Online en offline in de echt verbinden

17okt 201711:04
  • Online
  • 8495 x gelezen
  • Link
  • Lisa Paauwe
  • VideoE-commerceOnline

weblog Online marketing, vroeger, toen ik aan het begin van mijn werkende carrière stond... Ik weet het nog heel goed: bedrijven begonnen met social media ‘omdat iedereen het doet’, op tweets reageerden ze na 2 maanden en Facebook? Misschien ‘leuk’ voor internationale vrienden, maar Hyves was toch écht hot.

Ik noem het trouwens marketing, maar als we ervan uitgaan dat achter elke marketingactiviteit ook daadwerkelijk een gedachte zit, dan kon dit social media gebruik eigenlijk niet onder dat kopje geschaard worden. Er was geen budget, geen overkoepelend idee en er waren amper concrete doelen. Nee, marketing gebeurde vaak offline en online had minder de focus. Voor online marketeers was het vechten tegen de bierkaai.

De kentering lijkt echter daar, want steeds meer bedrijven beginnen te beseffen dat offline en online samen horen als pindakaas en hagelslag. Online en offline marketeers hebben hun geschillen bijgelegd, sorry gezegd en het goed gemaakt. Inmiddels zijn ze onafscheidelijk, zoals in een relatie die zich in hevige verliefdheid ontwikkelt en tot een liefdevol huwelijk komt waarin beide partners elkaar versterkenHoe jij jouw online en offline marketeers in de echt verbindt en zorgt voor synergie op de afdeling? Je doelgroep vanuit online ook écht naar je winkel krijgen en andersom: mensen vanuit de winkel ‘naar’ je online communities? Hoe je dat doet? En hoe je dat meet? In dit artikel geven we een aantal tips.

Van online naar de winkel
Op Facebook is het mogelijk om advertenties te maken die een aanbieding bevatten. Dat kan een korting zijn, of een andere incentive. Deze aanbieding kan vervolgens geclaimd worden. Mensen ontvangen hiervoor een voucher en eventueel extra meldingen wanneer de aanbieding bijna verloopt. De kracht van zo’n aanbieding zit in het feit dat er met Facebook heel specifiek gericht kan worden op doelgroep en hun locatie. Perfect voor de lokale winkel dus!

Stel bijvoorbeeld dat je een schoenenwinkel hebt. Je kunt er dan voor kiezen om een Facebookcampagne in te zetten waarin je vrouwen die zich in een straal van 20 kilometer van je schoenenwinkel bevinden target. Je kunt vervolgens nog specifieker zijn door ook te bepalen op welke leeftijd en interesses de advertentie zich richt. Op Facebook kun je direct zien hoe de advertentie heeft gepresteerd in vertoningen, kliks en claims. Vervolgens kun je in de fysieke winkel bijhouden wie daadwerkelijk gebruik hebben gemaakt van de aanbieding. Het principe van claimen kan trouwens ook in Adwords campagnes gebruikt worden. Daar is het ook mogelijk om heel nauwkeurig op locatie te targeten. Er kan dan een specifieke landingspagina gemaakt worden waarop mensen een voucher kunnen aanvragen of downloaden.

Van de winkel naar online
Veel fysieke winkels zijn al up-to-date als het gaat om de synergie tussen online en offline. Zo kun je in de winkel zelf vaak een online bestelling plaatsen of online bestellingen ophalen en retourneren. Een mooie volgende stap is om het inspiratie-gedeelte naar de fysieke winkel te halen. En om even bij het voorbeeld van de schoenenwinkel te blijven: één van de belangrijkste overwegingen in een winkel is ‘hoe combineer ik dit paar bij de rest van mijn garderobe’ en ‘kan ik het ook dragen bij een tegenovergesteld kledingstuk’. Om aan die inspiratiebehoefte te voldoen, hebben veel winkels mooi ‘Point-of-sale beeldmateriaal’. Nadeel hiervan is dat hierin slechts een greep van het assortiment aan bod komt.

Maar wat als er in de winkel schermen hangen waarop het gehele assortiment gecombineerd kan worden met outfits? Of zelfs met de garderobes van de gebruikers zelf? Dit hoeft niet per se eigen content te zijn; dit kan ook user generated content zijn. En het hoeft natuurlijk niet bij het bieden van inspiratie te blijven. Schermen in fysieke winkels kunnen ook video of geschreven reviews laten zien.

Deze manier van inzetten van user generated content kan een goed uitgangspunt zijn om communities verder uit te bouwen. Vanuit deze positie is het namelijk gemakkelijk én verleidelijk voor klanten om de social media kanalen van de winkel te volgen en zich in te schrijven voor de mailing. Of om zich aan te sluiten bij de community door zelf content te maken en te plaatsen met en hashtag. Ze hebben er nu zelf namelijk ook wat aan. En hoe gaaf is het om je zelfgemaakte review, foto of video terug te zien in de winkel?

Meetbaarheid
Marketeers worden warm van meetbare resultaten. Het is ook belangrijk om de effectiviteit van je inspanning en budget inzichtelijk te maken, zodat je erop kunt sturen. Helaas kan dit niet in alle gevallen. Gebruikerservaring staat namelijk altijd voorop. Draai je een online campagne maar kun of wil je niet werken met vouchers? Dan kun je er ook voor kiezen om de contactgegevens of routebeschrijving achter een klik te zetten en dat door te meten.

Of deze mensen daadwerkelijk naar je fysieke locatie komen weet je dan niet zeker, maar op deze manier filter je in ieder geval de mensen die bovenmatig geïnteresseerd zijn eruit. Voor enkele Adwords adverteerders is de functionaliteit ‘conversies via winkelbezoeken’. Hiermee wordt inzichtelijk gemaakt via welke campagnes en welke apparaten de meeste fysieke bezoeken gegenereerd worden.

Met deze tips verbind je de online en offline marketeers van jouw marketingafdeling in de echt en onderscheid je je van de vechtscheidingsmarketeers!   

Lisa Paauwe

Lisa Paauwe »

Werkt bij: Pure Internet Marketing

Functie: Online marketing Consultant


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • platform voor interactieve marketing