie tussen vrienden en familie voorgoed.

In het eerste decennium van het nieuwe millennium verplaatsten deze trends zich van desktop naar mobiel. Berichten sturen, betalingen en internet gingen vanaf toen via je smartphone, waar nog iedere dag nieuwe functionaliteiten bij komen.

De derde en meest drastische digitale golf 
De ontwikkeling naar living services, de derde golf van digitale innovatie, betekent integratie van connected technology in vrijwel alles. We gaan een toekomst tegemoet waarin de koelkast met het melkpak praat, wearable technology in onze kleding verweven is en auto’s tegen ons én tegen elkaar praten. We noemen ze ‘living’ omdat ze real-time veranderen, op zo’n manier dat ze de huidige generatie apps en websites heel statisch doen lijken. Maar ook omdat wearables en nearables (‘smart’ objecten die draadloos contact hebben met andere objecten of computers) letterlijk dichtbij ons zijn en omdat ze ons leven de komende 5 tot 10 jaar drastischer zullen veranderen dan welke digitale ontwikkeling dan ook, met name op het gebied van gezondheid, familie en het huis.



Hoe wordt een merk een living service?
​Merken die niet meegaan in deze ontwikkelingen zullen op een gegeven moment geen bestaansrecht meer hebben omdat de merken die zich wel ontpoppen tot living service beter antwoord geven aan de verwachtingen van de consument. Maar hoe doe je dat? Hier drie gouden tips om deze digitale revolutie bij te benen:

Verzamel zoveel mogelijk kennis over je consument
Om relevant te blijven moet je ervoor zorgen dat je je als merk continu blijft voeden met zowel kwalitatieve als kwantitatieve inzichten om zo een beter begrip te hebben van de consument en de context.

Wees zo flexibel mogelijk met technologie
Op basis van die kennis moet je ervoor zorgen dat de ervaringen en oplossingen die je de consument biedt niet alleen gepersonaliseerd zijn, maar echt tot in de kern flexibel, adaptable en zelf-lerend.

Zorg ervoor dat kennis en technologie elkaar versterken
Het is niet mogelijk om álles te weten en platformen te bouwen die tot in elk detail flexibel zijn. Je moet producten of services ontwikkelen waarbij je het meeste uit beide haalt: vind de kennis die je nodig hebt om technologie optimaal in te zetten en ontwikkel technologie op basis van specifieke kennis. Je bent pas een living service wanneer de twee elkaar versterken, zich aanpassen en samen kunnen opschalen.

Tot zover de eerste blog in de serie verslaglegging van The Click Won’t Stick. Hierna volgen Pascal van Ham (Tony’s Chocolonely), Hugo van de Hoef (Kaliber) en, volgende in deze reeks, Remy Becher van The Economist. In deze blog lees je over de gevolgen van digitalisering voor de uitgeverij en hoe het magazine de strategie hierop heeft aangepast en zo steeds nieuwe manieren van interactie met de doelgroep blijft ontwikkelen. 

Sarieke Brinkhuis

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken