Referro introduceert: De Creative Engineer
- Online
- 28 jul 2017 @ 11:54
- Link
-
Gerard van den Bogaart
Marketing Strategist
Referro B2B Marketing - CommunicatieDigitaalCustomer Journey
- 28 jul 2017 @ 11:54
- Gerard van den Bogaart
In mijn serie blogs over moderne marketingfuncties gaat veel aandacht uit naar veranderingen van ons vakgebied als gevolg van digitalisering. Terecht want de impact is enorm. Mijn vorige blog over de marketing technologist gaat in op de technische kant van ons werk. 'Maar is creatief werk dan niet meer belangrijk?', hoor ik je vragen. Jawel mevrouw, jawel meneer, u weet niet hoe gelukkig ik word van die vraag! Te vaak willen opdrachtgevers vooral met ons praten over marketing automation implementaties of andere projecten waarbij de inzet van een slimme tool het doel op zich lijkt te zijn. Maar een tool is echt niets meer dan een tool. Je verkoopt er geen pepernoot extra door als het niet goed wordt gebruikt. En als niet aan de aloude marketingwetten wordt voldaan: Gij zult relevant zijn voor uw doelgroep, gij zult onderscheidend zijn ten opzichte van uw concurrenten, gij zult uw propositie op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengen…
In plaats van hier een wetenschappelijke benadering te kiezen, om het belang van creatief werk te onderstrepen, laat ik liever een creatief aan het woord: onze copywriter Joost van Sluijters. Hij weet zoals altijd de juiste snaar te raken.
Kiekjes
Ik hou van fotograferen. Men weet dat. Dus gisteren stond er weer een vriend op de stoep die me apetrots zijn nieuwe camera kwam laten zien. Hij meldde op voorhand dat het om een hele goede ging, want de camera was uitgerust met een 20,3 megapixel sensor. “Dat is meer dan twintig miljoen pixels!” Ik knikte bevestigend. Geen speld tussen te krijgen. Toch wil het niet zeggen dat hij met deze camera erg goede foto’s gaat maken. Het aantal megapixels zegt daar helemaal niets over. Het geeft aan met hoeveel detail het beeld, dat door de lens valt, wordt vastgelegd. Nadere inspectie leerde dat er niet zo’n goede lens op het toestel zat. Dus het enige dat we zeker weten, is dat dit tekort aan lenskwaliteit perfect tot uitdrukking komt in meer dan 20 miljoen pixels. Leermoment: De combinatie van lens en sensor is cruciaal.
Maar nog belangrijker: een camera biedt, ondanks alle aanwezige techniek, nooit een garantie dat je goede foto’s gaat maken. Dat gebeurt namelijk niet in het zwarte kastje, maar in het creatieve brein van de fotograaf. Hij kiest het juiste perspectief, bepaalt de uitsnede en kiest het juiste moment. Een goede fotograaf maakt met zijn smartphone al gauw een betere foto dan mijn vriend met zijn gloednieuwe, peperdure toestel. We zien dat veel van het technisch vakmanschap van de fotograaf, zijn kennis over sluitertijden en diafragma, inmiddels weg-geautomatiseerd is. Verdwenen onder de P op het toestel. Maar echte creativiteit laat zich niet vangen in techniek. De Belgische professor Steven van Belleghem geeft aan dat wij het als mensen alleen op creativiteit, empathie en passie zullen gaan winnen van de computer en robot. Ik moet daar aan denken als ik met het toestel van mijn vriend in de hand zit, maar ook als ik moderne marketeers hoor.
Digitale marketing gaat over het clever veroveren van bannerposities, over big data succesvol inzetten, over het geautomatiseerd volgen van de customer journey en over conversie-rates op websites. Prachtig allemaal. En absoluut noodzakelijk. Maar het zijn de sensors en de lenzen. Het is techniek en daarmee, binnen nu en een paar jaar, zo ver doorgeautomatiseerd dat het een commodity is geworden. Techniek brengt hoogstens de juiste doelgroep in beeld. Maar dan begint het pas. Ermee communiceren is mensenwerk.
Daarom is het essentieel dat bureaus mensen in huis hebben die weten hoe te communiceren. Creatieven. Mensen die empathisch en op eigen wijze, al dan niet met behulp van techniek, weten hoe iemand te raken. Want alleen dat werkt. Alleen zo kun je onderscheidend zijn. Alles in ogenschouw nemende, is het dan ook wonderlijk dat er nog steeds een Zilveren Camera wordt uitgereikt aan de beste fotograaf. Het zou een zilveren oog moeten wezen.
-
Gerard van den Bogaart
- Werkt bij: Referro B2B Marketing
- Functie: Marketing Strategist
- Website:https://www.referro.nl/
- Profiel »
- creatieven
- big data
- Referro
- Steven van Belleghem
- customer journey
- Gerard van den Bogaart
- Joost van Sluijters
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing