Social highlights september 2017

Social highlights september 2017
  • Online
  • 28 sep 2017 @ 10:05
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Trends

De maand september stond vooral in het teken van wind, regen en nog meer regen. Maar gelukkig staat het als een paal boven water dat september niet saai was. Want ook deze maand gebeurde er genoeg in social land. Lees je snel bij!

Testing, testing, one two three 
Heb je het soms ook even gehad met de Facebookstatussen van je klagende buurvrouw, collega op een tropisch eiland of een vriend die jouw favoriete serie spoilt? Facebook test een nieuwe functie waarmee het mogelijk wordt gemaakt om statussen tijdelijk te snoozen: oftewel verbergen. Tijdelijk geen berichten meer van een specifieke vriend, groep of pagina in je nieuwsoverzicht! Wie staat of wat komt er bij jou op de snooze-lijst te staan? 

Naast deze snooze-functie is Facebook nog een functie aan het testen, waarbij het platform Facebookbookvrienden meer centraal wilt stellen. Zo wilt Facebook laten zien welke gemeenschappelijke overeenkomsten jij hebt met jouw huidige vrienden (mocht je deze nog niet weten), maar ook wat je gemeen hebt met potentiële nieuwe vrienden. Verder wilt het platform je herinneren aan je ‘vergeten’ vrienden, de mensen die je de afgelopen tijd niet hebt gesproken. Handig, want op die manier kun je weer contact met hen opnemen. Spread your love!

Dan een wind uit andere hoek! Het delen van liefde stond deze maand namelijk ook centraal in tal van Facebookgroepen, die in het leven zijn geroepen naar aanleiding van de verschillende orkanen. Orkanen Irma en Harvey, die respectievelijk voornamelijk in Sint-Maarten en in Texas (Verenigde Staten) hebben huisgehouden, hebben er bijvoorbeeld voor gezorgd dat tientallen groepen zijn opgericht ten behoeve van hulp. In die groepen worden oproepen gedaan door mensen die op zoek zijn naar familieleden, onderdak of hulp vragen of zelf hulp aanbieden. Helaas worden de groepen ook door scammers gevonden.

Story-maand op Instagram
Natuurlijk zit het zusje van de grote blauwe gigant niet stil. Binnenkort wordt het bijvoorbeeld voor iedereen mogelijk om eigen of andermans Story te delen via privéberichten binnen het platform. Na versturen verdwijnt het bericht automatisch zodra de Story verdwijnt of wordt verwijderd. Verder zal Instagram adverteerders blij maken met het nieuws dat het Canvas adformat naar Instagram komt. Net als op Facebook wordt het mogelijk om een full-screen, interactieve advertentie toe te voegen en in geval van Instagram zullen deze te zien zijn binnen Stories.

Favoriet bij consument en merk?
WhatsApp blijkt in Nederland stukken populairder dan Facebook Messenger, met 12 miljoen gebruikers ten opzichte van acht miljoen op Messenger. Messenger groeit wereldwijd echter sneller en heeft op dit moment meer dan 1,3 miljard gebruikers. Toch blijft WhatsApp dé grote favoriet onder social media gebruikers.

Good news: ‘Oops I did it again’ wordt binnenkort wellicht verleden tijd! Nooit meer de fout in gaan met een verkeerd bericht naar de verkeerde persoon in je contactlijst. WhatsApp zit momenteel in een fase waarin het verwijderen van verzonden berichten test. Het bericht verdwijnt dan niet alleen uit de app, maar ook uit het notificatiepaneel. Als ontvanger kun je het bericht inhoudelijk niet meer zien, maar kun je wel in je chat zien dat een verstuurd bericht weer verwijderd is.

Ook voor merken en bedrijven is WhatsApp stappen aan het maken. Waar het nu alleen mogelijk is om een account aan te maken met een telefoonnummer, wordt het in de toekomst mogelijk voor bedrijven en merken een Business account aan te maken. Daarnaast kunnen bedrijven in aanmerking komen voor een geverifieerd bedrijfsaccount, wat als consument te herkennen is aan het bekende ‘vinkje’. Eerder deze maand werd al bekend gemaakt dat KLM wereldwijd als een van de eerste merken het kanaal inzet als servicekanaal. Het is nu slechts een kwestie van tijd en meer zullen volgen.

Snapchat timmert door
Volgens de laatste cijfers verkeert Snapchat in zwaar weer, waarbij de toekomst zelfs onzeker lijkt te zijn door dit verlies. Toch is er hoop voor de app, want ondanks dit verlies blijkt Snapchat onder Generatie Z nog van grote waarde te zijn. De jongeren ontmoeten elkaar via Snapchat en gaan op zoek naar interactie met een merk.

Ondanks de cijfers blijft het platform volop in ontwikkeling, en heeft de afgelopen maand een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo gaf het de geliefde Bitmoji een boost middels een nieuwe lens waarmee jouw persoonlijke Bitmoji driedimensionaal tot leven komt. Ook is het sinds kort voor iedereen in Nederland mogelijk om een geofilter te creëren op Snapchat. Leuk om een evenement of gebeurtenis meer op te laten vallen!

280 graden gedraaid 
Een storm in een glas water, want na maanden speculatie over Twitter en het toelaten van meer dan 140 karakters was besloten dit niet te doen… Althans dat dachten wij halverwege de maand nadat medeoprichter Jack Dorsey aangaf het belangrijk te vinden de lengte te behouden. Nog geen twee weken later wordt echter bekend gemaakt dat Twitter toch met 280 tekens gaat experimenteren. Wij zijn fervent ‘140‘-fan en hopen eigenlijk dat het bij een experiment blijft.

 



Looking good
Voor het eerst in 12 jaar heeft YouTube een nieuw jasje. Het nieuwe design is ontworpen om in de multifunctionele wereld van vandaag mee te gaan. Dit betekent dat er gebruik is gemaakt van een flexibeler ontwerp, dat volgens YouTube beter werkt op verschillende apparaten. 

Er gebeurde nog veel meer in september: 
* Facebook test een nieuw product Bonfire, een standalone applicatie waarin groepen middels video met elkaar kunnen communiceren.
* Facebook biedt de muziekindustrie miljoenen zodat gebruikers muziekvideo’s kunnen uploaden.
* ‘No one is using Facebook Stories, so Facebook is borrowing Instagram’s’. Het is nu mogelijk om Instagram Stories op Facebook Stories door te plaatsen.
* Naast online shops nu ook Facebook advertising targeting op fysieke shops.
* Facebook gaat nog een stap verder en zal het aanpassen van link previews voor adverteerders weren.
* Paniek! Instagram test met een grid van 4 kolommen. Daar gaat je perfecte grid..
10 Instagram cijfers die je moet onthouden voor je 2018 strategie.
* Instagram filters nu ook tijdens live video. 
* KLM intoduceerde de mogelijkheid om ticktets te bestellen via Facebook Messenger
* Google bindt de strijd aan met advertentiefraude

Deze blog is geschreven door Sarra Amir, Senior Social Media Manager en Anna Psathas, Social Media Executive.   

 

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken