Social Highlights juni 2017
- Online
- 5 jul 2017 @ 12:20
- Link
-
Isobar
Isobar - Social media
- 5 jul 2017 @ 12:20
- Isobar
De maand juni bracht ons behalve tropische lentedagen meer dan alleen vertier op terras. Het social nieuws stond niet stil en wij geven daar maar al te graag een update over. Features, ups en downs: de social highlights van juni op een rijtje.
Facebook
Laten we aftrappen met Facebook, waar genoeg gebeurd is deze maand. Zo vind je nu het AMBER alert ook in Nederland op dit platform. In de Verenigde Staten was de functie al een paar jaar beschikbaar en sinds een kleine week nu ook in onder andere Nederland. Met zo’n 9 miljoen gebruikers in Nederland is dit een welkome tool is om een vermist kind sneller te kunnen opsporen.
Facebook maakt het sinds deze maand ook mogelijk om gesloten bijschrift toe te voegen aan Facebook Live video’s om video’s toegankelijker te maken voor doven en slechthorenden. Gebruikers moeten wel hun instellingen aanpassen om de gesloten bijschriften automatisch te kunnen zien. De keuze om dit mogelijk te maken sluit goed aan bij het volgende: Facebook wil ons graag langer op Facebook houden en test er op los met nieuwe ideeën en features om dat voor elkaar te krijgen. Nieuwsgierig hoe dat gaat? Hier lees je de vijf kleinere testen/updates die Social Media Today opvielen, zoals Messenger Buttons om zo meer interactie te genereren.
Als laatste iets wat waarschijnlijk al was opgevallen: regenboogjes op Facebook! Juni is de Pride Month voor de wereldwijde LGBTW-gemeenschap en ook Facebook haakt hierop in. Als je de regenboog-reactie wilt gebruiken, moet je GBTQ-pagina op Facebook even liken. Daarna verschijnt het regenboogvlaggetje automatisch tussen je reacties.
Instagram
Het is voor velen een grote ergernis: een influencer die niet eerlijk en open is over een samenwerking met een merk of bedrijf. Vanaf nu is het een stuk duidelijker als een influencer iets op Instagram plaatst waar hij/zij voor betaald wordt. Instagram heeft een tool geïntroduceerd die het mogelijk maakt om te laten zien dat een post gesponsord is en door wie. De stiekem verstopte #ad of #sp die soms zelf ‘vergeten’ werden zijn dus verleden tijd, want vanaf nu staat er heel duidelijk ‘Paid partnership with …’ bovenaan de post. Via de tool kun je ook direct zien hoeveel bereik en interactie de post heeft opgeleverd. Handig!
Natuurlijk is er ook nieuws over Instagram Stories. Deze maand kwam naar voren dat het langzamerhand Direct Response mogelijkheden bij ads aan het uitrollen zijn. Alles om Snapchat voor te blijven. Natuurlijk.
Snapchat
Adverteren was op Snapchat tot voor kort lastig en slechts beperkt mogelijk in een aantal landen. Na lang wachten introduceert Snapchat eindelijk de Ad Manager, waarmee je advertenties kunt inkopen, beheren en analyseren. En een voordeel: als een sponsored lense niet geschikt is voor jouw merk, dan kun je er ook voor kiezen om een vertical video in te zetten. Ook kun je ervoor kiezen eenvoudig een sponsored geofilter toe te voegen. Hier zijn we blij mee!
De Snapchat-bril Spectacles is nu ook in Nederland verkrijgbaar. Zoals je waarschijnlijk al gezien hebt, kun je met deze zonnebril video’s van tien seconden maken en deze naar je telefoon zenden. Check hier hoe dat gaat:
Ook Skype voegt enkele nieuwe features toe aan zijn app door mee te doen met de messaging trends. De features hebben veel weg van die van Snapchat. Weten hoe dat eruitzien? Check het hier.
Twitter
Twitter is druk bezig met het verbeteren van het platform en heeft daarom een nieuwe look geïntroduceerd, gebaseerd op feedback van gebruikers. De veranderingen worden nog verder uitgerold, maar je kunt onder andere een nieuw navigatiemenu en aangepaste typografie en symbolen verwachten. Ook worden tweets direct geüpdate met retweets, likes en replies, zodat je live kunt zien wat voor gesprekken er plaatsvinden in je feed.
Nog een kleine aanpassing op Twitter zorgt ervoor dat je DM’s gesplitst in je inbox ontvangt. Alle DM’s van followers in de ene map en alle DM’s van non-followers in de andere map.
WhatsApp
Als laatste hebben we nog WhatsApp, die verbeterde visuele functies toevoegt zoals image filters, snelkoppelingen voor antwoorden en albums (tegel lay-out). De nieuwe functies zijn niet revolutionair in vergelijking met andere sociale netwerken, maar het is voor Facebook een manier om uiteindelijk geld te gaan verdienen aan de 1.2 miljard gebruikers.
Dit gebeurde nog meer in juni:
- Snap gaat de lucht in en koopt dronefabrikant.
- Messenger bot test voor Facebook page administrators;
- Leuk! Instagram voegt LGBTQ stickers toe.
- Blijkt uit deze infographic dat generatie Z verslaafd is aan YouTube en dat ze het kanaal verkiezen boven Instagram, Snapchat en Facebook.
- Kun je nu ook Instagram posts archiveren.
Dat was hem voor deze keer, tot volgende maand!
-
Isobar
- Werkt bij: Isobar
- Functie:
- Website:http://www.isobar.com/nl/home/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing