Social Highlights juli

Social Highlights juli
  • Online
  • 1 aug 2017 @ 12:05
  • 11846 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Social Media

De maand juli was een heftige op social media. Naast impactvolle gebeurtenissen zoals de hartstilstand van Nouri en het grote succes van de Oranje Leeuwinnen zijn er op diverse socialemediakanalen grote veranderingen doorgebracht. We zetten de belangrijkste op een rijtje.

Facebook
Vele community- en social media managers schrokken zich een hoedje toen opeens bleek dat linkberichten niet meer aangepast konden worden. De optie om de titel, beschrijving en de afbeelding aan te passen is verdwenen. Deze informatie wordt nu ingeladen aan de hand van de metadata op de webpagina waarnaar gelinkt wordt.  Deze maatregel is ingevoerd om zo de strijd met fake news, clickbait en scammers aan te gaan.

Gelukkig is Facebook bezig met een oplossing. Grote publishers kunnen een stukje Facebook-code plaatsen op hun website om ‘link ownership’ te claimen en zo door te gaan met het aanpassen van links. Wordt hier misbruik van gemaakt dan zal Facebook ingrijpen.

Maar Facebook had niet alleen slecht nieuws voor iedereen in het vakgebied. Sterker nog, er was ook een heleboel goed nieuws! Facebook biedt steeds meer ondersteuning voor GIF’s. Naast de ondersteuning voor GIF’s in page posts, reacties en Messenger bieden ze nu ook de optie om zelf GIF’s te maken. 

Daarnaast rolt Facebook een feature uit genaamd Groups for pages. Dit geeft pagina’s en bedrijven de mogelijkheid om groepen aan te maken. Volgens Chris Cox (Chief Product Office Facebook) zijn deze groepen perfect voor superfans die dagelijks betrokken willen zijn bij een merk, artiest of bedrijf. Een soort fanclub dus!

Ook voor adverteerders was er goed nieuws. Facebook heeft aangekondigd dat er vanaf augustus ook geadverteerd kan worden in Messenger. Deze advertenties komen in het overzicht van je eigen berichten te staan. Als je hier vervolgens op klikt, kom je terecht op de website van de adverteerder. Messenger Advertising wordt uitgerold binnen Facebook Audience Network, het advertentienetwerk van Facebook en Instagram.

Instagram
Laten we direct in huis vallen met heel goed nieuws: Instagram geeft social media management platformen toegang tot haar API. Dat betekent dat het uitlezen van statistieken niet alleen meer mogelijk is via de Instagram App, maar straks ook via externe partijen. Ook wordt het mogelijk om reacties te modereren en dit biedt weer mogelijkheden op het gebied van community management. Wel moet je gebruikmaken van een Instagram Marketing Partner platform. Deze derde partijen zijn door de ballotagecommissie van Instagram gekomen en zijn veilig om te gebruiken.

Het werd begin deze maand ook mogelijk om met een foto of video te reageren op een Instagram Story. Je kunt daarmee alle functionaliteiten van Instagram gebruiken zoals filters, boomerangs, tags en ga zo maar door. Hierdoor is het chatten via Instagram messenger direct interactiever en aantrekkelijker om te gebruiken.

Snapchat
De aanval van Instagram op Snapchat is nog steeds gaande, maar Snap Inc. gaat niet bij de pakken neerzitten. In juli kwam het platform met een aantal nieuwe features.  

Snapchat is bijzonder omdat alle content die aangeboden wordt verticaal is. Dit zorgt direct ook voor een obstakel voor onder andere bedrijven en adverteerders, want er moet speciale content ontwikkeld worden voor dit platform en laat daar nou niet altijd budget voor zijn.

Om hiermee te assisteren heeft Snapchat nu Snap Publisher uitgebracht. Een tool beschikbaar voor mensen met toegang tot de Snap Ad Manager. De belangrijkste feature? Een automatische cropping tool die al het werk voor je doet. Toch niet zo blij met de automatische edits? Dan is het ook mogelijk om zelf aanpassingen te maken. 

Dat Snapchat niet alleen luistert naar de verzoeken van bedrijven blijkt door het toevoegen van de functionaliteit die gebruikers de mogelijkheid biedt om filmpjes van een minuut op te nemen. Snapchat’s Multi-snap heeft echter wel een 'catch': de lange filmpjes worden opgeknipt in stukjes van 10 seconden.

Naast de Multi-Snap functionaliteit beschikken Snapchat-gebruikers nu ook over een Tint Brush. Alhoewel deze brush klein in zijn naam is, is hij groot in zijn daden. Deze brush herkent objecten - denk aan Photoshop magic wand tool - en biedt de mogelijkheid deze objecten van een nieuw kleurtje te voorzien. Ook kunnen er nu voice filters, links en achtergronden worden toegevoegd aan snaps.

WhatsApp
Nederland blijkt een echt WhatsApp land te zijn. Dat wisten we natuurlijk al lang, want WhatsAppen doe je tegenwoordig niet alleen maar met je vrienden, maar ook met je familie, de buurvereniging of bijvoorbeeld met 256 naamgenoten

Uit onderzoek is gebleken dat ruim 12 miljoen Nederlanders gebruik maken van WhatsApp. Van deze 12 miljoen mensen gebruiken 9,6 miljoen de app elke dag en dat zijn er meer dan de 7,1 miljoen die dagelijks Facebook gebruiken!

Voor deze 12 miljoen WhatsAppende Nederlanders bracht Snapchat deze maand een aantal leuke nieuwe features uit. Zo zijn de restricties met betrekking tot het versturen van bepaalde bestandstypes opgeheven. Gebruikers kunnen nu dus onder andere.zip of .rar bestanden naar elkaar versturen.

Het is daarnaast gemakkelijker gemaakt om de opmaak van een berichtje aan te passen. Gebruikers kunnen al sinds vorig jaar de tekstopmaak aanpassen maar met de nieuwe update wordt het een stuk gemakkelijker gemaakt. Bij het selecteren van een stuk tekst wordt nu gelijk een menu naar voren gebracht waarin de tekst opgemaakt kan worden.

Twitter
Cyberpesten is een serieus probleem en dat realiseren de mensen bij Twitter zich ook. Begin deze maand lanceerden ze een optie waarmee gebruikers berichten en notificaties kunnen filteren. Zo kun je bijvoorbeeld filteren op nieuwe gebruikers en krijg je geen bericht als iemand met een nieuw account je een bericht stuurt. Het platform introduceert deze nieuwe filters om misbruik in de vorm van pesten en belediging te voorkomen.

YouTube
Desktopgebruikers krijgen bij video’s die langer zijn dan 30 seconden een preview van ongeveer 3 seconden te zien. Dit gebeurt wanneer je met je muis boven een video hangt.

De gekozen beelden lijken op dit moment nog willekeurig geselecteerd te zijn, waardoor je niet altijd een goed beeld krijgt van de video. Als YouTube straks zelf de mogelijkheid biedt om de preview in te stellen dan biedt dit ook voor marketeers weer leuke kansen.

Dit gebeurde er nog meer in juli:
- Gangnam Style is niet meer de best bekeken Youtube video. Deze eer gaat nu naar See You Again van Wiz Khalifa met meer dan 2.9 miljard views.
- Dagelijks worden er 60 miljoen Emoji’s verstuurd op Facebook en 6 miljard op Messenger. Dit alles en meer vind je in deze mooie infographic.
- Snap Inc. gaat de Snap Spectacles nu ook via Amazon verkopen.

Auteur Mark Werkman, Social Producer bij Isobar. 

 



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken