3 Voorbeelden van slimme Brand Partnerships

16aug 201710:30
  • Online
  • 11141 x gelezen
  • Link
  • Josine Pelleboer
  • BrandingPartnership

weblog Er wordt veel geschreven over de ontwikkelingen van digitale marketing, mobile first, content strategieën, de inzet van influencers, YouTube, SEO, SEA. Maar er wordt weinig gesproken over de kracht van brand partnerships. Zonde, want in de hevig concurrende en veranderende marketingwereld zijn brand partnerships erg interessante om op te vallen tussen het advertising geweld. Bijvoorbeeld om je merkimago te veranderen, spontane vraag te creëren door vernieuwing of exclusiviteit, awareness of bereik te genereren of kosten te reduceren. Kortom hoogste tijd om een blogserie te wijden aan brand partnerships.

Brand Partnerships
Wat wordt er verstaan onder een brand partnership? Een Brand Partnership is een samenwerking tussen twee partijen waarbij win – win situaties ontstaan, met als einddoel meer vraag vanuit consument.

Brand partnership vormen
Bij het partnership team van UM Studios hanteren wij drie partnership richtingen, gebaseerd op de buy, borrow, build strategie.

1) Buy

Wat
: Dit is de meest commerciële vorm van een partnership. Je betaalt een partner een bedrag voor exposure of bereik. Het gaat hierbij om een sponsorship, passieve logo of product integratie.
Bijvoorbeeld: TV programma sponsoring middels billboards (dit programma is mogelijk gemaakt door…) of product placement, logo’s plakken rondom event sponsorships, instore sampling, online advertising, rich media.
Case: Dr. Oetker Big American Pizza’s claimt Big American Movies filmmaand van RTL5
Video:



Toelichting: Dr. Oetker sponsorde de RTL 5 Filmmaand. Op creatieve wijze is de partnership invulling gegeven door de filmmaand de naam te geven “Big American Movies”. Tijdens deze maand werden de beste Amerikaanse topfilms vertoond. Om de films aan te kondigen zijn er aankondigingspromo’s gemaakt. De promo en de films zijn door Dr. Oetker geclaimd middels productplacement in de promo en billboards.

2.) Borrow

Wat: Bij deze vorm van een partnership leen je als het ware het imago of bereik van een (media) partner. Daarbij worden custom made merk of product integraties ontwikkeld rondom een bestaande content format.
Bijvoorbeeld: Een exclusief item in een TV programma of een verhaallijn in een film of TV serie, branded content in magazines, kranten, online blogs, platformen of in een samenwerking met influencers.
Case: Via JAN Magazine & Zuid Afrikaans Verkeersbureau.

Toelichting: Het Zuid Afrikaans Verkeersbureau heeft als doelstelling reizigers te inspireren om op vakantie te gaan naar Zuid Afrika. Via een samenwerking met JAN is er een special gemaakt waarbij Zuid Afrika centraal stond in het magazine. Via een interview met Geraldine Kemper en een passende fotoshoot werd de schoonheid van Zuid Afrika op relevante en inspirerende wijze onder de aandacht van lezer gebracht.

3.) Build

Wat: dit is de meest originele manier van een partnership opzetten. Er wordt namelijk een origineel concept ontwikkeld middels co-creatie. Bij het idee wordt de juiste (media)partner gezocht om het concept groot te maken of bij de juiste doelgroep te krijgen. Binnen deze vorm valt bijvoorbeeld de trend dat advertisers zelf publishers worden.
Bijvoorbeeld: Co-creatie, gezamenlijk nieuwe producten ontwikkelen. Zie bijvoorbeeld de Dr. Pepper lipbalsem. Denk ook aan co-marketing, distributiepartnerships, brand partnerships, co-branding, joint promotions, PR, live events, online experiences.  
Case:  CokeTV is het grootste Branded YouTube kanaal van Nederland met als doel brand love en aankoopintentie onder jongeren te vergroten.
Video





Josine Pelleboer

Josine Pelleboer »

Werkt bij: UM Studios

Functie: Brand Partnerships Manager


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • platform voor interactieve marketing